Zink en slapen: Welke rol speelt het mineraal zink in je nachtrust?

Het mineraal zink speelt een grote rol speelt in zowel je lichamelijke als je geestelijke gezondheid.

Maar wist je dat zink ook een grote rol speelt in je slaap?

Hoewel zink niet direct de slaap triggert blijkt uit onderzoek dat de aanwezigheid van het mineraal in je bloed je wel helpt sneller in slaap te vallen.

Daarnaast kan zink je helpen zowel de slaapduur als de slaapkwaliteit te verbeteren.

De basis van slaap

De basis van slaapMaar eerst gaan we even snel terug naar de basis van slaap:

Want het blijft een uiterst merkwaardige gewaarwording dat slapen en ondanks hyper geavanceerde onderzoeksmethodes staat het begrip ‘slapen’ nog steeds garant voor veel vragen.

Alle dieren slapen en ook zij gaan ten onder wanneer ze dit niet zouden doen.

Net zoals dieren niet kunnen overleven zonder slaap kunnen ook mensen niet zonder en kan ernstig slaapgebrek leiden tot vele verschillende medische problemen en stoornissen, zoals:

  • Hart- en vaatziekten
  • Diabetes
  • Overgewicht
  • Concentratieproblemen
  • Depressie

Om dit te voorkomen is het uiteraard van levensbelang om voldoende aandacht aan je nachtrust te besteden.

Tijdens je slaap krijgt je lichaam én geest namelijk de kans zichzelf te herstellen en van nieuwe energie en goede moed te voorzien voor de volgende dag.

Maar waardoor val je nou daadwerkelijk in slaap en wat zorgt ervoor dat je ook door kunt slapen?

Slaapwetenschappers kwamen er recent achter dat het mineraal zink hier een grote en zelfs essentiële rol in speelt.

Wat is zink?

Zink en slapenZink is net als chroom, jodium en koper een spoorelement. Spoorelementen zijn mineralen waarvan je maar een heel klein beetje nodig hebt.

Het is onderdeel van enzymen die betrokken zijn bij de stofwisseling. Je lichaam gebruikt het bij de opbouw van eiwitten en de ontwikkeling van weefsel.

Het zorgt voor gezonde botten, haar en huid, een goed geheugen en afweersysteem en het draagt bij aan de vruchtbaarheid.

(Bron: Gezondheidsnet)

Zink en slapen

Zink is het op één na meest voorkomende mineraal (na ijzer) in het menselijk lichaam en speelt een belangrijke rol meer dan 300 enzymen en meer dan duizend transcriptiefactoren die genetische instructies uitvoeren.

Zo is zink onmisbaar voor:

  • Botgroei
  • Een gezonde prostaat
  • Vruchtbaarheid (vooral bij mannen)
  • Heling van wonden
  • Smaakbeleving
  • Cognitieve functies

In je hersenen zorgt deze micronutriënt onder andere voor neurale transmissie en neurale plasticiteit.

Daarnaast is het onmisbaar voor neurogenese en wordt het vooral in de hippocampus van je brein gebruikt om herinneringen op te slaan.

Daar komt nu dus sinds kort bij dat zink ook je slaap helpt reguleren, alleen weten de onderzoekers nog niet precies hoe.

Het lijkt er sterk op dat de aanwezigheid van zink in je bloedbaan de non-REM-slaapfases – ook wel ‘trage golf slaap’ genoemd – stimuleert.

Tijdens deze NREM-slaapfases droom je niet maar krijgt je lichaam en geest wel de kans zich te herstellen en belevenissen en herinneringen op te slaan.

Zoals gezegd val je niet direct in slaap door de aanwezigheid van zink, maar wordt de tijd die je nodig hebt om in slaap te vallen wel verkort.

Bovendien verbetert de slaapkwaliteit en slaapefficiëntie (de tijd die je in bed doorbrengt en ook daadwerkelijk slaapt).

Slaap afhankelijk van serumzinkspiegel

SerumzinkspiegelTijdens een Chinees onderzoek in 2009 ontdekten slaapwetenschappers dat de serumzinkspiegel sterk varieerde bij de bijna 900 proefpersonen afhankelijk van de hoeveelheid slaap die ze kregen.

De kandidaten met de hoogste percentages zink in hun bloed hadden een “normaal” slaap- waakritme van ongeveer 7 á 8 uur slaap per nacht.

Hierna zijn er nog talloze andere onderzoeken uitgevoerd onder verschillende bevolkingsgroepen en ook zij kwamen erachter dat een hoge zinkconcentratie direct gelinkt kan worden aan een goede nachtrust.

Dit blijkt met name het geval te zijn bij kinderen en wanneer kinderen op jonge leeftijd een lage hoeveelheid zink in hun bloed hebben krijgen ze tijdens hun volwassen jaren vaak te maken met slaapproblemen.

Zo blijkt ook uit een Amerikaans onderzoek uit 2012 waaraan meer dan 5.000 mensen deelnamen.

De kandidaten die slecht sliepen en te maken hadden met slaapproblemen namen in hun eetpatroon aanzienlijk minder zink tot zich dan de goede slapers.

Na het toedienen van zink met behulp van supplementen verbeterde zowel de slaaptijd als de slaapkwaliteit van deze groep aanzienlijk.

Het meest overtuigende bewijs dat zin een “natuurlijk slaapmiddel” is komt uit een Japans onderzoek waarbij muizen een gist-extract kregen toegediend met ofwel zink of andere mineralen.

Alleen de muizen die het extract mét zink hadden genuttigd bewogen veel minder tijdens het slapen en kregen meer trage golf slaap.

De wetenschappers denken dat wanneer een bepaald zinkgehalte is bereikt bepaalde signalen in de hersenen worden geactiveerd die je helpen te gaan slapen.

Wanneer dit onomstotelijk kan worden bewezen kunnen er talloze nieuwe voedingssupplementen worden ontwikkeld die je helpen sneller in slaap te vallen en beter te slapen. (Tom v/d Petten, slaapexpert)

Waar zit zink in?

Nu zul je waarschijnlijk denken: “Wow hier wil ik ook van profiteren, maar waar kan ik zink in vinden?”

Je kunt zink o.a. vinden in de volgende producten:

  • Oesters
  • Hennepzaad
  • Pompoenpitten
  • Lijnzaad
  • Cacao
  • Lever (varken)
  • Pijnboompitten
  • Rundvlees
  • Cashewnoten
  • Sesamzaad
  • Zonnebloempitten
  • Pecannoot
  • Chiazaad

(Lijst afkomstig van aHealthylife.nl)

Op een natuurlijke manier sneller in slaap vallen

Perfect Slapen in 7 Stappen coverBen jij op zoek naar natuurlijke manieren om sneller in slaap te vallen? Dan wil ik je het eBook Perfect Slapen in 7 Stappen aanraden.

>> Check hier mijn uitgebreide en eerlijke review van Perfect Slapen in 7 Stappen

Slaapexpert William van der Klaauw leert je in deze online slaaptraining hoe je je slaapproblemen bij de wortel kunt aanpakken om deze definitief op te lossen.

Je doet dit bijvoorbeeld door de juiste slaaphormonen op het juiste moment te produceren en de natuurlijke schommelingen in je lichaamstemperatuur in te zetten om sneller in slaap te vallen.

Wil je meer informatie over de 7-Stappen methode of het boek direct downloaden? Klik dan op de onderstaande link en krijgt tijdelijk 50% korting!

JA! LEER MIJ SNELLER IN SLAAP TE VALLEN!

Dit populaire eBook is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

1 thought on “Zink en slapen: Welke rol speelt het mineraal zink in je nachtrust?

  1. Irene

    Hallo Matthijs,
    Ik slaap altijd heerlijk, gelukkig. Ik kwam op dit artikel, omdat ik ontdekte dat ik, wanneer ik een zink zuigtablet nam (adviseerde de dokter vanwege longontsteking), ik steevast de nacht erna nachtmerries heb. Neem ik de zuigtablet niet, dan is mijn slaap weer als vanouds. Ik neem nu maar steeds een halve tablet en hiermee is het opgelost.
    Kun je dit uitleggen?
    Vriendelijke groet,
    Irene de Bruin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *