Waarom vallen mannen veel sneller in slaap dan vrouwen?

Waarom vallen mannen veel sneller in slaap dan vrouwen?Het is jou als vrouw zijnde vast weleens opgevallen dat mannen binnen de kortste keren overal en nergens in slaap kunnen vallen.

Uit onderzoek is gebleken dat ruim de helft van de Nederlandse vrouwen niet genoeg slaapt, terwijl dit bij mannen “slechts” een kwart is.

En wat is er erger dan uren naar de klok kijken terwijl je ligt te woelen in bed? Juist, kijken naar de klok terwijl je partner heerlijk ligt te knorren.

WAAROM VALLEN MANNEN SNELLER IN SLAAP DAN VROUWEN?

Er zijn verschillende redenen waarom mannen sneller en makkelijker in slaap vallen en minder vaak ’s nachts wakker worden.

Slaapexpert Tom van der Petten zegt: “Vrouwen hebben meer slaap nodig dan mannen, maar hebben ook vaker last van slapeloosheid.”

Dankzij de vrouwelijke hormonen die de hersenen anders aansturen dan bij mannen het geval is kunnen vrouwen ’s avonds minder snel tot rust komen en dus in slaap vallen.

In dit artikel heb ik speciaal voor vrouwen de belangrijkste oorzaken van hun slapeloosheid op een rijtje gezet en leg ik daarnaast uit wat je eraan kunt doen.

WIL JIJ SNELLER IN SLAAP VALLEN? KLIK HIER!

Ruim 15.000 vrouwen gingen je al voor!

#1: VROUWELIJKE HORMONEN

Vrouw in bed met theeAnders dan bij mannen het geval is ondergaat het vrouwelijke voortplantingssysteem door de jaren heen grote veranderingen en deze kunnen de slaap beïnvloeden.

Denk hierbij vooral aan veranderingen in het slaapgedrag van vrouwen tijdens de menstruatie, zwangerschap en overgang.

Vooral rond de menstruatie ervaren veel vrouwen slaapproblemen en dit is vooral te wijten aan pijn en stemmingswisselingen.

Tijdens de menstruatie is het voor vrouwen belangrijk om goed voor zichzelf te zorgen.

Zorg ervoor dat je elke dag rond hetzelfde tijdstip naar bed gaat en ontwaakt, gezond eet en veel beweegt.

Tijdens de zwangerschap zijn het echter niet alleen je hormonen die je ’s nachts wakker houden.

Zo zul je vaker naar het toilet moeten en vind je het moeilijk om comfortabel te liggen, maar er zijn nog andere oorzaken die de slaap tijdens de zwangerschap beïnvloeden.

Uit onderzoek is namelijk gebleken dat zwangere vrouwen simpelweg minder diep slapen dan ze voorheen gewend zijn.

Tijdens de overgang zullen de meeste vrouwen moeilijk in slaap kunnen vallen dankzij opvliegers en de bijbehorende slapeloosheid (insomnie).

Naarmate vrouwen ouder worden zullen ze steeds minder diep slapen en laat dit nu juist de slaapfase zijn waarin je lichaam zichzelf van nieuwe energie voorziet.

Deze hormonale veranderingen hebben ook een grote invloed op de productie van je lichaamseigen slaaphormoon melatonine.

Melatonine is het hormoon die ervoor zorgt dat je slaperig wordt en in slaap kunt vallen en je begrijpt dat je minder snel in slaap kunt vallen wanneer de productie van dit slaapverwekkende middeltje ergens stokt.

#2: PIEKEREN, STRESS EN EMOTIES

Slapen met stress vernielt je lichaamEen andere reden waarom vrouwen minder snel in slaap kunnen vallen dan mannen zijn emoties.

Vrouwen zijn over het algemeen emotioneler en gevoeliger dan mannen en juist deze emoties kunnen ervoor zorgen dat je niet kunt slapen.

Emotioneler en gevoeliger betekent niet dat vrouwen zwakker zijn dan mannen, maar dat zij meer in contact staan met hun gevoelens en deze ook minder makkelijk kunnen uitschakelen om te gaan slapen.

Omdat vrouwen gevoeliger zijn zullen ze ook sneller gaan piekeren en stress hebben over hun “slaapprobleem” en juist dit kan ervoor zorgen dat het slaapprobleem blijft en verergert.

Om stress te verminderen en sneller in slaap te vallen kun je de volgende ontspanningstechnieken een kans geven voor je naar bed gaat:

#3: VROUWEN DENKEN MEER NA

Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen meer slaap nodig hebben dan mannen omdat zij hun brein meer gebruiken en meer denken dan mannen.

Des te meer je je hersenen overdag gebruik des te meer deze ’s nachts moet herstellen en des te meer slaap vrouwen nodig hebben in vergelijking met mannen.

Tijdens de diepe slaapfase koppelt je cortex – het deel van je hersenen wat verantwoordelijk is voor je gedachten, geheugen en spraak – zich los van je gevoel en gaat deze in herstelmodus.

Omdat vrouwen meer nadenken dan mannen kunnen zij ook slechter hun gedachten loslaten om in slaap te vallen waardoor zij vaak uren wakker in bed liggen.

#4: KIJKEN NAAR DE KLOK

Digitale wekkerDe wetenschap weet niet waarom, maar veel vrouwen zijn geobsedeerd door de klok en het tijdstip waarop ze leven.

Wellicht heeft dit te maken met het feit dat vrouwen altijd alles uit elke minuut en elke seconde van de dag willen halen terwijl mannen makkelijker de tijd kunnen vergeten.

Dit is ook de reden waarom veel vrouwen in bed hun ogen niet van die wekker af kunnen houden of constant op hun smartphone de tijd checken.

Dit belemmert het in slaap vallen alleen maar meer en er kan zelfs paniek ontstaan wanneer je na twee uur in bed nog niet slaapt.

KUNNEN VROUWEN BETER OMGAAN MET WEINIG SLAAP?

Dames, ik heb goed nieuws voor jullie, want uit nieuw onderzoek is namelijk gebleken dat vrouwen veel beter om kunnen gaan met weinig slaap dan mannen.

Vrouwen kunnen na een slechte nacht, of nachten, gewoon opstaan en goed functioneren terwijl dit voor mannen veel moeilijker is.

Onderzochte vrouwen konden specifieke taken beter uitvoeren dan mannen en waren daarnaast minder slaperig nadat ze een aantal nachten uit hun slaap werden gehaald.

Hoewel zowel mannen als vrouwen gemiste slaap nooit echt kunnen inhalen voelen vrouwen zich over het algemeen wel beter dan mannen na een goede en lange nacht.

Ok, dit onderzoek legt niet uit waarom mannen sneller in slaap vallen dan vrouwen, maar het geeft wel aan hoe verschillend slaap is bij beide geslachten.

Misschien kunnen vrouwen niet zo snel in slaap vallen omdat hun lichaam weet dat ze toch wel kunnen functioneren en de dag door kunnen komen met minder slaap.

DIT ZIJN DE GEVAREN VAN SLAAPGEBREK

Vrouwen kunnen inderdaad met minder slaap nog relatief goed functioneren, toch is chronisch slaapgebrek op termijn erg gevaarlijk.

Een aantal gevaren en gezondheidsrisico’s van chronisch slaapgebrek bij vrouwen zijn:

  • Hart- en vaatziekten
  • Diabetes
  • Overgewicht
  • Hartaanval
  • Beroerte
  • Stress
  • Depressie
  • Slaapangst
  • Versnelde huidveroudering
  • Stemmingswisselingen

SNELLER IN SLAAP VALLEN KUN JE LEREN!

Perfect Slapen in 7 Stappen + gratis eBook Dieper SlapenOmdat langdurig slaapgebrek gevaarlijk is en je dit kunt voorkomen door simpelweg sneller in slaap te vallen wil ik je aanraden de volgende bonustip ter harte te nemen.

Sneller in slaap vallen kun je namelijk leren! De 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw richt zich namelijk in het bijzonder op hoe je de juiste slaaphormonen op het juiste moment kunt aanmaken.

Daarnaast leer je hoe je kunt stoppen met piekeren en stress kunt verminderen, dit alles zal ervoor zorgen dat je veel sneller in slaap valt.

Je kunt deze 120+ pagina’s tellende online slaaptraining nu tijdelijk met 50% korting downloaden via de link hieronder.

Je kunt Perfect Slapen in 7 Stappen ook gratis uitproberen, want dankzij de niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

JA! IK WIL OOK SNELLER IN SLAAP VALLEN!

Ruim 15.000 vrouwen zijn je inmiddels voorgegaan!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.