’s Nachts goed slapen begint al bij een goed ontbijt!

's Nachts goed slapen begint al bij een goed ontbijt!Iedereen weet dat goed eten belangrijk is voor je gezondheid, maar wist je ook dat je door het nuttigen van een goed ontbijt ’s nachts beter kunt slapen?

Volgens slaapexpert dr. Nerina Ramlakhan is het perfecte ontbijt voor een goede nachtrust 8 amandelen en 2 dadels.

Dr. Nerina Ramlakhan is een wereldberoemd slaapexpert en ze deelt haar bevindingen regelmatig in de Huffington Post.

‘S NACHTS GOED SLAPEN DOOR EEN GOED ONTBIJT

Zij is erachter gekomen dat je door binnen een half uur na ontwaken een handjevol noten en fruit te eten je de ideale hoeveelheden proteïne, gezonde vetten en koolhydraten binnenkrijgt.

Dit zorgt ervoor dat je lichaam de stofwisseling op gang kan brengen en je bloedsuikerspiegel kan stabiliseren.

Acht amandelen en twee dadels zijn samen goed voor 150 – 200 calorieën en ze helpen je bovendien later op avond het zogenaamde “slaaphormoon” melatonine te produceren.

Een gezonde melatonine productie is essentieel om goed te kunnen slapen en helpt je bovendien overgewicht te verliezen.

Dr. Ramlakhan is een gerespecteerd slaapexpert en slaapcoach en auteur van het bestseller boek ‘Tired But Wired: How to Overcome Your Sleep Problems’ (verkrijgbaar als hardcover boek en eBook, link hieronder om het boek te bekijken op bol.com).

ZONDER ONTBIJT SLAAP JE SLECHTER

Zij zegt: “Geloof het of niet, maar door een goed ontbijt te eten kun je ’s nachts beter slapen!”

Zo eenvoudig is het namelijk, want als je ’s ochtends niets eet denkt je lichaam dat het de hele dag honger gaat lijden waardoor het meer stresshormonen produceert en deze zijn niet bevorderlijk voor een goede nachtrust.

Echter door wèl te ontbijten laat je je lichaam weten dat er genoeg voedsel is en dat je veilig bent waardoor je brein je slaapsystemen kan activeren.

Daarnaast kun je inderdaad afvallen door elke dag te ontbijten omdat je op deze manier je stofwisseling met meer dan 10% kunt versnellen.

Dit heeft te maken met het thermogenetische effect wat nog enkele uren na het nuttigen van je maaltijd aan kan houden.

Je voorziet je lichaam letterlijk van nieuwe brandstof waarmee het weer een aantal uur vooruit kan.

Perfecte ontbijt: 8 Amandelen en 2 dadels

8 Amandelen en 2 dadels is volgens dr. Nerina Ramlakhan het perfecte ontbijt!

PERFECTE ONTBIJT: 8 AMANDELEN EN 2 DADELS

Volgens dr. Nerina Ramlakhan is acht amandelen en twee dadels het ideale ontbijt om binnen een half uur na ontwaken je dag mee te beginnen.

Geloof het of niet, maar door een goed ontbijt te eten kun je ’s nachts beter slapen! (Dr. Nerina Ramlakhan, slaapexpert & slaapcoach)

Gemiddeld hebben volwassenen ongeveer 7 – 9 uur slaap per nacht nodig, echter de ideale slaaptijd is voor iedereen verschillend en is afhankelijk van leeftijd, levensstijl en je genen.

Toch slaapt bijna de helft van alle Nederlanders regelmatig minder dan 6 uur per nacht dankzij de overvolle agenda’s en het hectische leven van tegenwoordig.

Er zijn overigens veel ziektes, aandoeningen en stoornissen die direct gelikt kunnen worden aan slaapproblemen, zoals:

  • Ziekte van Alzheimer
  • Overgewicht en obesitas
  • Hart- en vaatziekten
  • Diabetes
  • … en zelfs eenvoudige verkoudheid of griep kunnen veroorzaakt worden door een slechte nachtrust

Je ziet dus hoe belangrijk het is voor je gezondheid om elke nacht voldoende te slapen, maar bovenal goed te slapen.

SMARTPHONES ZIJN SLAAPKILLERS!

Smartphones zijn slaapkillersVooral het gebruik van de smartphone en tablet in bed of vlak voor het slapen zorgt voor grote problemen.

Het blauwe licht van deze beeldschermen laten je hersenen denken dat het daglicht is en verstoren de afgifte van het eerder genoemde slaaphormoon melatonine waardoor je slaap- waakritme in de war raakt.

Maar ook gezondheidsproblemen en een ongezonde levensstijl kunnen een grote impact op je slaapkwaliteit hebben, denk bijvoorbeeld maar eens aan:

  • Overgewicht
  • Overmatig alcoholgebruik
  • Drinken van energiedrankjes
  • Te veel koffie drinken
  • Roken
  • Weinig bewegen
  • Mentale problemen
  • Stress
  • Financiële problemen
  • Ploegendiensten

Daarnaast is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat mensen die gemiddeld minder dan 6 uur per nacht slapen een hogere BMI hebben.

Dr Ramlakhan zegt: “Als je niet genoeg slaapt schakelt je lichaam paniek- en overlevingsmodus in.”

Je lichaam pompt zich dan namelijk vol met adrenaline en dit resulteert in het sparen van energie en het opslaan van vet, met name rond de buik, bovendien raak je dan spierkracht kwijt.

OVERMATIG SNACKEN DOOR CHRONISCHE VERMOEIDHEID

Snacks en bierOok zorgt chronische vermoeidheid voor een overmatige inname van cafeïne en bewerkte suikers overdag en dit zijn allemaal stoffen waardoor je dikker wordt.

Mensen die moeilijk in slaap vallen gaan vaak ook laat naar bed en drinken alcohol en snacken nog laat op de avond.

Ze doen dit vaak omdat ze denken dat ze hier moe van worden, maar dit klopt niet!

Dit zijn alleen overbodige calorieën en het zijn juist deze calorieën die ervoor zorgen dat je aankomt.

CONCLUSIE

Door het eten van een goed ontbijt kun je er inderdaad voor zorgen dat je ’s nachts goed slaapt.

Je brengt namelijk ’s ochtends al alle systemen op gang die je ’s avonds helpen om snel in slaap te vallen en goed te slapen.

Probeer daarnaast het eten van overtollige calorieën en late snacks te voorkomen en je zult zien dat dit je nachtrust en je gezondheid ten goede komt.

Heb je extra hulp nodig om sneller in slaap te kunnen vallen dan wil ik je de online slaaptraining Perfect Slapen in 7 Stappen (uitgebreide review) van harte aanraden!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.