Helpt het drinken van warme melk je ècht sneller in slaap te vallen?

Helpt het drinken van warme melk je ècht sneller in slaap te vallen?Stel je voor: Het is half 3 in de nacht en je ligt nog steeds wakker in je bed te piekeren.

Je kijkt op de klok en begint je zorgen te maken over hoe lang het nog gaat duren voor je in slaap valt.

Alleen al door het zien van de tijd word je nòg nerveuzer en je begint je zelfs te irriteren over het feit dat je nog steeds niet slaapt waardoor je juist nog wakkerder en alerter wordt.

DRINK WARME MELK EN VAL SNEL IN SLAAP?!

Een veelgehoord advies is om dan een glas warme melk te drinken.

Maar is dit nou echt de beste slaaptip die ik je kan geven of is dit een fabeltje uit grootmoeders tijd?

Of kun je toch beter je heil zoeken in andere slaapoplossingen als: meditatie, yoga, mindfulness en ademhalingsoefeningen?

Uit recent onderzoek is nu gebleken dat het drinken van warme melk je kan helpen om in slaap te vallen, maar dat dit anders werkt dan je wellicht zult denken.

Hoewel het sommige mensen daadwerkelijk helpt om in slaap te vallen zit dit ook wel een klein beetje “tussen de oren”.

Men denkt meestal dat een glas warme melk je helpt slapen omdat melk twee bestanddelen bevat die je helpen slapen, namelijk het hormoon melatonine en het aminozuur tryptofaan.

Als jij er in gelooft dat je sneller in slaap valt en beter slaapt na het drinken van een glas warme melk dan moet je dit ook zeker blijven doen! (Tom v/d Petten, slaapexpert)

TRYPTOFAAN

Tryptofaan is een bijzonder belangrijk aminozuur welke je als mens niet zelfstandig produceert, maar binnenkrijgt door het voedsel wat je eet.

Enkele ingrediënten die tryptofaan bevatten zijn:

  • Kalkoen
  • Varkensvlees
  • Kip
  • Rundvlees
  • Bepaalde soorten kaas
  • Eieren
  • Bananen
  • … en uiteraard melk

Echter bevatten deze voedingsstoffen gebruikelijk een zeer kleine concentratie tryptofaan.

Tryptofaan is een voorloper voor de neurotransmitter serotonine welke op zijn beurt weer omgevormd kan worden tot melatonine welke ’s nachts vrijkomt waardoor het ook wel het “slaaphormoon” wordt genoemd.

MELATONINE

Warme melk drinken voor het slapenJe melatoninespiegel ligt gedurende de dag erg laag en de productie van dit hormoon begint ongeveer twee uur voor je normale bedtijd op gang te komen.

Melatonine is daarom een bijzonder belangrijk hormoon om je lichaam te laten weten hoe laat het is en speelt een belangrijke rol in je natuurlijke biologische klok (circadiane ritme).

Dit is ook waarom melatonine dus door velen wordt gezien als hèt slaaphormoon omdat het zowel een directe slaapverwekkende werking heeft maar ook het psychologische slaapproces in gang zet.

Hoewel een glas melk inderdaad tryptofaan bevat is deze hoeveelheid voor de gemiddelde Nederlander te laag om je daadwerkelijk te helpen slapen.

Wanneer je slaapproblemen daadwerkelijk zijn ontstaan door een tekort aan tryptofaan in je bloedbaan dan kan het drinken van een glas warme melk dit eenvoudig oplossen, echter is dit slechts bij een enkeling het geval.

ANDERE REDEN WAAROM WARME MELK JE HELPT SLAPEN

Hoewel het dus onwaarschijnlijk is dat het drinken van een glas warme melk je direct helpt om in slaap te vallen kan dit wel indirect het geval zijn.

Het drinken van melk en de temperatuur waarop je het drinkt laat je dus niet direct sneller in slaap vallen, toch kan het wel van psychologisch belang zijn.

Door simpelweg warme melk te drinken kunnen er onbewust herinneringen aan je moeder, je jeugd en je ouderlijk huis naar boven komen die je helpen ontspannen.

Als je iedere avond een glas warme melk drinkt voor je gaat slapen is het waarschijnlijk vooral de gewoonte van het drinken van deze melk die je helpt goed te slapen, niet de warme melk op zich.

Onze hersenen houden van regelmaat en voorspelbaarheid en wanneer iemand elke avond voor hij of zij gaat slapen een glas melk drinkt dan is dit een seintje voor ons brein dat het bijna tijd is om te gaan slapen.

Je hersenen en lichaam zullen deze signalen herkennen waardoor je sneller in slaap kunt vallen.

Bovendien kan alleen de afleiding van het niet kunnen slapen en even uit bed stappen voor een glas warme melk er al voor zorgen dat je meer ontspannen bent als je weer in bed gaat liggen.

SLAAPVERWEKKEND ETEN EN DRINKEN

Vrouw in bed met warme melkZijn er dan nog andere voedingsstoffen en dranken die je helpen om sneller in slaap te vallen zul je je wellicht afvragen?

Ja, deze zijn er wel degelijk. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Bepaalde superfoods
  • Moringa
  • Slaapverwekkende smoothies
  • … en niet te vergeten een aantal soorten thee, zoals bijvoorbeeld kamillethee

Naast het drinken van slaap lekker thee doe je er ook goed aan om te mediteren om je razende geest tot rust te brengen.

Maar er zijn uiteraard ook een aantal ingrediënten en dranken die je beter kunt vermijden wanneer je snel in slaap wilt vallen, zoals:

  • Alcohol
  • Scherp en tè pittig eten
  • Cafeïne (koffie en energiedrankjes)
  • Vet eten
  • … tot slot kan ook het tijdstip waarop je eet je slaap verpesten, het is daarom aan te raden minimaal 2,5 uur voor je naar bed gaat je avondeten te nuttigen.

De belangrijkste slaapverstorende factor in onze hedendaagse maatschappij is toch wel cafeïne alhoewel dit erg afhankelijk is van je leeftijd, spijsvertering en eetpatroon.

Sommige mensen slapen ’s nachts erg slecht wanneer ze overdag slechts 2 kopjes koffie hebben gedronken.

CONCLUSIE

Tot slot wil ik zeggen dat wanneer jij erin gelooft dat je beter slaapt na een glas warme melk je dit ook zeker moet blijven doen.

Het werkt immers voor jou, waarom zou je dit dan veranderen?

Toch is de werking van warme melk op je slaap niet geheel wetenschappelijk bewezen en wat voor de ene persoon wel werkt zal bij de ander niet werken.

Wanneer je te maken hebt met ernstige slaapproblemen wil ik je de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw aanraden.

GEGARANDEERD BETER SLAPEN IN 7 STAPPEN!

Perfect Slapen in 7 Stappen cover

In deze online slaaptraining leer je in 7 stappen gegarandeerd sneller in slaap te vallen en langer door te slapen dankzij heldere en praktische lessen en oefeningen.

Zo leer je hoe je ervoor kunt zorgen dat je de juiste ‘slaaphormonen’ op het juiste moment kunt produceren zodat je snel in slaap valt.

Ook leer je hoe je de natuurlijke schommelingen in je lichaamstemperatuur onder controle kunt krijgen waardoor je langer door kunt slapen.

Het Perfect Slapen in 7 Stappen eBook kun je eenvoudig als PDF-bestand downloaden op je computer, smartphone of tablet waardoor je direct aan de slag kunt!

Je kunt de online slaaptraining GRATIS uitproberen, want dankzij de niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

Wil jij meer informatie over Perfect Slapen in 7 Stappen? Inmiddels is het populaire boek al meer dan 15.000 keer gedownload!

JA! IK WIL MEER INFORMATIE!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.