Beste voeding bij slapeloosheid: 9 Slaapverwekkende ingrediënten!

Beste voeding bij slapeloosheidBen jij benieuwd wat de beste voeding bij slapeloosheid is? Lees snel verder en ontdek 9 slaapverwekkende ingrediënten die jou helpen beter te slapen.

Iedereen weet waarschijnlijk dat gezond eten erg belangrijk is voor je gezondheid, zo verklein je de kans op vele chronische ziekten en houd je je brein en lichaam gezond.

Daarnaast zul je door gezond eten niet alleen beter slapen, maar je blijft ook fit en slank en dat is toch ook iets waard lijkt mij.

VOEDING BIJ SLAPELOOSHEID

Maar wist je dat goede voeding ook helpt tegen slaapproblemen? Zo kan een kleine verandering in je dieet er soms al voor zorgen dat je wel 8 uren slaapt en niet meer nachten wakker ligt.

Wil jij de strijd tegen je slapeloosheid aangaan? Begin dan eens met het integreren van de volgende ingrediënten in je voedingspatroon.

Dit is mijn lijst met de beste voeding bij slapeloosheid ondergebracht in 9 slaapverwekkende ingrediënten, inclusief uitgebreide uitleg.

#1: AMANDELEN

Amandelen tegen slapeloosheidAmandelen zijn de zaden van de amandelboom (Prunus dulcis) en hebben vele gezondheidsvoordelen.

Zo vormen ze een uitstekende bron van vele belangrijke voedingsstoffen als: fosfor, mangaan en riboflavine.

Daarnaast verklein je de kans op chronische ziekten als diabetes en hart- en vaatziekten als je regelmatig amandelen eet.

Dit kan worden toegeschreven aan de hoge gehaltes onverzadigde vetten, vezels en antioxidanten in de amandel.

Maar het eten van amandelen bevordert ook je slaap en dit heeft te maken met het hormoon melatonine die je ook in amandelen en vele andere soorten noten terug kunt vinden.

Ook bevatten amandelen magnesium en we weten dat ook magnesium een slaapbevorderend stofje is, in het bijzonder voor mensen die last hebben van slapeloosheid (insomnie).

Dit heeft vooral te maken omdat magnesium het stresshormoon cortisol verdringt waardoor je slaap minder vaak onderbroken wordt.

Echter naast de slaapverwekkende werking van amandelen zijn ze ook gewoon een erg lekkere avondsnack waarvan je altijd een handje kunt nemen voor je naar bed gaat.

#2: KALKOEN

Ook het eten van kalkoen kan je slaap bevorderen. Kalkoen staat vooral bekend om zijn hoge hoeveelheid proteïne wat belangrijk is om onze spieren sterk te maken en houden en onze eetlust te controleren.

Tegelijkertijd bevat kalkoen veel vitamines en mineralen, zoals riboflavin, fosfor en seleen.

Veel mensen eten kalkoen(filet) voor ze naar bed gaan omdat je er slaperig van kunt worden.

Dit heeft vooral te maken met het feit dat kalkoenvlees het aminozuur tryptofaan bevat wat op zijn beurt weer de productie van melatonine vergroot.

Echter ook de hoeveelheid proteïne in kalkoen is er verantwoordelijk voor dat je moe wordt en uit onderzoek is gebleken dat je na het eten van kalkoen beter slaapt en minder vaak wakker wordt tijdens het slapen.

Hoewel er nog meer onderzoek nodig is wil ik je toch aanraden een plakje kalkoen te eten voor je gaat slapen als je problemen hebt met inslapen.

#3: KAMILLETHEE

KamilletheeKamillethee is een populaire kruidenthee die vele gezondheidsvoordelen heeft, maar er dus ook voor kan zorgen dat je beter slaapt.

Het bevat een grote hoeveelheid flavonen en dit is een ontstekingsremmende antioxidant die chronische ziekten kan voorkomen.

Daarnaast blijkt het drinken van kamillethee je immuunsysteem te versterken, stress en depressies verminderen en je huid te verbeteren.

Echter bovenal bevat kamille een aantal slaapverwekkende kwaliteiten die je slaap verbeteren waaronder het stofje apigenin.

Het drinken van kamillethee voor je gaat slapen helpt je sneller in slaap te vallen en zorgt ervoor dat je minder vaak ’s nachts wakker wordt.

Mensen die elke avond kamillethee drinken lijden minder vaak aan een depressie en we weten allemaal dat dit één van de grootste veroorzakers van slaapproblemen is.

#4: (VETTE) VIS

Het eten van vette vis, zoals: zalm, tonijn, forel en makreel is ontzettend gezond vanwege hun unieke hoeveelheid vitamine D.

Daarnaast bevatten deze vette vissen veel Omega 3-vetzuren die je afweersysteem bevorderen.

Bovendien helpen deze Omega 3-vetzuren je beschermen tegen hart- en vaatziekten en helpen ze je hersenen gezond te houden.

Vette vis kan je slaapkwaliteit verbeteren omdat ze zowel Omega 3-vetzuren als vitamine D bevatten en beide helpt de aanmaak van een stofje genaamd serotonine bevorderen.

Serotonine is een lichaamseigen hormoon die je lichaam helpt in de slaapmodus te komen en in slaap te vallen.

Het eten van bijvoorbeeld zalm voor je gaat slapen helpt je dus makkelijker in slaap te vallen en voorkomen dat je midden in de nacht wakker wordt.

#5: PASSIEBLOEMTHEE

Passiebloemthee is een andere kruidenthee die al duizenden jaren door veel stammen wordt gebruikt vanwege zijn geneeskrachtige werking.

Het is namelijk een rijke bron van flavonoïde antioxidanten en staat bekend omdat het ontstekingsremmend werkt en hart- en vaatziekten helpt voorkomen.

Daarnaast helpt het drinken van passiebloemthee stress en paniekaanvallen te voorkomen vanwege het kalmerende effect van de apigenin.

Dit komt omdat passiebloemthee gamma-aminoboterzuur bevat en dit is een stofje die stresshormonen kan onderdrukken.

De rustgevende werking van passiebloemthee maakt het een ideaal drankje om te drinken voor je naar bed gaat.

#6: KIWI

Kiwi eten beter slapenAls je denkt aan de beste voeding tegen slapeloosheid dan mag de kiwi ook zeker niet ontbreken.

Niet alleen is een kiwi een bijzonder gezond stuk fruit en bevat erg weinig calorieën (50 kcal), ook is het een rijke bron van vitamine C en vitamine K.

Daarnaast bevat het, naast een handjevol andere mineralen, veel foliumzuur en kalium.

Bovendien zorgt het eten van kiwi’s voor een verlaging van je cholesterol en helpt het je spijsvertering.

Uit onderzoek is gebleken dat je 40% sneller in slaap kunt vallen als je kiwi eet voor je naar bed gaat en daarnaast zul je na het eten van dit fruit langer slapen.

Dit heeft vooral te maken met het hoge gehalte serotonine in kiwi’s die, zoals hierboven eerder vermeld, je slaap reguleert.

#7: KERSENSAP

Kersensap is een bijzonder gezond avonddrankje omdat het erg rijk is in vitamine A, vitamine C en mangaan.

Daarnaast is het een goede bron van antioxidanten als anthocyaan en flavonol die je lichaam helpen beschermen tegen chronische ziekten als diabetes en hart- en vaatziekten.

Kersensap helpt je echter ook beter te slapen omdat men erachter is gekomen dat het op een bijzondere manier slapeloosheid kan bestrijden.

Dit komt vooral door de hoge concentratie melatonine in kersen en zoals we weten helpt dit hormoon je biologische klok reguleren en helpt het jou in slaap vallen.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen met chronische slaapproblemen ruim een uur tot anderhalf uur langer sliepen na het tweemaal daags drinken van kersensap voor twee weken achter elkaar.

Klinkt dit te mooi om waar te zijn? Ik wil je aanraden dit zelf te proberen en hopelijk slaap jij ook uren langer!

#8: WALNOTEN

Walnoten tegen slapeloosheidOok de walnoot is een goed ingrediënt om je slaap te verbeteren en bovendien zijn ze super gezond.

Zo zitten walnoten vol met gezonde voedingsstoffen, waaronder 19 vitamines, mineralen en vezels.

Echter ze bezitten ook veel fosfor, magnesium, koper en mangaan.

Daarnaast bevatten walnoten veel gezonde vetten, waaronder Omega 3-vetzuren, proteïnen en linolzuur.

Bovendien zorgt het eten van walnoten voor een verlaagd cholesterol en loop je dus minder risico op hart- en vaatziekten.

Echter het eten van walnoten voor je gaat slapen helpt ook je slaapkwaliteit te verbeteren omdat ook walnoten veel melatonine bevatten.

Of walnoten echt slaapbevorderend werken zijn wetenschappers nog niet over eens en dit moet nog verder onderzocht worden, maar he baat het niet dan schaadt het niet.

#9: WITTE RIJST

Witte rijstWitte rijst wordt wereldwijd erg veel gegeten en het grote verschil tussen witte rijst en bruine rijst is dat bij witte rijst de zemelen en kiemen zijn verwijderd waardoor het minder vezels en antioxidanten bevat.

Echter witte rijst bevat nog genoeg gezonde voedingsstoffen die jou helpen beter te slapen, waaronder foliumzuur, thiamine en mangaan.

Witte rijst bevat ook veel koolhydraten en dankzij een gebrek aan vezels staat het hoog in de glycemische index, hierin wordt gemeten hoe snel voedsel je bloedsuikerspiegel verhoogt.

Uit onderzoek is gebleken dat als je voedingsstoffen met een hoge glycemische index eet een aantal uur voor je gaat slapen dit je slaapkwaliteit ten goede komt.

Mensen die ’s avonds witte rijst eten blijken sneller in slaap te vallen en slapen ook langer door.

NOG MEER INGREDIËNTEN TEGEN SLAPELOOSHEID

Naast de bovengenoemde 9 slaapverwekkende ingrediënten die je zeker moet proberen om beter te slapen zijn er nog een aantal voedingsstoffen die in verband gebracht kunnen worden met goed slapen.

Uiteraard zijn dit allemaal ingrediënten die je in je voeding bij slapeloosheid wilt opnemen, maar er zijn nog zoveel meer slaapbevorderende voedingsstoffen.

Enkele andere ingrediënten die je helpen om beter te slapen zijn bijvoorbeeld:

  • Havermout
  • Bananen
  • Melk
  • Hüttenkäse (cottage cheese)

WELTERUSTEN SNACKS RECEPTENBOEK

Perfect Slapen in 7 Stappen boekWil jij beter leren slapen? Dan wil ik je de Perfect Slapen in 7 Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw van harte aanraden.

In dit 120+ pagina’s tellend eBook leer je van A tot Z hoe je sneller in slaap valt en ook langer door kunt slapen.

Na het downloaden kun je meteen aan de slag met de oefeningen en lessen, bovendien krijg je het fysieke hardcover boek de volgende dag thuisgestuurd.

Als je Perfect Slapen in 7 Stappen download via onze exclusieve kortingslink krijg je bovendien tijdelijk 50% korting en een aantal gratis bonus eBooks.

Eén van deze gratis bonussen is het Welterusten Snacks Receptenboek met heerlijke en slaapverwekkende recepten die je van de bovengenoemde ingrediënten kunt maken.

Je kunt Perfect Slapen in 7 Stappen overigens gratis uitproberen, want dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

GA DIRECT NAAR DE GEHEIME KORTINGSPAGINA!

Perfect Slapen in 7 Stappen is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *