Rode bietensap en slapen: Slaap beter dankzij rode bieten!

Het is al lang bekend dat er verschillende voedingsstoffen en ingrediënten zijn die een grote invloed hebben op je slaap.

Zo bestaat er ook een verband tussen rode bieten en rode bietensap en je hersenactiviteit en uiteindelijk hoe je slaapt.

Hoewel het eten van meer groente altijd goed voor je lichaam is hebben rode bieten in het bijzonder een goede uitwerking op je slaapkwaliteit.

Rode bietensap en slapen

Slapeloosheid

Slapeloosheid wordt veelal veroorzaakt door spanning en stress maar ook wat je eet heeft een grote invloed op je slaap.

Echter het zijn niet alleen ongezonde producten die voor slaapgebrek kunnen zorgen, zo zijn er ook een aantal gezonde voedingsstoffen die ervoor kunnen zorgen dat je slecht slaapt.

Hoewel je bijvoorbeeld slaappillen kunt gebruiken om beter te slapen is dit een tijdelijke oplossing en is het belangrijk dat je het onderliggende probleem aanpakt.

Slapeloosheid wordt gekenmerkt door:

  • Toename in gewicht
  • Concentratieproblemen
  • Stemmingswisselingen
  • Overmatige vermoeidheid
  • … en nog veel meer andere symptomen

Dit is wat je NIET moet eten en drinken voor je gaat slapen

Cafeïne: Veel mensen drinken koffie of thee ’s avonds in de uren voor ze naar bed gaan en dit kan er juist voor zorgen dat je moeilijk in slaap kunt vallen.

Cafeïne blijft namelijk erg lang aanwezig in je bloed en omdat dit je centrale zenuwstelsel beïnvloedt kan het je slaap ernstig verhinderen.

Dus als je niet slapeloos in bed wilt liggen moet je ervoor zorgen dat je tenminste 6 uur voor je gaat slapen geen dranken met cafeïne meer drinkt.

Wat je juist wél kunt drinken? Veel mensen drinken warme melk voor ze gaan slapen en dit is zeker een aanrader!

Suiker en geraffineerde koolhydraten: Geraffineerde koolhydraten zijn allemaal suikers die je bloedsuikerspiegel verhogen.

Met uitzondering van suikers die gevonden kunnen worden in natuurlijke ingrediënten zoals bijvoorbeeld fruit, yoghurt en sinaasappelsap kun je het beste geen suiker eten in de uren voor je naar bed gaat.

Een stijging in je bloedsuikerspiegel zorgt er namelijk voor dat je juist scherp en alert bent en dit wil je uiteraard absoluut niet wanneer je wilt slapen.

Zware maaltijden: Je kunt prima een grote en zware maaltijd eten als lunch maar probeer te voorkomen dat je jezelf helemaal vol eet vlak voor je naar bed gaat.

Doe je dit namelijk wel dan heb je grote kans dat je met een zeer oncomfortabel gevoel of zelfs buikpijn in bed ligt wat voorkomt dat je snel in slaap kunt vallen.

Je doet er dan ook goed aan om je avondeten minimaal 3 uur voor je naar bed gaat te nuttigen en ervoor te zorgen dat dit een (relatief) lichte maaltijd is, vooral wanneer je al slaapproblemen hebt.

Beter slapen door rode bietensap

Rode bietensap en slapen

Rode bieten hebben van zichzelf een hoog gehalte nitraat wat je lichaam omzet naar stikstofoxide en dit stofje zorgt voor verwijding van je bloedvaten waardoor de bloedstroom in je lichaam en naar je hersenen wordt verbeterd.

Als je regelmatig rode bieten(sap) eet of drinkt krijgen je hersenen makkelijker en meer zuurstof waardoor op lange termijn zelfs ziektes als dementie kunnen worden voorkomen.

Immers als je ouder wordt nemen je cognitieve functies langzaam af maar bietensap helpen deze functies te verbeteren en remt de afname af.

Rode bietensap bevat calcium en magnesium welke beide een kalmerende werking hebben waardoor je sneller in slaap kunt vallen en ongestoord van je nachtrust kunt genieten.

Betere sportprestaties dankzij rode bieten

De stikstofoxide die gevonden kan worden in rode bieten geven je meer energie en uithoudingsvermogen om langer en intensiever te kunnen trainen waardoor je meer calorieën kunt verbranden en een fitter lichaam kunt krijgen.

Door regelmatig in de namiddag of vroeg op de avond te gaan sporten slaap je bovendien beter.

Daarnaast helpt het je spijsvertering, hart en uithoudingsvermogen verbeteren en kun jij beter functioneren en eenvoudiger je (werk)dag doorkomen.

Snellere spijsvertering

Rode bietensap is rijk aan oplosbare vezels die het spijsverteringstraject versnellen.

Met meer vezels in je darmkanaal wordt het eenvoudiger om naar het toilet te gaan voor een grote boodschap waardoor je sneller en vaker gifstoffen uit je lichaam kunt verwijderen.

Bovendien voorkomt het constipatie en een opgeblazen gevoel.

Het is erg moeilijk om in slaap te vallen met maag- en darmklachten waardoor een gezonde maag direct voor een betere slaap kan zorgen.

Rode bietensap helpt je beter te slapen

Goed slapen is van levensbelang voor zowel je geestelijke als je lichamelijke gezondheid.

Immers wanneer je niet goed slaapt word je humeurig, gespannen en kun je zelfs in een depressie terechtkomen.

Geraffineerde suikers, drankjes met cafeïne en het eten van zware maaltijden voor je gaat slapen zorgen ervoor dat je slecht slaapt en soms uren wakker ligt en dit kun je dus beter voorkomen.

Bietensap en slaap staan direct met elkaar in verband omdat het je de energie geeft om te kunnen sporten waardoor je ’s nachts beter slaapt.

Daarnaast zorgt een verbeterde spijsvertering ervoor dat je ’s nachts niet wakker wordt om het toilet te bezoeken.

Vraag en antwoord:

Is het veilig om iedere dag rode bietensap te drinken? Ja, je kunt prima iedere dag bietensap drinken. Het wordt echter aangeraden om niet meer dan 2 glazen per dag te nemen.

Kun je rode bieten eten voor je gaat slapen? Ja, je kunt te allen tijde rode bieten eten. Zorg er echter wel voor dat je dit met mate doet, want wanneer je te veel eet kan dit voor problemen als nierstenen zorgen.

Hoe lang duurt het voor je bloeddruk omlaag gaat? Het aantal nitraten in twee rode bieten zijn vergelijkbaar met 1 glas bietensap. Je bloeddruk daalt vrijwel direct na het drinken met 10 mmHg en zal na ongeveer 3 uur nog verder zakken.

Presteer je beter door rode bietensap? Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat je je sportprestaties en uithoudingsvermogen kunt verbeteren door regelmatig rode bietensap te consumeren.

Helpt het je beter te slapen? Rode bieten bevatten lycopeen en dit is een mineraal die je helpt beter te slapen. Daarnaast bevat het vitamine C en magnesium welke beide voor een betere nachtrust kunnen zorgen.

Pak je slaapproblemen bij de wortel aan

Perfect Slapen in 7 Stappen coverHeb jij last van slapeloosheid of andere slaapproblemen dan is het belangrijk dit bij de wortel aan te pakken en bij de oorzaak op te lossen.

Dit is waarom ik de 7-Stappen methode aanraad. Je leert in deze online slaaptraining precies herkennen waardoor je slapeloze nachten worden veroorzaakt.

Zo leer je precies welke veranderingen in je levensstijl jij het beste kunt doorvoeren om gegarandeerd beter te slapen.

Je kunt de 7-Stappen methode via de kortingslink hieronder met 50% korting downloaden!

KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE EN DOWNLOAD HET BOEK!

Ruim 15.000 mensen gingen je inmiddels al voor!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.