5 Manieren om je biologische klok te resetten [Stappenplan]

Biologische klok resetten stappenplanDankzij je drukke stressvolle leven kan je slaapritme erg in de war raken waardoor je slaapkwaliteit naar beneden schiet.

Want hoevaak werk je niet door tot diep in de nacht waardoor je lichaam geen enkel tijdsbesef meer heeft.

Hierdoor zal je lichaam en geest niet meer goed functioneren en niet meer de juiste slaaphormonen op het juiste moment aanmaken waardoor je slaap ernstig verstoord raakt.

In dit artikel geef ik je 5 manieren waarmee jij je biologische klok kunt resetten en weer met een schone lei kunt beginnen.

BIOLOGISCHE KLOK

Biologische klokIeder mens heeft zijn of haar eigen interne biologische klok, ook wel circadiane ritme genoemd, en deze bepaalt voor een groot deel wanneer we slaperig of juist klaarwakker zijn.

Wanneer deze biologische klok goed functioneert voelt je lichaam feilloos aan wanneer het ’s avonds moet slapen en ’s ochtends moet ontwaken.

Toch kan ook deze klok in de war raken en niet meer gelijk lopen, dit kan verschillende oorzaken hebben zoals bijvoorbeeld:

  • Reizen tussen verschillende tijdzones (jetlag)
  • Werk
  • Stress
  • Ongezonde levensstijl
  • Hormonen

Hierdoor kan het moeilijk zijn om in slaap te vallen en op het juiste moment wakker te worden, waardoor een ernstig slaaptekort kan ontstaan met alle gevolgen van dien.

Wanneer je biologische klok niet meer goed loopt zijn er een aantal manieren om deze weer “gelijk” te zetten om van een betere nachtrust te kunnen genieten.

JA! IK WIL MIJN BIOLOGISCHE KLOK RESETTEN!

Ruim 15.000 mensen gingen je al voor!

HOE WERKT JE BIOLOGISCHE KLOK?

Echter voordat we het probleem op gaan lossen laten we die mysterieuze biologische klok nog snel eens verder onder de loep nemen.

Wat is het precies en hoe werkt ‘ie zodat je de manieren om de klok te resetten ook beter gaat begrijpen.

De term ‘biologische klok’ wordt gebruikt om meerdere biologische mechanismen aan te duiden die je slaap- en waakritme controleren.

Deze wordt bestuurd in de nucleus suprachiasmaticus in de hypothalamus van je hersenen.

Wanneer je circadiane ritme goed functioneert betekent dit dat je elke avond rond hetzelfde tijdstip slaperig wordt en elke ochtend rond hetzelfde tijdstip ontwaakt.

Wat timing betreft is uiteraard wel ieder mens anders en heeft de een een vroeger slaap- waakritme dan de ander.

Je genen en je omgeving spelen hier namelijk ook een grote rol in.

Hoewel de wetenschap nog niet alles begrijpt komt het erop neer dat je lichaamsklok door een aantal verschillende factoren wordt beïnvloed, denk bijvoorbeeld aan: 

  • Zonsopkomst- en ondergang
  • Temperatuur
  • Hormonen
  • Neurotransmitters
  • Erfelijkheid
  • Lichaamsbeweging

JE BIOLOGISCHE KLOK RESETTEN

SlapenEr zijn een aantal manieren waarmee jij je biologische klok kunt resetten en weer in een goed slaap- waakritme kunt komen.

Ik ga hierbij de volgende met je doornemen:

  1. Speel met licht
  2. Eerst vasten, daarna normale etenstijden
  3. Ga op vakantie
  4. Blijf een hele nacht wakker
  5. Doe het stap voor stap

#1: Speel met licht

Uit onderzoek is gebleken dat het manipuleren van je blootstelling aan licht je kan helpen om je biologische klok weer gelijk te zetten, vooral wanneer je slaapprobleem is veroorzaakt door een jetlag.

Het dagelijkse dag- en nachtritme is waarschijnlijk de grootste beïnvloeder van je circadiane ritme.

Het komt erop neer dat je het beste kunt luisteren naar de natuurlijke signalen van de aarde,

Stel jezelf dus ’s ochtends en ’s middags bloot aan natuurlijk zonlicht, maar onttrek je zoveel mogelijk aan licht in de avonduren.

Ook je slaapkamer moet aardedonker zijn zonder tv’s, laptops, smartphones en andere beeldschermen die blauw licht uitstralen.

#2: Eerst vasten, daarna normale etenstijden

Ook je spijsvertering speelt een grote rol in wakker zijn en je slaperig voelen, wat je eet en zelfs wanneer je eet kan je helpen je biologische klok te resetten.

Slaapexperts raden mensen met een verstoord slaap- waakritme aan om 16 uur te vasten om daarna weer een normaal eetpatroon op te pakken.

Bijvoorbeeld al om vier uur ’s middags dineren, waarna je niets meer eet tot het ontbijt de volgende ochtend om acht uur.

Als je slaappatroon weer in orde is is het belangrijk om altijd op vaste tijdstippen te eten.

Let er hierbij op dat er altijd ongeveer 12 uur tussen ontbijt en avondeten zit.

Zorg er wel voor dat je je avondeten altijd minimaal 3 uur voor je gaat slapen neemt en de volgende dag begint met een goed ontbijt.

#3: Ga op vakantie (kamperen)

Slapen tijdens kamperenOmdat blootstelling aan natuurlijk zonlicht je lichaam helpt je biologische klok te herstellen is het een goed idee om op vakantie te gaan en dan met name te kamperen in de buitenlucht.

Laat je smartphone en laptop thuis en word één met de natuur.

In de buitenlucht zal je slaap- waakritme zich automatisch aanpassen aan de natuur omdat je ’s avonds vroeger gaat slapen en meestal eerder wakker wordt dankzij de opkomende zon.

#4: Blijf een hele nacht wakker

Een andere meer controversiële manier om je biologische klok te resetten is door een nacht door te halen en de volgende dag pas weer rond je normale bedtijd te gaan slapen.

Deze manier is vooral controversieel omdat slaapexperts en artsen het ten strengste afraden, maar hij blijkt voor sommige individuen wel te werken.

Let er wel op dat je je erg vermoeid zult voelen en niet achter het stuur van een auto moet gaan zitten of gevaarlijke activiteiten ondernemen tijdens dit opzettelijke slaaptekort.

#5: Doe het stap voor stap

Voor de meeste mensen zal een stap voor stap aanpak het beste werken om langdurig resultaat te bereiken.

Daarnaast kunnen kleine veranderingen zowel fysiek als mentaal eenvoudiger zijn om door te voeren.

Pas je slaapschema steeds 30 minuten aan en geef je lichaam de tijd om hieraan te wennen voordat je je bedtijd weer met een half uur verschuift.

Als je biologische klok z’n natuurlijke ritme weer heeft gevonden is het belangrijk om je hier ook structureel aan te houden en elke dag rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en op te staan, zelfs in het weekend.

ALGEMENE SLAAPTIPS

Tot slot wil ik je nog een aantal algemene slaaptips meegeven waar je sowieso iets aan zult hebben om je biologische klok een handje te helpen.

  • Volg een vaste slaaproutine
  • Nuttig niet te veel cafeïne (vooral later op de dag)
  • Zorg voor een donkere, stille en koele slaapkamer
  • Probeer het gebruik van elektronica voor het slapen te beperken
  • Ontspan al voor je naar bed gaat
  • Alcohol en slapen gaan niet goed samen
  • Oefen je ademhaling (4-7-8 Ademhalingstechniek)

LEER JE SLAAP TE PERFECTIONEREN

Perfect Slapen in 7 Stappen + gratis eBook Dieper SlapenWanneer bovenstaande manieren om je biologische klok te resetten en de slaaptips niet werken dan wil ik je aanraden de online slaapcursus Perfect Slapen in 7 Stappen te volgen.

Je leert in een slaaptraining alles over het aanmaken van de juiste slaaphormonen, slaapangst overwinnen en hoe je lichaamstemperatuur ervoor kan zorgen dat je beter slaapt.

Je kunt de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw nu tijdelijk met 50% korting downloaden via de onderstaande kortingslink.

Je loopt bovendien geen enkel risico, want dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

PROBEER DE 7-STAPPEN METHODE NU GRATIS!

Deze populaire online slaaptraining is inmiddels al ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *