Raar maar waar: Tandenpoetsen kan je slaap verpesten!

Tandenpoetsen kan je slaap verpesten!Tandenpoetsen voor je naar bed gaat, iedereen doet het. Maar wist je dat dit je slaap ernstig kan verpesten?

Waarschijnlijk zien de laatste momenten voor je gaat slapen er precies hetzelfde uit als bij mij en miljoenen mensen over de hele wereld.

We lopen naar de badkamer, doen de spotjes boven de spiegel aan en poetsen onze tanden netjes schoon en fris.

Toch ga ik je vertellen dat het wellicht tijd wordt om dit avondritueel te veranderen.

Maar wees gerust, ik ga je niet aanraden om nooit weer je tanden te poetsen voor je gaat slapen.

ZO KAN TANDENPOETSEN JE SLAAP VERPESTEN

Volgens neurowetenschapper Russell Foster van de prestigieuze Oxford universiteit in Engeland poetsen we onze tanden helemaal verkeerd.

In plaats van je tanden te poetsen in een lichte omgeving zou je juist je tanden in het donker moeten poetsen.

Hij zegt: “Veel mensen dimmen ’s avonds bewust de lichten om het lichaam voor te bereiden om te gaan slapen, toch lopen ze vervolgens naar de badkamer en schakelen ze het extreem heldere licht aan.”

“Hierdoor ben je ineens weer klaarwakker en ik wil daarom uitvinders uitdagen om een spiegellamp te ontwikkelen met een soort nachtmodus,” voegt hij eraan toe.

Biologische klok

VERSTOORDE BIOLOGISCHE KLOK

Hoewel je lichaam en geest helemaal klaar is om naar bed te gaan doe je dit allemaal weer teniet wanneer je een aantal minuten in de badkamer doorbrengt tijdens het tandenpoetsen.

Je reset op dit moment je interne biologische klok en verstoort het natuurlijke slaap- waakritme door signalen naar je hersenen te sturen dat je lichaam weer wakker en alert moet worden.

Wanneer de zon onder gaat en je in de avond steeds minder licht tot je neemt begint je lichaam het slaaphormoon melatonine te produceren waardoor je snel in slaap kunt vallen.

Door het licht in de badkamer aan te doen raakt je biologische klok helemaal in de war en staakt je lichaam met het produceren van melatonine.

Zo wordt ons lichaam bestuurd door invloeden van buitenaf en onze biologische klok (circadiane ritme) bepaalt ons slaap- waakritme.

Het menselijke circadiane ritme heeft zich in de loop van miljoenen jaren aangepast aan de natuurlijke cyclus van dag en nacht.

Wanneer de zon opgaat of juist onder gaat gieren de hormonen door ons lichaam om ons wakker te maken of om er juist voor te zorgen dat we slaperig worden.

Door je zoveel mogelijk aan dit natuurlijk ritme te houden is je lichaam meer in balans, slaap je beter en leef je gezonder.

KUNSTMATIG LICHT VERSTOORT JE SLAAP

Kunstmatig licht in de badkamerIn onze moderne wereld is er echter een overvloed aan kunstmatig licht waardoor onze biologische klok het moeilijker heeft dan ooit tevoren.

Door het gebruik van computers en andere gadgets worden we niet alleen overdag blootgesteld aan helder licht maar gaat dit ook door tot diep in de avond.

Deze blootstelling aan kunstmatig licht, of blauw licht, verstoort niet alleen ons slaappatroon maar heeft nog veel meer negatieve werkingen.

Waar de gevolgen op korte termijn een slechte slaapkwaliteit is zijn de gevolgen op lange termijn veel ernstiger.

Zo zou teveel blootstelling aan kunstmatig licht in de avonduren kunnen zorgen voor:

  • Obesitas
  • Diabetes
  • Bortskanker
  • Depressie

Tandenpoetsen in het donker is natuurlijk niet praktisch, maar je kunt wel proberen om de hoeveelheid licht te verminderen voor je gaat slapen.

Zo kun je bijvoorbeeld lampen met een lager wattage installeren of een nachtlampje gebruiken.

Je kunt ook het licht in de badkamer uitlaten en de deur op een kier zetten waardoor een kleine hoeveelheid licht vanaf de gang je badkamer kan verlichten.

Een aantal minuten doorbrengen in een badkamer met minder licht voor je gaat slapen kan je slaap sterk verbeteren waardoor het het proberen waard is.

VERBETER JE SLAAPROUTINE MET DE 7-STAPPEN METHODE

Perfect Slapen in 7 Stappen cover

Om je slaaproutine verder te perfectioneren wil ik je de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw aanraden.

Je leert in deze online slaaptraining hoe je door het maken van kleine aanpassingen in je levensstijl je slaapkwaliteit kunt verbeteren.

Zo leer je hoe je de juiste slaaphormonen op het juiste moment kunt produceren waardoor je sneller in slaap valt en langer doorslaapt.

Dit is slechts één van de 7 stappen die je slaap gegarandeerd verbeteren en van jou een uitgeruster en fitter mens maken.

Het Perfect Slapen in 7 Stappen eBook kun je eenvoudig als PDF-bestand downloaden op je computer, smartphone of tablet waardoor je direct aan de slag kunt!

Je kunt de online slaaptraining GRATIS uitproberen, want dankzij de niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

Wil jij meer informatie over Perfect Slapen in 7 Stappen? Inmiddels is het populaire boek al meer dan 15.000 keer gedownload!

JA! IK WIL MEER INFORMATIE!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.