Wat is de invloed van social media op je slaap? [Slaapproblemen, angst en depressie!]

Wat is de invloed van social media op je slaap?Ken jij de invloed die social media op je slaap heeft?

Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van social media grote slaapproblemen kan veroorzaken.

Social media is iets moois, want je kunt perfect op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen in je vriendenkring en het leven van de sterren.

Toch zit er ook een keerzijde aan deze constante stroom van inkomende informatie en voortdurende verbondenheid.

Gedurende deze tijd die jij in bed doorbrengt op deze sociale platformen maakt je lichaam namelijk geen slaaphormonen (melatonine) aan.

Hierdoor wordt snel in slaap vallen schier onmogelijk waardoor veel mensen wederom hun smartphones pakken en het probleem eigenlijk alleen maar erger wordt.

VEEL JONGEREN HEBBEN SLAAPPROBLEMEN

Het gebruik van sociale media (Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat enz.) is vooral bij jongeren een groot struikelblok voor hun slaapkwaliteit.

Wetenschappers van de universiteit van Pittsburgh onderzochten in 2014 al het verband tussen sociale media en slaap.

Ze hielden hierbij een groep jongeren (19 – 32 jaar) in de gaten en kwamen erachter dat grotere gebruikers van deze platformen een aanzienlijk slechtere slaapkwaliteit hadden dan jongeren die minder “sociaal” waren.

Ze bestudeerden een groep van bijna 1.800 jongeren waarbij in het bijzonder werd gelet op hoe vaak zij gedurende een week social media gebruikten en hoe lang zij in deze apps bleven.

De kandidaten deelden hun eigen ervaringen op het gebied van slapen dus deze data is erg subjectief en niet objectief.

GROOT VERBAND TUSSEN SOCIAL MEDIA EN VERSTOORDE SLAAP

Verband tussen social media en verstoorde nachtrustWetenschappers ontdekten een groot verband tussen het gebruik van social media en een verstoorde slaap.

Mensen die vaker en meer tijd doorbrengen op social media hebben een grotere kans op slaapproblemen dan mensen die dit minder doen.

Mensen die het meest gebruik maakten van social media – het bovenste kwart – hadden bijna 2 keer zoveel kans op slaapproblemen dan de kandidaten in het onderste kwart.

Tijdens dit onderzoek werd niet onderzocht wat de directe aanleiding voor de verstoorde slaap door het gebruik van social media is.

Beinvloedt frequent en hevig gebruik van social media direct of indirect je slaapkwaliteit of is er nòg een diepere onderliggende oorzaak?

Of is het zelfs zo dat mensen juist meer gebruik maken van social media omdat ze slaapproblemen hebben?

Hier zal nog verder onderzoek voor plaats moeten vinden om dit te ontdekken.

DE INVLOED VAN SOCIAL MEDIA OP JE SLAAP

De wetenschap is nog maar in de eerste fase van het ontdekken hoe groot de invloed van social media op je slaap en gezondheid is.

Het bovengenoemde onderzoek is één van de eerste die een directe link kon leggen tussen het gebruik van deze platformen en slaapproblemen.

Hierna zijn er nog een aantal wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de rol van social media op je slaapkwaliteit.

Jongeren die social media websites of apps checken tijdens de “normale” slaapuren zijn vaker erg moe overdag en hebben last van concentratieproblemen.

Daarnaast gebruiken zij vaker slaappillen om toch snel in slaap te kunnen vallen.

Bovendien slapen jongeren vaak met hun smartphone en leggen ze deze zelfs vaak naast hun kussen in bed.

Uit een onderzoek uit 2015 onder tieners bleek ook dat hun slaapkwaliteit verslechterde door het gebruik van social media.

Het gebruik van deze platformen zorgt er daarnaast voor dat zij minder zelfvertrouwen hebben en meer kans op angst en depressie.

Tijdens dit onderzoek kwamen wetenschappers erachter dat voor het gebruik van social media in de avonduren erg slecht is voor de slaapkwaliteit van tieners.

ANGST EN DEPRESSIE

Angst en depressie door social mediaUit een ander onderzoek bleek al dat er een direct verband is tussen social media en psychologische problemen bij kinderen, tieners en jongeren.

Veelvuldig gebruik van sociale media door kinderen en tieners kunnen voor ernstige mentale problemen, angst en stress zorgen.

Hieruit bleek ook dat verrassend veel kinderen op latere leeftijd slachtoffer worden van (internet)pesten door overvloedig gebruik van de sociale platformen.

Jongvolwassenen die lijden aan een social media-verslaving hebben veel meer kans om depressief te worden dan mensen met licht gebruik.

Depressie en slaap zijn sterk met elkaar verbonden en kunnen elkaar beïnvloeden en veroorzaken.

Mensen die in een depressie zitten hebben meestal ook slaapproblemen, echter mensen met slaapproblemen hebben ook een grotere kans om in een depressie te raken.

De invloed van social media op je gemoedstoestand en je mentale fitheid heeft ook veel invloed op je slaapkwaliteit.

OMGAAN MET SOCIAL MEDIA

Eigenlijk komen alle onderzoeken tot dezelfde conclusie en ontdekken ze dat het gebruik van sociale media ernstige slaapproblemen kan veroorzaken.

Toch kan de daadwerkelijke onderliggende reden niet definitief worden vastgesteld en is verder onderzoek belangrijk om deze te ontdekken.

  • Is het simpelweg het gebruik van je smartphone voor je gaat slapen?
  • Raak je te opgewonden door social media om te gaan slapen?
  • Of wordt je er juist angstig van en ervaar je veel stress waardoor je niet kunt slapen?

Het is belangrijk dat dit goed onderzocht wordt omdat social media nu eenmaal een gigantische rol spelen in ons dagelijkse leven, vooral bij jongeren.

Toch is het belangrijk om een goede balans te vinden in jouw social media gebruik om weer een goede nachtrust te krijgen.

Natuurlijk hoef je niet volledig te stoppen met het gebruiken van deze platformen, maar probeer dit vooral rond je bedtijd te minderen.

Ook als jij een ouder bent van een kind of tiener met slaapproblemen, probeer hun social media gebruik eens in te perken en ontdek of je kind beter gaat slapen.

SOCIAL MEDIA EN SLAPEN

Hieronder heb ik nog een aantal slaaptips voor je die jou helpen de invloed van social media op je slaap te beperken.

  • Laad je smartphone niet in je slaapkamer op zodat je deze niet hoort of ziet oplichten bij elke binnenkomende melding
  • Gebruik geen social media meer in het laatste uur voor je gaat slapen, het is overigens verstandig om je telefoon überhaupt voor het slapen weg te leggen
  • Vervang deze tijd met ontspanningstechnieken als: lezen, mediteren, yoga of de 4-7-8 ademhalingstechniek
  • Kijk niet op social media wanneer je toevallig midden in de nacht wakker bent geworden

WIL JIJ JE SLAAPPROBLEMEN OVERWINNEN?

Perfect Slapen in 7 Stappen boekWil jij je slaapproblemen overwinnen en sneller in slaap vallen? Dan wil ik je de Perfect Slapen in 7 Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw aanraden!

In deze online slaaptraining leer je in 7 duidelijke stappen hoe je sneller in slaap valt en ’s nachts beter doorslaapt.

Deze unieke beproefde technieken zijn nergens anders te vinden en hebben al vele duizenden mensen aan een betere nachtrust geholpen.

In dit 120+ pagina’s tellend eBook leer je o.a. hoe je de juiste slaaphormonen op het juiste moment aanmaakt en hoe je er overdag al voor zorgt dat je ’s nachts goed slaapt.

Download je Perfect Slapen in 7 Stappen via onze exclusieve kortingslink krijg je bovendien 50% korting en een aantal gratis bonus eBooks.

Je kunt deze slaaptraining ook gratis uitproberen, want dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

JA! IK WIL DIRECT TOEGANG EN BETER SLAPEN!

Deze populaire online slaaptraining is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.