Slaap lekker: 7 Natuurlijke drankjes waardoor jij lekker gaat slapen!

Slaap lekker slaapdrankjesHeb jij de grootste moeite om in slaap te vallen en komen de woorden “Slaap Lekker” voor jou nooit uit?

In dit artikel heb ik 7 natuurlijke slaapdrankjes voor jou verzameld die je zelf kunt maken en die jou helpen makkelijker te slapen en energieker wakker te worden.

Om meteen misverstanden uit de weg te ruimen, ik doel hierbij niet op het spreekwoordelijke “slaapmutsje”.

Een alcoholische versnapering voor het slapen die overigens helemaal niet zo slaapbevorderend is als veel mensen denken.

We weten inmiddels dat goed slapen één van de sleutels naar een gezond en gelukkig leven is, daarom is het verstandig om altijd op zoek te gaan naar manieren om je slaapkwaliteit te verbeteren.

SLAAP LEKKER MET DEZE NATUURLIJKE SLAAPDRANKJES

Slecht slapen is de nummer 1 reden waardoor jij je humeurig, geïrriteerd en ongemotiveerd gaat voelen.

Daarnaast is een goede nachtrust vooral belangrijk om jouw spijsvertering gezond te houden en op een goed gewicht te blijven (of te komen).

Wist je dat bijna een derde van de hele Nederlandse volwassen bevolking slecht slaapt? Daarom heb ik deze 7 natuurlijke drankjes voor jou geselecteerd om jou lekkerder te laten slapen en je algehele gezondheid te verbeteren.

#1: VALERIAAN THEE

ValeriaanValeriaan staat bekend als een traditioneel kruidengeneesmiddel die ook ingezet kan worden als slaapmiddel en stress en angst kan verminderen.

Valeriaanextract kan onder andere gevonden worden in enkele slaapmiddelen en natuurlijk gebruikt worden om slaapverwekkende thee van te trekken.

Daar waar sommige mensen zeker zijn van het kalmerende effect van deze kleine roze bloem spreken wetenschappers elkaar tegen en zijn ze het er niet over eens of valeriaan echt de slaapkwaliteit bevorderd.

Zo zijn er bepaalde onderzoeken gedaan waaruit bleek dat valeriaan het meest krachtige is wanneer het tenminste een maand gebruikt wordt, terwijl anderen er juist meteen lekker van kunnen slapen.

We weten echter wel zeker dat je valeriaan veilig kunt gebruiken zonder grote bijwerkingen en dat het een kalmerend effect heeft op je zenuwstelsel.

Hoe maak je valeriaanthee?

Om valeriaanthee te maken heb je 1 theelepel valeriaanwortel, een losse theefilter en kokend water nodig.

Laat de thee ongeveer een kwartier goed trekken waarna je het theefilter met de losse valeriaanwortels verwijdert.

Valeriaan heeft een sterke en bittere smaak, daarom is het aan te raden om het geheel een beetje zoeter te maken met honing of kokossuiker.

Om het meeste slaapvoordeel uit je valeriaanthee te halen kun je deze het beste ongeveer een half uur voor je naar bed gaat drinken.

#2: KAMILLETHEE

KamilletheeKamillethee is net zoals valeriaanthee een echt klassiek kruidenmiddel om slaap op te wekken.

Het leuke aan kamille is dat je het overal tegen kunt komen en dus vaak aan de kant van landweggetjes kunt plukken en mee naar huis nemen. Ook kun je ze makkelijk in je eigen moestuin verbouwen.

Jouw slaapmedicijn groeit dus letterlijk langs de kant van de weg.

Je kunt kamille het beste vroeg in de ochtend plukken als de dauw net verdwenen is, controleer wel altijd even de onderkant op bladluizen en insecten.

Kamillethee maken:

Hoewel je kamillethee ook kunt maken van verse bloemen heb je in dit geval wel meer nodig om een goede werking te krijgen.

Het beste is om de bloemen te laten drogen in de zon, of in bijvoorbeeld een panty op een droge plek te hangen.

Om de bloemen extra snel te drogen kun je deze in de oven doen met de deur op een kier waardoor het vocht kan ontsnappen.

Verwarm in dit geval de oven voor op 200 graden en leg de kamille in de oven zonder deze aan te zetten en laat ze gedurende een aantal uren drogen.

Nu je gedroogde kamille hebt kun je deze in een afgesloten en luchtdicht potje bewaren en thee maken.

Laat de gedroogde kamillebloemen ongeveer een kwartier trekken in kokend of heet water waarna je de thee kunt drinken en “slaap lekker” kunt zeggen.

#3: GOUDEN MELK

Gouden melkWat ooit alleen als geneesmiddel gebruikt werd door Ayurveda natuurgenezers (Wikipedia) staat nu bij veel healthgoeroe’s en foodlovers op het menu om zijn ontstekingsremmende en spijsverteringsverbeterende werking.

We hebben het natuurlijk over gouden melk, waarvan we nu weten dat het de spijsvertering verbeterd en daardoor zorgt voor een betere opname van essentiële voedingsstoffen voor een goede slaapkwaliteit zoals calcium en magnesium.

Een warme kop slaapverwekkende gouden melk voor je naar bed gaat kan helpen rustiger en beter te slapen.

Hoewel bepaalde wetenschappers twijfelen aan de ontstekingsremmende werking van gouden melk is iedereen het er wel over eens dat het geen kwaad kan om “Golden Milk” te drinken.

Hoe maak je gouden melk?

Je kunt gouden melk makkelijk thuis maken door rauwe melk, amandelmelk, kokosmelk of rijstmelk te koken.

Als de melk kookt kun je kokosolie, gemalen gember, zwarte peper, kurkuma poeder en naar smaak een beetje kaneel toevoegen.

Laat het geheel een kwartiertje trekken en een beetje afkoelen waarna je dit gouden natuurlijke drankje kunt drinken voor je je ogen sluit.

#4: ZURE KERSENSAP

Zure kersenZure kersen, ook wel morellen of krieken genoemd, bevatten hoge concentraties melatonine wat helpt bij het reguleren van je slaap- waakritme.

Uit onderzoek bleek dat de groep kandidaten die gedurende een week elke dag zure kersensap dronken voor ze gingen slapen beter sliepen.

Zij sliepen langer en hun slaapkwaliteit werd ook veel beter dan de groep kandidaten die de kersensap niet dronken.

Zure kersensap maken:

Als je moeite hebt om in slaap te vallen of vaak wakker wordt midden in de nacht is het drinken van zure kersensap voor je gaat slapen zeker het proberen waard.

Doe ongeveer 20 kersen samen met 2 theelepels honing en 60 ml water in de blender en maal het geheel fijn.

Hierna kun je het eerst zeven voor je het in een glas doet, maar als je van dikke sap houdt kun je ook prima de velletjes erin laten voor extra smaak en slaperigheid.

#5: WARME KOKOSMELK

Warme kokosmelkJe oma had vroeger al gelijk als ze je een glas warme melk gaf voor het slapen.

Vroeger gebruikten we nog gewonde melk als slaapdrankje omdat het het slaapbevorderende aminozuur tryptofaan bevat.

Echter tegenwoordig weten we dat kokosmelk om amandelmelk een nóg beter keuze is.

Kokos bevat namelijk mineralen als magnesium terwijl amandelen rijk in calcium zijn waardoor beide opties een rustgevende en ontspannende werking hebben, vooral wanneer je het opwarmt en je mok rustig leegdrinkt terwijl je een goed boek leest.

Hoe maak je warme kokosmelk:

Zoals gezegd werd warme kokosmelk al eeuwen geleden door natuurgenezers gebruikt om mensen makkelijker in slaap te laten vallen en langer door te laten slapen.

Je kunt een theelepel honing toevoegen om het geheel een beetje zoeter te maken en op smaak te brengen.

Wist je dat sommige mensen zweren bij het consumeren van honing voor ze gaan slapen om uitgeruster wakker te worden.

Deze claim is echter nooit wetenschappelijk bewezen, maar hé als jij gelooft dat het werkt dan werkt het in veel gevallen ook.

#6: KOKOSWATER

KokoswaterKokoswater is veel meer dan een drankje die je na het sporten of in de zomer drinkt, het kan je namelijk ook helpen makkelijker in slaap te vallen.

Dit komt omdat kokoswater veel magnesium bevat en we weten inmiddels dat dit mineraal je spieren helpt ontspannen en een kalmerende werking op je zenuwstelsel heeft.

Het zal je echter ook helpen om je geest te kalmeren en het is juist dit gegeven die ervoor zorgt dat je makkelijker en rustiger in slaap valt waardoor je ook langer kunt slapen.

Kokoswater drinken:

Kokoswater bevat van zichzelf weinig suiker, daarom kun je het prima voor het slapen gaan drinken zonder een suikerkick te krijgen.

Om de werking te versterken kun je gedroogde hibiscus bloem toevoegen.

Je laat dan de kokosmelk met de hibiscus een nacht in de koelkast staan en voor je het gaat drinken verwijder je de bloemen weer.

Hibiscus bloemen staan erom bekend dat ze stress en angst verminderen en een natuurlijke kalmerende werking hebben.

#7: SLAAP LEKKER MIXDRANKJE

Thee kruidenEr zijn erg veel kruiden die een natuurlijk kalmerend effect en een lichte verdovende werking hebben, zoals lavendel en kamille.

Je kunt ook een soort mixdrankje van je eigen slaapthee maken door verschillende kruiden kruiden te kopen en er thee van te trekken.

Hieronder heb ik een aantal kruiden voor je verzameld die allen helpen te ontspannen, stress verminderen en een slaapbevorderende werking hebben:

Hoe maak je je eigen slaapverwekkende mixdrankje?

Slaap lekker theeOm je eigen slaapverwekkende thee te maken moet je je eerst beseffen dat hoe meer je van elk kruid toevoegt des te sterker de werking wordt. Pas hier dus mee op.

Gebruik maximaal 1 theelepel van elk kruid met een maximum van 4 theelepels van verschillende kruiden.

Doe deze kruiden weer in een theefilter en laat het een kwartier trekken in kokend water.

Verwijder de bladeren en wortels van de kruiden door het geheel door een zeef te spoelen.

Voeg eventueel naar smaak honing of kaneel toe om het geheel zoeter te maken en slaap lekker!

EXTRA TIPS

Als je moeite hebt om in slaap te vallen dan kun je ook nog andere kalmerende en slaapverwekkende activiteiten aan je slaaproutine toevoegen.

Denk hierbij aan: mediteren, yoga of een ontspannende wandeling na het avondeten.

Zorg daarnaast voor een comfortabele, donkere en koele slaapkamer die alleen gebruikt wordt om in te slapen of de liefde te bedrijven.

Echter naast deze tips en het drinken van een natuurlijk slaapdrankje voor je gaat slapen zul je ook veel profijt hebben van het volgen van een slaaptraining.

VOLG EEN (ONLINE) SLAAPTRAINING!

Perfect Slapen in 7 Stappen boekAls je grote moeite hebt om in slaap te vallen of lang te slapen dan wil ik je van harte aanraden om naast bovenstaande kalmerende drankjes een slaapcursus te volgen om vele bruikbare extra tips, adviezen en oefeningen te krijgen.

Voor mezelf werkte Perfect Slapen in 7 Stappen van slaapexpert William van der Klaauw het beste.

Je kunt na het downloaden van deze methode meteen thuis aan de slag, want dit 120-pagina’s tellend eBook staat boordevol praktische adviezen en oefeningen.

Je leert o.a. je biologische klok weer gelijk te zetten, de juiste slaaphormonen op het juiste moment aan te maken en de natuurlijke schommelingen van je lichaamstemperatuur te controleren. 

Niet-goed-geld-terug garantie (+ Kortingslink)

Je kunt Perfect Slapen in 7 Stappen overigens gratis proberen, want dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent.

Daarnaast krijg je als je deze slaapcursus download via onze exclusieve kortingslink hieronder 50% korting en vele extra bonussen.

Blijf dus niet wakker liggen, maar ga lekker slapen waardoor je een gezonder en gelukkiger leven gaat leiden.

Download Perfect Slapen in 7 Stappen via de kortingslink hieronder!

GA DIRECT NAAR DE GEHEIME KORTINGSPAGINA!

Ruim 7.500 tevreden cursisten gingen je al voor!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *