Slimmer slapen: 11 Eenvoudige slaaptips voor slimme slapers!

Slimmer slapenDe oplossing voor veel slaapproblemen ligt meestal niet in langer slapen maar juist slimmer slapen.

Maar wat is nou slimmer slapen? En hoe doe je dit? In dit artikel geef ik je 11 eenvoudige slaaptips om op een slimmere manier met je kostbare slaap om te gaan.

Want wist je dat niets je humeur en concentratie zo kan verpesten als een slechte nachtrust?

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat slapeloosheid Nederlandse bedrijven veel geld kost omdat hun werknemers niet productief zijn en minder goede beslissingen nemen.

Hoewel er veel manieren zijn sneller in slaap te vallen en langer door te slapen geef ik je hieronder 11 technieken waarmee je vooral de tijd in bed slimmer en optimaal kunt benutten.

#1: VERMINDER BEELDSCHERMGEBRUIK VOOR JE NAAR BED GAAT

Tablet in bedStop met het checken van je mail en tv kijken voor je gaat slapen en je zult zien dat je een stuk beter slaapt.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die voor ze naar bed gaan naar beeldschermen kijken (bijvoorbeeld: computer, smartphone, tablet en tv) een slechtere slaapkwaliteit hebben dan mensen die hun ogen rust gunnen voor ze gaan slapen.

Elektronica met beeldschermen stralen namelijk zogenaamd blauw licht uit wat je hersenen stimuleert terwijl je juist wilt dat je geest tot rust komt als je gaat slapen.

Dit terwijl je lichaam van oudsher juist zo geprogrammeerd is dat je lichaam en geest tot rust komt en in “slaapmodus” komt wanneer de zon ondergaat.

#2: SLIM SPORTEN OM BETER TE SLAPEN

Je weet vast en zeker wel dat sporten en veel bewegen goed voor je gezondheid is, maar wist je dat je door slim te sporten ook beter kunt gaan slapen?

Om de vele voordelen van sporten voor je slaap goed te benutten is het erg belangrijk dat je zo vroeg mogelijk op de dag gaat sporten, het liefst in de ochtend of vroeg in de middag.

Door genoeg te bewegen val je ’s avonds sneller in slaap en slaap je bovendien dieper, echter wanneer je tè laat in de avond gaat sporten kan dit een tegenovergestelde werking hebben.

Uit onderzoek onder vrouwen is gebleken dat vrouwen die elke ochtend minimaal een half uur sporten veel beter slapen dan vrouwen die weinig tot niet bewegen.

Echter bleek ook dat vrouwen die ’s avonds sporten weinig verbetering in hun slaappatroon zagen.

#3: PROBLEEMOPLOSSEND SLAPEN

Worstel je met een moeilijke keuze of kun jij je niet concentreren op die ene opdracht?

Uit onderzoek is gebleken dat een aantal goede nachten je kan helpen om lastige beslissingen te nemen, “out of the box” en probleemoplossend te denken.

#4: EET SLAAPVERWEKKENDE INGREDIËNTEN

Bepaalde ingrediënten en voedingsstoffen zijn meer slaapverwekkend als andere producten en kunnen je slaap maken of breken.

Je wist waarschijnlijk wel dat het drinken van warme melk je helpt om in slaap te vallen, maar weet je ook dat de volgende ingrediënten je slaap bevorderen?

Overweeg enkele van de bovenstaande ingrediënten te verwerken in je lunch en je voorkomt dat je ogen dichtvallen op je werk.

Kamillethee om beter te slapen

#5: VERGEET JE MIDDAGDUTJE NIET

Waar het doen van een middagdutje, of powernap, als gezonde volwassene nog uit den boze was is dat tegenwoordig wel anders.

Slaapwetenschappers hebben het nut van deze korte powernaps (maximaal 30 minuten) steeds beter in kaart gebracht.

Veel grote en hippe bedrijven hebben zelfs speciale kamers ingericht om hun werknemers ongestoord een dutje te laten doen zodat ze de rest van de dag productiever kunnen werken.

#6: POWERNAP NA JE KOPJE KOFFIE

Ben je op zoek naar een snelle energieboost om je slaperigheid te verslaan?

Probeer eens een kop koffie te drinken waarna je meteen een korte powernap inlast van niet langer dan een half uur om je brein weer van de nodige scherpte te voorzien.

#7: MAAK VAN JE WEKKER EEN FEESTJE

WekkerJe ontkomt er niet aan dat je’s ochtends vroeg op moet staan om naar je werk te gaan echter die irritante piepgeluiden van je wekker beginnen je strot uit te komen.

Begrijpelijk! Daarom wil ik je aanraden twee verschillende wekkers te zetten.

Laat je alarmklok op je nachtkastje afgaan met vrolijke en oppeppende muziek terwijl je een klassieke wekker ongeveer een minuut later laat afgaan aan de andere kant van je slaapkamer.

Op deze manier word je in eerste instantie wakker met lekkere muziek en weet je dat je ongeveer een minuut hebt om op te staan om de andere wekker uit te schakelen.

Ik heb eerder een artikel geschreven waarin ik uitleg waarom snoozen slecht voor je gezondheid is en dit is uiteraard een goede manier om dit te voorkomen.

#8: SLAPELOOSHEID VERSLAAN MET VISUALISATIE

Niets is vervelender dan wakker liggen in je bed terwijl je zo graag wilt slapen en wetende dat je de volgende dag erg vermoeid zult zijn als je niet snel in slaap valt.

Wanneer je last hebt van slapeloosheid (insomnie) kan het helpen om gebruik te maken van mediterende visualisatie.

Door jezelf als slapend te visualiseren in gedachten terwijl je in bed ligt zul je zien dat je sneller tot rust komt en in slaap kunt vallen.

Probeer het maar eens!

#9: GEBRUIK EEN LEPEL OM JE WAKKER TE MAKEN

LepelSchilder – en fervent slaper – Salvador Dali had een wel heel erg bijzondere techniek om wakker te worden uit een powernap.

Hij gebruikte namelijk een lepel om zichzelf wakker te maken wanneer hij in slaap viel zodat hij overdag niet tè veel zou slapen.

Hij ging liggen of zitten in een comfortabele stoel en hield een lepel (sleutelbos werkt ook) tussen z’n vingers op een manier waarop deze zeker zou vallen wanneer hij indutte.

Wanneer de lepel dan op de grond viel doordat zijn vingers hun kracht verloor schrok hij direct weer wakker van het gekletter van de lepel op de stenen vloer.

Op deze manier zorg je ervoor dat je overdag niet in je diepe slaap beland waardoor je ook ’s nachts nog goed kunt slapen.

#10: LEER LUCIDE DROMEN

Wil jij meer controle over je dromen of nachtmerries voorkomen? Leer jezelf dan lucide dromen.

Je leert dan je dromen onder controle te krijgen, om te buigen naar iets positiefs en je dromen zelfs te verlengen.

Dit doe je bijvoorbeeld door een dagboek bij te houden waarin je precies beschrijft hoe je droom ging zodat je deze de volgende keer bewust kunt beïnvloeden.

Een lucide droom is een droom waarbij de dromer zich bewust is van het feit dat hij droomt. (WIkipedia)

#11: SLIMMER SLAPEN? VOLG DE ONLINE SLAAPTRAINING!

Perfect Slapen in 7 Stappen + gratis eBook Dieper SlapenJe hoeft het wiel helemaal niet zelf nog eens uit te vinden en kunt ook gewoon een online slaaptraining volgen waarin je leert hoe je eenvoudig slimmer om kunt gaan met je slaap.

Een logische stap hierin is naar mijn persoonlijke mening het volgen van de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw.

Je leert in zijn online slaaptraining hoe je de juiste slaaphormonen kunt produceren zodat je snel in slaap valt en hoe je je slaap op een natuurlijke manier kunt bevorderen.

Je kunt dit 120+ pagina’s tellend eBook direct downloaden als PDF-bestand op je computer, smartphone of tablet waardoor je meteen aan de slag kunt.

Maar je kunt deze slaapcursus nu ook GRATIS uitproberen, want dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

KLIK HIER EN DOWNLOAD DE 7-STAPPEN METHODE!

Deze populaire slaaptraining is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.