Chronische vermoeidheid: Wat is het en hoe kun je het oplossen?

Chronische vermoeidheid oplossenChronische vermoeidheid is een groot probleem voor zoveel mensen, ze voelen zich fysiek en mentaal namelijk altijd moe en zwak.

Hoewel fysieke en mentale vermoeidheid twee totaal verschillende dingen zijn komen ze in veel gevallen wel tegelijk.

Daarnaast kan langdurige lichamelijke vermoeidheid ervoor zorgen dat je ook geestelijk uitgeput raakt.

Uit onderzoek is gebleken dat een kwart van alle Nederlanders niet genoeg slaapt. Volwassenen wordt aangeraden om elke nacht gemiddeld 7 à 8 uren te slapen.

Slaaptekort kan zowel veroorzaakt worden door verschillende medische problemen, maar kan ook juist ervoor zorgen dat je bepaalde gezondheidsproblemen krijgt.

Chronische vermoeidheid kan ervoor zorgen dat je normale dagelijkse bezigheden niet kunt uitvoeren, bovendien is uit bed komen vaak al lastig als je oververmoeid bent.

Het wordt pas echt gevaarlijk wanneer jouw vermoeidheid anderen in gevaar brengt, zoals wanneer je met ernstig slaaptekort de weg op gaat in je auto.

FEITEN OVER VERMOEIDHEID

Hieronder volgen een aantal snelle feitjes over vermoeidheid en de oplossingen hiervoor:

  • Vermoeidheid kan veroorzaakt worden door een slecht gezondheid, maar kan ook juist gezondheidsproblemen veroorzaken
  • Enkele oorzaken voor chronische vermoeidheid zijn: infecties, medische condities, stress of vrouwen die net bevallen zijn
  • Als je vermoeidheid veroorzaakt wordt door bijvoorbeeld diabetes kan het na behandeling snel verdwijnen
  • Door een gezond eetpatroon en veel bewegen voelen veel mensen zich fitter

VERSCHILLENDE SOORTEN VERMOEIDHEID

Er zijn verschillende soorten vermoeidheid en ook het verschil tussen slaperig en chronische vermoeidheid is vaak moeilijk te bepalen.

Fysieke vermoeidheid:

VermoeidheidIemand die fysiek vermoeid is vindt het lichamelijk moeilijk om dingen te doen wat normaal gesproken erg eenvoudig is.

Voorbeelden hiervan zijn o.a.: traplopen, aankleden, fietsen en afwassen.

Je spieren zijn verslapt en om deze diagnose te kunnen stellen zul je een aantal krachtsoefeningen moeten doen.

Mentale vermoeidheid:

Je vindt het moeilijk jezelf te concentreren en voelt je altijd erg slaperig.

Je bent je minder bewust van je omgeving en het lijkt in sommige gevallen alsof je onder invloed van alcohol of drugs bent.

Slaperig of vermoeid?

Je kunt je slaperig voelen wanneer je niet genoeg kwaliteitsslaap krijgt of wanneer je niet genoeg gestimuleerd wordt.

Ook kan het een symptoom van een medisch probleem zijn, echter duurt slaperigheid meestal erg kort en kun je het in de meeste gevallen oplossen door een nacht goed te slapen.

Vermoeidheid daarentegen en in het bijzonder chronische vermoeidheid wordt meestal veroorzaakt door medische conditie.

Slaperigheid en vermoeidheid kunnen levensgevaarlijk zijn wanneer je bijvoorbeeld een auto moet besturen en aan het verkeer deelneemt.

OORZAKEN VAN CHRONISCHE VERMOEIDHEID

Chronische vermoeidheid kan vele oorzaken hebben, daarom ga ik de belangrijkste hieronder met je doornemen:

#1: MENTALE PROBLEMEN

Mentale problemen moeChronische vermoeidheid kan veroorzaakt worden door stress, een sterfgeval in je naaste omgeving, eetstoornissen, alcoholgebruik, drugsgebruik, paniek, verhuizing, verveling en scheiding.

Het kan voorkomen tijdens een depressie, dit kan komen door de depressie zelf of door bijkomende slaapproblemen zoals slapeloosheid (insomnie).

#2: DRUGS- EN MEDICIJNGEBRUIK

Sommige antidepressiva en verschillende soorten drugs kunnen ervoor zorgen dat je slaperig wordt.

Hoewel vaak gedacht wordt dat het roken van een joint je helpt slapen blijkt cannabis en slapen juist een erg slechte combinatie.

#3: HART- EN LONGZIEKTEN

Longontsteking, hartritmestoornissen, astma, COPD, hartklepafwijkingen kunnen er allen voor zorgen dat je overmatig vermoeid bent.

#4: SLAAPPROBLEMEN

Echter ook bijkomende slaapproblemen zoals tot laat werken, nachtdiensten werken, slaapapneu, insomnie en maagzuur kunnen ervoor zorgen dat je niet goed slaapt en altijd moe bent.

#5: CAFEÏNE EN ANDERE SUBSTANTIES

Een tekort aan bepaalde vitamines en mineralen, of te veel cafeïne en alcohol kunnen ervoor zorgen dat je moeilijker in slaap valt of in slaap kan blijven.

Het is daarom verstandig om na de middag geen cafeïne en alcohol meer te drinken omdat deze je slaap ernstig in de weg kunnen zitten.

#6: VERSCHILLENDE ZIEKTEN EN GEZONDHEIDSPROBLEMEN

Er zijn vele verschillende ziekten en gezondheidsproblemen die ervoor zorgen dat je chronisch moe kunt zijn.

Enkele voorbeelden hiervan zijn: fibromyalgie, reuma, obesitas, groot bloedverlies en een verzwakt immuunsysteem.

Daarnaast kan vermoeidheid een teken zijn dat je een infectie hebt opgelopen, denk bijvoorbeeld aan: tuberculose, hepatitis, HIV, koorts of simpelweg een griepje.

#7: CHRONISCHE PIJN

Mensen met chronische pijn worden vaak erg vermoeid wakker, zelfs nadat ze een lange nacht hebben geslapen.

Vooral wanneer deze pijn de nachtrust verstoort kan de combinatie van pijn en slapen voor chronische vermoeidheid zorgen.

#8: OVERGEWICHT OF ONDERGEWICHT

Als je te zwaar bent zul je sneller vermoeid zijn omdat je meer gewicht mee moet dragen en je eerder een ziekte hebt waarbij vermoeidheid een symptoom kan zij zoals diabetes.

Echter ook iemand die te kampen heeft met ondergewicht kan snel vermoeid zijn omdat zij spierkracht missen.

#9: TE VEEL OF TE WEINIG BEWEGEN

Iemand die zich altijd vermoeid voelt zal minder snel geneigd zijn om te gaan bewegen en juist hierdoor kan hij of zij nog meer vermoeid worden.

Een gebrek aan beweging kan er uiteindelijk voor zorgen dat het moeilijker wordt dagelijkse activiteiten uit te voeren.

Vermoeidheid kan ook gezonde mensen beïnvloeden na een intensieve fysieke of mentale activiteit.

Als je tot laat in de avond doorwerkt en lang wakker blijft zonder pauze dan is vooral autorijden erg gevaarlijk en wordt de kans op ongelukken groter.

SYMPTOMEN

Symptomen chronische vermoeidheidHet belangrijkste symptoom van chronische vermoeidheid is (het woord zegt het al) dat je fysiek of mentaal moe bent.

Daarnaast voel je je niet fit en fris na rusten of slapen en kun je je dagelijkse taken niet uitvoeren.

Echter de symptomen kunnen verder gaan en kunnen fysiek, mentaal en emotioneel zijn, enkele voorbeelden zijn:

  • Jeukende en pijnlijke spieren
  • Pijnlijke lymfeklieren
  • Gebrek aan motivatie
  • Altijd moe voelen
  • Concentratieproblemen
  • Duizeligheid
  • Hoofdpijn
  • Slechte keuzes maken
  • Geïrriteerdheid
  • Gebrek aan eetlust
  • Verzwakt immuunsysteem
  • Zwakker korte termijn geheugen
  • Slaperigheid
  • Langzamere reactietijd en reflexen
  • Wazig zien
  • Hallucinaties

DIAGNOSE STELLEN

Om de diagnose chronische vermoeidheid te stellen is bijzonder moeilijk omdat de symptomen zo gevarieerd en vaak niet specifiek zijn.

Daarom zal je huisarts je waarschijnlijk vragen een slaapdagboek bij te houden waarin je de duur van je slaap en de kwaliteit van je slaap naar eigen ervaring invult.

Daarnaast zal je dokter je onderzoek op tekenen van andere ziekten en mogelijke oorzaken en vragen of je medicatie gebruikt.

Ook zal je arts vragen naar je levensstijl, eetpatroon, alcoholgebruik, slaapgewoonten enz.

Bovendien kun je gevraagd worden een urinemonster in te leveren en wordt er bloed geprikt om erachter te komen of je niets anders onder de leden hebt.

Deze tests kunnen mogelijke fysieke oorzaken uitsluiten, denk bijvoorbeeld aan infecties, hormonale problemen, bloedarmoede, lever problemen of nierfalen.

BEHANDELING

Om chronische vermoeidheid goed te kunnen behandelen moet eerst de onderliggende oorzaak bepaald worden.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Bloedarmoede of ijzertekort
  • Slaapapneu
  • Slechte bloedsuikerspiegel
  • Traag werkende schildklier
  • Verschillende infecties
  • Obesitas
  • Depressie

Uit onderzoek is gebleken dat cognitieve gedragstherapie in combinatie met licht bewegen een effectieve behandeling voor chronische vermoeidheid kan zijn.

Tijdens een ander onderzoek bleek dat de symptomen van vermoeidheid en depressie afnamen bij MS-patiënten nadat ze meditatie- en mindfulness trainingen hadden gevolgd.

Ook yoga, meditatie en verschillende ademhalingsoefeningen kan de verschijnselen van chronische vermoeidheid wegnemen.

CHRONISCHE VERMOEIDHEID THUIS BEHANDELEN

Perfect Slapen in 7 Stappen boekOm chronische vermoeidheid goed thuis te kunnen behandelen is het belangrijkste dat je goed leert slapen en je slaapkwaliteit kunt verbeteren.

Uit eigen ervaring weet ik dat de Perfect Slapen in 7 Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw je hier goed bij kan helpen.

Je leert in 7 praktische stappen hoe je sneller in slaap kunt vallen en hoe je rustiger en effectiever slaapt waardoor je beter uitgerust wakker zult worden.

Dit doe je door subtiele aanpassingen in je levensstijl te doen, je eetpatroon op een nuttige manier aan te passen en de juiste slaaphormonen op het juiste moment aan te maken.

Perfect Slapen in 7 Stappen gratis uitproberen!

Als je dit 120+ pagina’s tellend eBook download via onze exclusieve kortingslink krijg je tijdelijk 50% korting en een aantal gratis bonus eBooks.

Je kunt deze online slaaptraining ook gratis uitproberen, want dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

JA! IK WIL CHRONISCHE VERMOEIDHEID VERSLAAN!

Dit populaire eBook is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *