Kun je matcha thee drinken voor je gaat slapen? [Dit is de invloed van matcha op je slaap!]

Wetenschappers vliegen elkaar in de haren over de vraag of je matcha thee kunt drinken voor je gaat slapen.

Matcha bevat namelijk cafeïne waardoor het slecht voor je slaap zou zijn, echter aan de andere kant bevat het ook L-theanine wat juist een ontspannende en slaapverwekkende werking heeft.

Welke van beide stoffen het onder aan de streep wint zul je zelf moeten ervaren, want sommige mensen slapen juist bijzonder goed na het drinken van matcha groene thee terwijl anderen juist slapeloze nachten ervaren na het drinken van deze thee.

Kun je matcha thee drinken voor je gaat slapen?

Wat is matcha?

Matcha is een eeuwenoude groene thee die zijn oorsprong vindt in China maar vooral in Japan grote bekendheid kreeg omdat het veel gebruikt werd en wordt tijdens traditionele ceremonies.

Matcha wordt gemaakt van theeplantjes die ongeveer 3 weken voordat ze geoogst worden uit de zon worden gehaald en in de schaduw worden geplaatst.

Hierdoor worden de blaadjes iets donkerder van kleur en bouwen er zich hogere concentraties aminozuren, waaronder L-theanine, op in de blaadjes.

Alleen de beste blaadjes worden met de hand geplukt en te drogen gelegd waarna ze worden verpulverd met een stenen vijzel.

Het verpulveren van de matcha blaadjes is een bijzonder arbeidsintensief proces. Zo kan het bijvoorbeeld meer dan een uur duren om 30 gram matcha te produceren.

Uit onderzoek is gebleken dat matcha erg goed voor je gezondheid is. Enkele gezondheidsvoordelen van matcha zijn:

  • Het helpt je vet te verbranden
  • Een betere / snellere spijsvertering
  • Het geeft je lichaam energie
  • Matcha verbetert je gemoedstoestand
  • … daarnaast heeft het een bewezen antibacteriële en ontstekingsremmende werking

Ontspannen maar bij de les

Matcha liefhebbers zeggen dat je door het drinken van matcha groene thee in een gemoedstoestand terechtkomt waarin je “ontspannen maar alert” bent wat beter is dan de boost die je van bijvoorbeeld koffie krijgt.

Dit verklaart meteen waarom matcha zo populair is onder boeddhistische monniken is die vaak uren achter elkaar mediteren.

Deze gemoedstoestand kan direct gelinkt worden aan het eerder genoemde stofje genaamd L-theanine wat in matcha aanwezig is. Dit stofje zorgt er namelijk voor een ontspannen gevoel zonder dat je hier meteen slaperig van wordt.

Tegenstanders van het gebruik van matcha zeggen echter dat je matcha thee beter niet ’s avonds voor het slapen kunt drinken omdat het cafeïne bevat.

Kun je matcha thee drinken voor je gaat slapen?

Ook over de vraag of je matcha thee kunt drinken voor je gaat slapen is veel onenigheid.

De eerste groep zal je vertellen dat je ’s avonds het beste zo ver mogelijk bij matcha vandaan kunt blijven omdat het cafeïne bevat wat ervoor kan zorgen dat je niet kunt slapen.

Cafeïne beïnvloedt je biologische klok door ervoor te zorgen dat je lichaam minder melatonine produceert, melatonine wordt ook wel het ‘slaaphormoon’ genoemd.

Gedurende de dag schommelen de concentraties van dit hormoon in je lichaam waardoor je op een natuurlijke manier snel in slaap kunt vallen.

Daarentegen kan cafeïne wel 4 – 7 uur in je systeem blijven hangen en kan daarnaast je slaap ernstig beïnvloeden en ervoor zorgen dat je uren wakker ligt.

De tweede groep zal echter zeggen dat het cafeïne gehalte in matcha groene thee veel lager is dan een kop koffie (ongeveer half) van vergelijkbare afmeting.

Daarnaast bevat matcha ook dat andere ‘wonderstofje’ genaamd L-theanine wat juist erg langzaam energie vrijgeeft in je lijf waardoor het niet te vergelijken is met het drinken van koffie of energiedrankjes voor het slapengaan.

Dit is precies waarom deze mensen zeggen dat matcha drinken voor je gaat slapen zelfs voor een betere slaap zorgt, tenminste als je niet overgevoelig voor cafeïne bent.

Vrouw in bed met matcha thee

Betere bloedcirculatie door matcha

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat je door het drinken van matcha je bloedcirculatie kan verbeteren.

Matcha zorgt er namelijk voor dat je bloedvaten vergroten (vaatverwijding) waardoor je bloed logischerwijs makkelijker z’n weg door je lichaam kan vinden.

Daarnaast krijg je door het drinken van deze bijzondere thee meer antioxidanten binnen. Zo heeft iemand die dagelijks gemiddeld 4 koppen groene thee drinkt ongeveer 25% minder kans een beroerte te krijgen.

De hoge concentratie L-theanine helpt je lichaam en geest ontspannen van binnenuit en dit kan je helpen snel in slaap te vallen.

Matcha is goed voor je gezondheid

Fris en fruitig wakker worden: Ken je dat gevoel dat je ’s morgens niet wilt opstaan wanneer je wakker wordt? Dit is het gevolg van te weinig stimuli in je systeem.

Als je matcha groene thee drinkt voor je gaat slapen krijg je veel gezonde stimuli binnen en kun je met een goed gevoel ontwaken.

Matcha reinigt je lichaam: Het is erg goed om afvalstoffen uit je lichaam te drijven en wanneer je na het avondeten matcha thee drinkt kan je lichaam bepaalde gifstoffen die het gedurende dag heeft verzameld afdrijven.

Matcha groene thee

Matcha is niet geschikt voor iedereen

Als je zwanger bent of borstvoeding geeft wordt geadviseerd niet meer dan 2 koppen groene thee per dag te drinken.

Ook mensen met de volgende gezondheidsproblemen kunnen het beste slechts een beperkte hoeveelheid matcha per dag drinken:

  • Hoge bloeddruk
  • Hart- en vaatziekten
  • Glaucoom
  • Leverproblemen
  • Angststoornissen
  • Bloedarmoede

Weet daarnaast dat we allemaal erg verschillend zijn en dat niet iedereen dezelfde voordelen (of nadelen) van matcha ervaart.

Dit is sterk afhankelijk van de opbouw van je lichaam, levensstijl en hoe je lichaam reageert op de bioactieve bestanddelen van matcha thee.

Wanneer je de gewoonte hebt om koffie of reguliere thee te drinken voor je gaat slapen kun je hier het beste nog eens over nadenken en dit vervangen met matcha thee.

Dit is niet alleen een veel gezonder drankje voor je naar bed gaat maar heeft ook een veel kleinere impact op je lichaam en je slaap.

Uiteindelijk kun je alleen zelf ervaren wat matcha thee met je doet en hoe je je voelt.

Zo kunnen sommige mensen bijvoorbeeld prima een espresso drinken voor ze naar bed gaan en toch heerlijk slapen terwijl andere dit absoluut niet kunnen.

Probeer het gewoon een nacht uit, bijvoorkeur een nacht waarbij je de volgende ochtend vrij bent en drink eens matcha thee een aantal uur voor je gaat slapen.

Schrijf direct wanneer je wakker wordt op hoe goed je hebt geslapen, of je ’s nachts wakker bent geworden en hoe je je voelt in de ochtend.

Vergelijk deze nacht vervolgens met een reguliere nacht en dan weet je of matcha thee bevorderlijk is voor jouw slaap.

Slaapproblemen op een natuurlijke manier oplossen

Perfect Slapen in 7 Stappen coverHet drinken van matcha thee is slechts een stap die je kunt nemen om je slaap te verbeteren.

Er zijn letterlijk nog talloze natuurlijke manieren, stappen en veranderingen in levensstijl die je kunt doorvoeren om je slaapproblemen op te lossen.

Daarom raad ik je aan om de 7-Stappen methode van SlaapWijzer.net te downloaden en de online slaaptraining te volgen.

Je leert in deze slaapcursus o.a. hoe je de juiste slaaphormonen op het juiste moment aan kunt maken zodat je snel in slaap kunt vallen.

Je loopt overigens geen enkel risico en kunt deze slaaptraining gratis uitproberen, want dankzij de niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE EN DOWNLOAD HET BOEK!

Deze populaire slaaptraining is inmiddels al ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.