Kun je niezen terwijl je slaapt? [Alle feiten en fabels op een rij!]

Kun je niezen terwijl je slaapt?Hoewel er weinig wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar de vraag of je kunt niezen terwijl je slaapt zijn slaapexperts en neurowetenschappers het erover eens dat dit fysiek onmogelijk is.

Toch is dit vreemd, want eigenlijk zouden we het wel moeten doen omdat onze slijmvliezen opzwellen wanneer we op onze rug, buik of zij liggen.

Maar waarom doen we het dan toch niet terwijl we slapen?

Gezwollen slijmvliezen is overigens de meest voorkomende oorzaak van niezen.

KUN JE NIEZEN TERWIJL JE SLAAPT?

Toch onderdrukt je lichaam deze nies stuipen tijdens de rapid eye movement (REM-slaap).

Tijdens deze diepe slaapfase – waarin je ook droomt – verzwakken je spieren en treedt er een tijdelijk verlamming op zodat je je dromen niet uit kunt beelden met alle gevolgen van dien.

Maar ook de neurotransmitters die normaal gesproken allergenen en andere irriterende factoren oppikken worden uitgeschakeld tijdens de REM-slaap waardoor je dus niet onverwacht kunt niezen.

WAAROM NIEZEN WE

Meisje niestWat is niezen? Niezen is een onvrijwillige verdrijving van lucht uit de longen door de neus en de mond.

De meeste nies stuipen worden veroorzaakt door irritaties aan je neusslijm.

Eigenlijk maak je je neus en keel schoon en vrij van irriterende stoffen als je niest.

Het natuurlijke proces van niezen werkt als volgt:

  1. Irriterende stoffen komen binnen in je neusholte voorbij je neusharen waarna ze het slijmvlies bereiken.
  2. Hierdoor geeft je lichaam histamine vrij en dit is een organische verbinding die grotendeels opgebouwd is uit stikstof.
  3. Deze histamines irriteren de uiteinden van de zenuwen in je neusslijmvliezen.
  4. Hierdoor wordt er een signaaltje naar je hersenen gestuurd.
  5. Deze signalen worden vervolgens doorgestuurd naar de spieren rond de keelholte waardoor de openingen in je neus en keel worden vergroot.
  6. Dit gebeurt allemaal in een fractie van een seconde en daar heb je de nies al!

OORZAKEN VAN NIEZEN

Tijdens niezen moeten veel spieren en spiergroepen in je lichaam in actie komen en dit zijn de meest voorkomende oorzaken van niezen:

  • Verschillende allergenen, zoals stof en pollen
  • Andere stoffen die je neusholte irriteren
  • Ziekte, zoals de griep of verkoudheid
  • Een zeldzame genetische afwijking genaamd ‘snatiation’ veroorzaakt niezen tijdens het verteren van grote maaltijden
  • Plotselinge blootstelling aan fel (zon)licht, zoals tijdens het verlaten van een donker gebouw en buiten in helder zonlicht terechtkomen, dit wordt ook wel een optische niesreflex, of photic sneeze reflex, genoemd. Ruim een kwart van de wereldbevolking heeft met dit fenomeen te maken

Niezen is bijna nooit gevaarlijk voor de niezer zelf, je kunt echter door te niezen wel veel bacteriën en besmettelijke ziektekiemen verspreiden.

Dit is precies de reden waarom je altijd je mond moet bedekken als je niest en naderhand je handen moet wassen met zeep en water.

HOE KAN JE REM-SLAAP NIEZEN BEÏNVLOEDEN?

SlapenHet menselijke slaappatroon wordt bestuurd door je interne biologische klok, ook wel het circadiane ritme genoemd.

Je biologische klok is gebaseerd op natuurlijk zonlicht en wanneer de zon ondergaat produceert je lichaam het zogenaamde “slaaphormoon” melatonine.

Wanneer de zon de volgende ochtend weer opkomt neem de productie van melatonine af en ontwaakt de slaper.

Een normale slaapcyclus is verdeeld in 5 verschillende slaapfases, namemlijk 4 fases van non-REM-slaap en uiteraard de REM-slaap.

Hieronder neem ik de verschillende slaapfases kort met je door:

Fase 1: Tijdens deze eerste slaapfase slaap je erg licht en wordt je slaap eenvoudig verstoord. Je ogen bewegen langzaam en spieractiviteit wordt verkleind, toch ervaren sommige slapers slaapstuipen.

Fase 2: Gedurende de tweede slaapfase stoppen je ogen met bewegen en ook je hersenactiviteit wordt steeds minder. Je lichaamstemperatuur daalt en ook je hartslag vertraagt zodat het lichaam zich kan voorbereiden op de diepe slaap.

Fase 3: Tijdens de derde slaapfase wisselen snelle en langzame hersengolven elkaar af en kan de diepe slaap beginnen. Deze afwisseling kenmerkt de overgang van non-REM-slaap naar REM-slaap. Gedurende deze slaapfase kunnen mensen ook bijvoorbeeld gaan slaapwandelen.

Fase 4: Je hersenactiviteit is minimaal en je verkeert in diepe slaap, wanneer je tijdens de vierde slaapfase wakker wordt gemaakt dan kan dit tot grote verwarring en desoriëntatie leiden.

Fase 5: Tijdens de REM-slaap bootst je brein reacties na van je wakkere uren. Hoewel je oogleden gesloten blijven bewegen je ogen snel heen en weer en het is ook in deze slaapfase dat je droomt en nachtmerries beleeft.

De eerste slaapcyclus waarin je deze vijf slaapfases doorloopt duurt ongeveer anderhalf uur.

De volgende volledig afgeronde slaapcycli duren gebruikelijk iets langer en kunnen tot wel 2,5 uur duren.

AANTAL SLAAPCYCLI PER NACHT

Slapende manTijdens een goede nachtrust doorloop je gebruikelijk 4, 5 of 6 volledige slaapcycli.

Zoals ik hierboven heb uitgelegd treedt er een (bijna) volledige verlamming op tijdens de REM-slaap waarbij al je neurotransmitters worden uitgeschakeld.

Hierdoor worden ook de neuronen die een nies kunnen triggeren niet gestimuleerd, zelfs wanneer de neusholte wel wordt blootgesteld aan irriterende stoffen.

Maar als deze uitschakeling alleen voorkomt tijdens de vijfde slaapfase, waarom niezen we dan ook niet tijdens de andere vier slaapfases?

Tijdens iedere slaapfase werken hersendelen goed samen om zenuwreacties te onderdrukken.

Toch kan er door een hevige irritatie wel een nies stuip voorkomen, echter wanneer dit gebeurt zal de slaper eerst ontwaken om vervolgens te niezen.

Dus hoewel we niet niezen terwijl we slapen kan deze reflex er wel voor zorgen dat je wakker wordt tijdens de non-REM-slaapfases om te kunnen niezen.

NIEZEN TIJDENS HET SLAPEN VOORKOMEN

Maar hoe kun je nou voorkomen dat je ’s nachts wakker wordt om te niezen?

Om niezen tijdens het slapen zoveel mogelijk te voorkomen heb ik een aantal eenvoudige tips en adviezen voor je:

  • Zorg voor een schone stofvrije slaapkamer om irritaties te voorkomen.
  • Leg nooit gedragen kleding op je bed, pollen hechten zich namelijk vaak aan je kleding.
  • Bewaar nooit boeken, vooral oude boeken, op je nachtkastje omdat zich hierin vaak schimmel ontwikkelt.
  • Reinig je kussenslopen regelmatig omdat zich hierin veel huisstofmijt verzameld. Om er zeker van te zijn dat je al deze deeltjes vernietigt kun je je beddengoed elke week een aantal uur in de vriezer leggen.
  • Laat je huisdier niet bij je in bed slapen wanneer jij gevoelig bent voor allergieën.

LOS JE SLAAPPROBLEMEN OP MET DEZE ONLINE SLAAPTRAINING

Perfect Slapen in 7 Stappen + gratis eBook Dieper SlapenHeb jij last van slapeloosheid, slaapangst of slaapapneu?

Dan wil ik je de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw aanraden.

Je leert in deze professionele online slaaptraining hoe je sneller in slaap kunt vallen, langer door kunt slapen en fitter kunt ontwaken.

Je loopt geen enkel risico en kunt de slaaptraining GRATIS uitproberen, want dankzij de niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

Wil jij meer informatie over de 7-Stappen methode en de succesverhalen lezen? Klik dan op de link hieronder waar je de slaapcursus ook direct kunt downloaden!

KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE!

De teller staat inmiddels al op meer dan 15.000 downloads!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.