Wat hebben slaapproblemen en geestelijke gezondheid met elkaar te maken?

Geestelijke gezondheid en slaapproblemenIn Nederland hebben erg veel mensen een slaapprobleem, dit is bekend. Maar wat je misschien niet weet is dat deze slapeloosheid ook je geestelijke gezondheid aan kan tasten.

Of is het precies andersom, ontstaat je slaapprobleem juist door een slechte geestelijke gezondheid en mentale problemen?

In Nederland hebben bijna 3 miljoen mensen te kampen met mentale geestelijke problemen, maar opvallender is dat tussen 50 en 80 procent van deze mensen óók te maken heeft met ernstige slaapproblemen.

Vergeleken met de rest van Nederland zijn deze aantallen gigantisch, want onder de overige “normale” landgenoten lijdt ongeveer 20% aan slapeloosheid.

VERBAND TUSSEN SLAAPPROBLEMEN EN GEESTELIJKE GEZONDHEID

Als je puur op de cijfers afgaat lijkt het inderdaad zo te zijn dat slapen en geestelijke gezondheid met elkaar te maken hebben.

Echter de vraag blijft, op welke manier zijn de twee verbonden? Zijn slaapproblemen de oorzaak van mentale problemen of is het juist een symptoom?

Dit is een bijzonder interessant vraagstuk waar we nu in gaan duiken, maar laat ik je vooraf waarschuwen er is niet per se een goed of fout antwoord.

SLAAPPROBLEMEN KUNNEN DE OORZAAK ZIJN VAN EEN DEPRESSIE MAAR OOK EEN SYMPTOOM

Geestelijke gezondheidEen slechte kwaliteit van slapen kan zowel een symptoom zijn van psychische problemen maar ook de oorzaak.

Moeilijk in slaap vallen en veel te vroeg wakker worden kunnen een belangrijk symptoom zijn van een zware depressie.

Echter aan de andere kant kan slapeloosheid juist ook een nieuwe depressie triggeren of een vroegere depressie laten terugkomen.

Goed slapen is het gereedschap wat je lichaam nodig heeft om zichzelf van nieuwe energie te kunnen voorzien.

Als je een nacht overslaat gebeuren er een aantal bijzonder vreemde dingen in je lichaam die je maar beter kunt voorkomen.

SLAPELOOSHEID ZOWEL OORZAAK ALS SYMPTOOM

Omdat slapeloosheid zowel een oorzaak als een symptoom van een slechte geestelijke gezondheid kan zijn kunnen mensen die lijden aan beide in een vicieuze cirkel belanden.

Hun geestelijke gezondheid beïnvloedt hun slaapritme, terwijl hun slaapritme op zijn beurt de mentale fitheid weer beïnvloedt.

Zie je de vicieuze cirkel? Op die manier is het moeilijk om te bepalen welke er het eerst was en de veroorzaker van alle problemen is.

Overigens zijn er wel duidelijke situaties waarin slecht slapen één van de symptomen van een geestelijke gezondheidsprobleem is.

Denk bijvoorbeeld aan posttraumatische stressstoornis (PTSS) en bipolaire stoornis, beide stoornissen hebben bijwerkingen die een normaal slaappatroon kunnen verstoren.

Aan de andere kant zijn er ook een aantal mentale situaties die slapeloosheid kunnen triggeren, denk bijvoorbeeld aan angstaanvallen en stress.

Insomnie kan ervoor zorgen dat er een aantal belangrijke neurotransmitters uit je lijf verdwijnen, zoals serotonine en melatonine.

Beide hormonen zijn enorm belangrijk voor een goede nachtrust en als deze verdwijnen kun je last krijgen van angstaanvallen en veel stress.

Dankzij deze chemische reacties in je brein is het logisch dat mensen die slecht geslapen hebben vaak minder goed kunnen concentreren, niet scherp zijn en vaak makkelijker geïrriteerd raken.

Tip: Check hier hoe je van zorgen en stress afkomt en weer ontspannen en positief leert leven zonder te piekeren!

IS CHRONOTHERAPIE DE OPLOSSING?

Klok chronotherapieOmdat er zoveel bewijs is dat er een verband bestaat tussen geestelijke gezondheid en slapen is het idee ontstaan om mensen bewust minder te laten slapen om de stemming en mentale fitheid te bevorderen.

Dit lijkt misschien tegenstrijdig, maar nieuwe onderzoeken hebben uitgewezen dat chronotherapie bepaalde symptomen van depressie kan verbeteren en zelfs verhelpen.

Chronotherapie is een manier om je biologische klok te resetten door het elke dag maken van subtiele veranderingen in het moment dat je gaat slapen en het moment van ontwaken.

Dit doe je net zo lang tot je je slaap- waakritme hebt hersteld tot hoe deze er volgend jou uit hoort te zien.

Als je moeite hebt om in slaap te vallen of juist in slaap te blijven produceert je lichaam of te vroeg of te laat het slaaphormoon melatonine.

Chronotherapie helpt de productie van melatonine op het juiste moment op gang te brengen en kan je stemming tijdens het proces op een goede manier beïnvloeden.

Chronotherapie is een behandeling voor een depressie (in het kader van een depressieve stoornis of een bipolaire stoornis) die uitgaat van de invloed van dag-nachtritme op uw stemming. (UMCG)

KLEINE SLAAPTIPS, GROOT VERSCHIL

In het artikel 14 Slaaptips voor een betere nachtrust heb ik nog veel meer slaaptips voor je, maar probeer in eerste instantie deze simpele tips vanavond eens uit.

  • Probeer te mediteren voor je gaat slapen
  • Neem een warm bad
  • Zet alle elektronica (tv, smartphone, tablet, laptop) minimaal een uur voor bedtijd uit
  • Zet de kamertemperatuur lager (19 – 20 – 21 graden)
  • Houd je sokken aan in bed

Laptop blauw lichtHoewel er nog veel onderzoek nodig is naar het verband tussen geestelijke gezondheid en slaapproblemen blijkt vooral chronotherapie erg goed te werken.

70% Van alle mensen die chronotherapie ondergaan zien een significante verbetering binnen 1 – 3 maanden en hebben zowel minder geestelijke problemen als slaapproblemen.

Hoewel de effecten van deze behandeling een erg positieve uitwerking hebben op de geestelijke gezondheid moeten we niet vergeten dat de behandeling nog in de kinderschoenen staat.

Raadpleeg altijd je huisarts voor je zelf gaat experimenteren met alternatieve behandelingen of iets dergelijks.

Overigens kun je wel altijd een slaapcursus als Perfect Slapen in 7 Stappen proberen. Hierin worden veel van de bovenstaande onderwerpen ook behandeld en op een natuurlijke manier verholpen.

SLAAPPROBLEMEN OP NATUURLIJKE WIJZE VERHELPEN

Perfect Slapen in 7 Stappen boekZoals gezegd is goed slapen de hoeksteen van je geestelijke gezondheid en heeft het overigens ook veel invloed op je algehele lichamelijke gezondheid.

Daarom wil ik je voor je drastische maatregelen gaat nemen aanraden Perfect Slapen in 7 Stappen van William van der Klaauw een kans te geven.

Deze slaapcursus heeft mij geholpen om van mijn eigen slapeloosheid af te komen en heeft mij geholpen rustiger in slaap te vallen en langer te kunnen slapen.

Je leert bijvoorbeeld je slaapangsten te overwinnen en je biologische klok weer gelijk te zetten.

Daarnaast leer je hoe je de juiste slaaphormonen op het juiste moment aanmaakt, hint: een groot deel van deze belangrijke les speelt zich overdag af.

50% Korting en niet-goed-geld-terug garantie

Ook leer je de natuurlijke schommelingen in je lichaamstemperatuur onder controle te krijgen en dit is erg belangrijk om makkelijk in slaap te kunnen vallen.

Ik zou zeggen probeer Perfect Slapen in 7 Stappen gewoon eens uit en ik weet zeker dat je niet teleurgesteld zult zijn.

Als je via de slaapcursus via de onderstaande kortingslink downloadt krijg je bovendien 50% korting en een aantal extra bonussen waaronder het Welterusten Snacks Receptenboek.

Dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie loop je bovendien geen enkel risico en krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent.

Dus waar wacht je nog op? Download Perfect Slapen in 7 Stappen direct via de kortingslink hieronder en pas de technieken vannacht al toe!

GA DIRECT NAAR DE GEHEIME KORTINGSPAGINA!

Ruim 5.000 tevreden slapers gingen je al voor!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.