Dit zijn de beste natuurlijke slaapmiddelen! [Werking & risico’s]

Natuurlijke slaapmiddelenBen jij het ook zat dat je elke avond weer uren wakker in je bed ligt? Wil je echter geen zware slaappillen slikken dan kunnen deze natuurlijke slaapmiddelen voor jou uitkomst bieden.

Het slikken van slaapmediatie is niet zonder risico, daarom willen veel mensen liever natuurlijke middelen nemen om de risico’s en bijwerkingen tot een minimum te beperken.

In dit artikel hoop ik jou meer duidelijkheid te geven over welke natuurlijke slaapmiddelen er zijn en welke in jouw specifieke situatie uitkomst kunnen bieden.

Daarnaast ga ik dieper in op de eventuele gezondheidsrisico’s en bijwerkingen die deze natuurlijke middelen toch ook wel hebben en of ze ├╝berhaupt veilig zijn om te gebruiken.

NATUURLIJKE SLAAPMIDDELEN

In dit artikel ga ik de volgende natuurlijke slaapmiddelen met je doornemen:

  • Melatonine
  • Valeriaan
  • Kamille
  • Kava
  • Tryptofaan
  • 5-HTP

Overigens schijnt het slapen met sokken aan je ook makkelijker in slaap te laten vallen, maar dit is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.

MELATONINE

MelatonineMelatonine is een lichaamseigen hormoon die geproduceerd wordt in de pijnappelklier in het midden van je hersenen.

Melatonine reguleert je circadiane ritme, dit wordt ook wel je biologische klok genoemd, waar je slaap- waakritme wordt bepaald.

Het melatonine gehalte in je bloed is het hoogst net voor je naar bed gaat.

Hoe helpt melatonine mij slapen?

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het nemen van melatonine ervoor zorgt dat je sneller in slaap valt, slaperiger gaat voelen en langer slaapt.

Melatonine wordt veel gebruikt door gezonde mensen die sneller in slaap willen vallen, maar kan je ook helpen sneller over een jetlag heen te komen.

Het hormoon wordt sinds kort ook gebruikt om ouderen te helpen slapen in plaats van de “zwaardere” slaappillen die ze voorheen namen.

Dit natuurlijke slaapmiddel is altijd al in je lichaam aanwezig, je vult het slechts aan.

Wat zijn de risico’s van melatonine?

Omdat melatonine zonder recept verkrijgbaar is zal de werking ook minder sterk zijn dan de gereguleerde farmaceutische slaapmiddelen.

Ook is het middel nog niet goed genoeg getest voor gebruik op lange termijn en stellen sommige gebruikers dat ze er humeurig en zelfs depressief van worden.

Anderen vallen juist wel erg snel in slaap, maar worden vervolgens wel midden in de nacht wakker waarna ze de slaap moeilijk weer kunnen vatten.

Melatonine supplementen zijn echter wel veilig voor korte termijn gebruik (3 maanden of minder).