Ashwagandha tegen slapeloosheid: Het ideale kruid voor een betere slaap!

Ashwagandha kruidAshwagandha is een plant die in de Ayurvedische geneeskunde wordt ingezet om slapeloosheid tegen te gaan en een betere slaapkwaliteit te verkrijgen.

De Ashwagandha (Withania somnifera) is een plantensoort uit het geslacht Withania en is een lange plant met paarse of groene bloemen en een rode vrucht.

Deze plant komt voornamelijk voor in India en de rest van Zuid-Azië, Afrika en het Middelandse Zeegebied en het speelt een belangrijke rol in de traditionele Indiase kruidenheelkunde van de Ayurveda.

Volgens velen is het kruid vergelijkbaar met Ginseng wat vooral in de Chinese natuurgeneeskunde veel gebruikt wordt.

De wortel van de Ashwagandha plant wordt vermalen tot poeder of verwerkt tot supplement.

Het kruid heeft geen verdovende werking maar het helpt je stress te verminderen, geeft je meer vitaliteit en helpt je slaap- waakritme te reguleren.

Volwassenen kunnen prima twee eetlepels (300 – 500 mg) Ashwagandapoeder of 1 capsule per dag nemen en dit blijkt een effectieve manier om slapeloosheid te bestrijden.

Maar je kunt bijvoorbeeld ook thee maken door Aswagandhawortel in heet water te dopen en een kwartier te laten trekken.

Hoe helpt Ashwagandha tegen slapeloosheid?

Ashwagandha heeft een aantal verschillende werking die je slaap ten goede komen, zoals:

  • Het helpt je ontspannen en stress verminderen
  • Het heeft een goede antioxiderende werking
  • Het bevordert de spijsvertering
  • Het helpt beschadigde hersencellen te repareren

Vooral omdat we tegenwoordig onder een enorme (werk)druk leven is het niet verrassend dat stress en depressie hoofdoorzaak nummer één voor slapeloosheid (insomnie) is.

Dit terwijl goed slapen een van de belangrijkste onderdelen van een goede gezondheid is, want terwijl we slapen krijgt je lichaam en geest de kans zichzelf fysiek en mentaal te herstellen voor de volgende dag.

Daarnaast loop je het risico allerlei verschillende ziektes en aandoeningen te krijgen wanneer je slecht slaapt, denk bijvoorbeeld aan:

  • Hoge bloeddruk
  • Hart- en vaatziekten
  • Overgewicht
  • Diabetes
  • Depressie
  • Kanker

Ashwagandha tegen slapeloosheid

Hoe slapen mensen?

Onze natuurlijke slaappatronen worden gereguleerd door twee lichamelijke mechanismen.

Namelijk je biologische klok en je hormoonhuishouding, hoewel deze wel nauw met elkaar verbonden zijn.

Biologische klok: Je biologische klok – ook wel circadiane ritme genoemd – is in de meeste gevallen verbonden met de natuurlijke dag- nachtcyclus.

Vooral wanneer mensen veel wisselende diensten werken of tussen verschillende tijdzones reizen kan deze ernstig verstoord raken.

Hormonen: Een ander belangrijk onderdeel om snel in slaap te vallen is je hormoonproductie.

Vooral de productie van het hormoon melatonine heeft een grote invloed op hoe lang het duurt voor je in slaap valt en hoe lang je slaapt.

Onder normale omstandigheden is je lichaam zelf prima in staat om je slaapcycli te reguleren en aan te sturen, want des te langer je wakker blijft des te sterker wordt de drang om te gaan slapen.

Daarentegen geldt ook des te langer je slaapt des te meer je lichaam de drang heeft om wakker te worden, dit is een natuurlijk proces.

Slapeloosheid

Slapeloosheid wordt in veel gevallen getriggerd door een verstoring van een van beide bovenstaande processen of zelfs beide tegelijk.

Na verloop van tijd zal dit zelfs verergeren omdat je lichaam afname van deze slaapverwekkende mechanismen niet langer op kan vangen.

Hoewel slaapmedicatie tijdelijk verlichting kunnen bieden neemt hun werking veelal af bij langdurig gebruik simpelweg omdat je er gewend aan raakt, om nog te zwijgen over alle risico’s en bijwerkingen die aan het gebruik van slaappillen kleven.

Bovendien wordt op deze manier de onderliggende oorzaak van de slaapproblemen niet aangepakt en zullen deze weer boven komen drijven wanneer je stop met het gebruik van slaapmedicijnen.

Het klinkt wellicht als een paradox maar een van de beste manieren om slapeloosheid te verhelpen is om juist actiever te gaan leven en meer te bewegen.

Door meer te gaan bewegen (op de juiste momenten) dwing je je lichaam om de natuurlijke processen die voor een goede nachtrust zo belangrijk zijn in gang te zetten.

>> Wil jij leren hoe je dit precies kunt doen? Met behulp van de 7-Stappen methode kun je al je slaapproblemen op een natuurlijke manier oplossen zonder slaappillen te gebruiken!

Werking van Ashwagandha

Zoals gezegd is Ashwagandha een kruid dat veel gebruikt wordt in de Ayurvedische natuurgeneeskunde door inheemse Indiase stammen.

Het heeft een grote invloed op de volgende lichamelijke systemen:

  • Neurologisch systeem
  • Immuunsysteem
  • Endocrine systeem
  • Voortplantingssysteem
  • … en je energiesysteem

Het Ashwagandha kruid helpt je lichaam beter om te gaan met spanning, vooral door het cortisolniveau in je lichaam met soms een kwart terug te dringen.

Daarnaast heeft het een ontstekingsremmende werking en helpt het je lichaam voorzien van belangrijke antioxidanten, dit zorgt ervoor dat je minder snel ziek wordt en infecties beter kunt bestrijden.

Ook helpt het schildklierproblemen te voorkomen, je spijsvertering te verbeteren en beschadigde hersencellen te repareren.

Alle bovenstaande voordelen samen leggen haarfijn uit waarom Ashwagandha gezien wordt als een effectief middel tegen slapeloosheid.

Het zorgt er namelijk voor dat je lichaam sterker en actiever wordt waardoor het aanvallen van buiten beter kan bevechten en de natuurlijke processen in je lichaam hun gang kunnen gaan.

Ashwagandha supplement

Wetenschappelijk onderzoek naar Ashwagandha

Uit een recent wetenschappelijk onderzoek bleek dit ook toen een groep van 64 mensen gedurende 2 maanden het Ashwagandha kruid namen en onderzocht werd welke invloed dit had op hun stressniveau.

De resultaten werden gemeten aan de hand van het invullen van de vragenlijst van de zogenaamde ‘Perceived Stress Scale (PSS)’.

Hierin komen onder andere slapeloosheid, angst en depressie ruimschoots aan bod.

Na afloop van deze proefperiode waarin de groep het Ashwagandha kruid gebruikten hadden ze een aanzienlijk verminderd stressniveau, minder angst en sliepen ze beter.

Veilige dosering

De aanbevolen veilige dosering van Ashwagandha is volgens experts 500 mg per dag waardoor het vooral op korte termijn een veilige en effectieve oplossing voor slapeloosheid is.

Toch verklaart Stichting OrthoKennis dat ook een tijdelijke inname van ashwagandha-extract in een dosering tot 1250 mg/dag veilig is gebleken.

Deze dosering is echter niet aan te raden omdat er bij zo’n hoge dosering toch wel degelijk afhankelijkheid en verslaving kan ontstaan wat bij een lagere dosering vrijwel niet het geval is.

Slaapproblemen oplossen zónder middeltjes?

Perfect Slapen in 7 Stappen + gratis eBook Dieper SlapenWil jij je slaapproblemen echter oplossen zonder speciale middeltjes te hoeven gebruiken? Download dan de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw.

In zijn allesomvattend eBook legt hij je haarfijn uit wat je overdag al kunt doen om ’s avonds snel in slaap te vallen en de hele nacht door te slapen.

Dit doe je onder andere door te leren hoe je de juiste slaaphormonen op het juiste moment aanmaakt en hoe je de natuurlijke schommelingen in je lichaamstemperatuur kunt inzetten om sneller in slaap te vallen.

Je kunt het eBook direct downloaden als PDF-bestand op je pc, tablet en smartphone waardoor je meteen aan de slag kunt en krijgt het fysieke hardcover boek de volgende dag thuisgestuurd.

Wil je deze online slaaptraining echter GRATIS uitproberen? Ook dat kan, want dankzij de niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug zonder vervelende vragen of voorwaarden!

KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE EN DIRECT BEGINNEN!

Deze populaire online slaaptraining is inmiddels meer dan 15.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.