Mag je een slaapwandelaar wakker maken? JA! Dat mag, volg dit stappenplan!

Slaapwandelen is een slaapstoornis in de categorie ‘parasomnie’ die ervoor zorgt dat mensen hun bed verlaten, een rondje lopen of andere dingen doen terwijl ze de gehele tijd blijven slapen.

Uit cijfers blijkt dat ruim 5% van de Nederlandse volwassenen slaapwandelt, terwijl dit cijfer bij kinderen nog vele malen hoger is.

Slaapwandelen is niet bepaald ongevaarlijk, want ze kunnen bijvoorbeeld van de trap vallen of andere gevaarlijke zaken ondernemen terwijl ze slapen.

Mag je een slaapwandelaar wakker maken?

Mag je een slaapwandelaar wakker maken?

Toch is een veelgehoord advies dat je een slaapwandelaar nooit wakker mag maken.

Ik zeg het maar direct, dit is een FABEL! Ja, je mag een slaapwandelaar gerust wakker maken als je dit maar voorzichtig en op een goede manier doet.

In het vervolg van dit artikel geef ik je een duidelijk stappenplan over hoe je een slaapwandelaar het beste wakker kunt maken, maar laten we eerst eens dieper duiken in wat slaapwandelen nou precies inhoudt.

Wat is slaapwandelen?

Slaapwandelen PopeyeSlaapwandelen is een slaapstoornis die valt onder de categorie parasomnie en wordt gekenmerkt door abnormale gedragingen tijdens de slaap.

Slaapwandelen is zonder twijfel het bekendste voorbeeld van een parasomnie maar ook bedplassen en slaapgerelateerde eetstoornissen zijn goede voorbeelden van dit type slaapstoornis.

Enkele andere symptomen van slaapwandelen zijn:

  • Het huis verlaten en autorijden
  • Seks hebben terwijl je slaapt
  • Agressief gedrag vertonen waar de slaapwandelaar zich de volgende ochtend niets van kan herinneren (zeldzaam)
  • Op vreemde plekken plassen, zoals in de hoek van de slaapkamer of een kast

Slaapwandelen komt (bijna) altijd voor tijdens de non-REM-slaapfase (NREM), dit is de diepste slaapfase voor je in de nog diepere REM-slaap terechtkomt.

Hoewel het tijdstip van het slaapwandelen uiteraard voor iedereen verschillend is gebeurt dit meestal binnen 2 uur nadat deze persoon in slaap is gevallen.

Hoewel slaapwandelaars gebruikelijk hun ogen geopend hebben blijft hun gezichtsuitdrukking neutraal en reageren ze niet op andere mensen of hun omgeving.

Verward en gedesoriënteerd wakker worden

Daarnaast worden mensen die slaapwandelen vaak verward wakker en kunnen ze nog minuten lang gedesoriënteerd zijn.

Bovendien kunnen ze zich meestal niets herinneren van het feit dat ze ’s nachts aan de wandel zijn gegaan, toch hebben veel slaapwandelaars de volgende dag moeite met concentreren vanwege de verstoorde slaap.

Toch wordt slaapwandelen in de meeste gevallen niet als een serieuze medische conditie gezien, vooral wanneer de “patiënt” een kind of een tiener is omdat je vaak stopt met slaapwandelen wanneer je volwassen wordt.

Echter slaapwandelen kan wel direct gelinkt worden aan meerdere verschillende slaapproblemen en andere medische condities waardoor het indirect wél gevaarlijk kan voor je gezondheid kan zijn.

 

Naar de dokter voor slaapwandelen?

In sommige gevallen doe je er goed aan je huisarts en aansluitend een slaapdeskundige te raadplegen, vooral in de volgende gevallen:

  1. Als je volwassen bent en pas dan begint met slaapwandelen, want de meeste slaapwandelaars beginnen hier namelijk als kind mee. Wanneer je er pas op latere leeftijd mee begint kan dit een indicatie van een serieuze stoornis zijn.
  2. Wanneer het vaker dan 1 keer per week voorkomt.
  3. Als je jezelf of anderen in gevaar hebt gebracht, zoals wanneer je bijvoorbeeld bent gaan autorijden tijdens het slaapwandelen.
  4. Wanneer slaapwandelen voor ernstige slaapproblemen bij andere gezinsleden zorgt omdat zij jou terug naar bed proberen te begeleiden.

Naast leeftijd spelen je genen echter ook een belangrijke rol bij slaapwandelen. Zo heb je meer kans zelf te gaan slaapwandelen wanneer een van je ouders dit ook deed.

Er zijn echter ook andere risicofactoren die de kans op slaapwandelen vergroten, zoals:

Slaapwandelen pop op dak

Stappenplan om een slaapwandelaar wakker te maken:

Wanneer je bedpartner of een gezinslid slaapwandelt dan mag je hem of haar inderdaad wakker maken. Doe dit echter wel uiterst voorzichtig en zorgvuldig.

Ik heb hieronder een aantal tips en adviezen voor je verwerkt in een stappenplan hoe je een slaapwandelaar wakker kunt maken:

Probeer fysiek contact te voorkomen: Wanneer je een slaapwandelaar aanraakt kan dit tot een reactie leiden en hij kan zelfs agressief worden en je proberen van zich af te duwen, slaan of wegrennen.

Wat je juist wel kunt doen is de slaapwandelaar proberen te wekken door veel geluid te maken.

Raak hem subtiel aan: Als je er echter niet aan ontkomt om de slaapwandelaar aan te raken wanneer ‘ie zichzelf bijvoorbeeld in gevaar brengt zorg er dan voor dat je dit erg subtiel aanpakt.

Probeer hem voorzichtig om te draaien in de goede richting te begeleiden terug naar de slaapkamer of trap wanneer hij zich al op de benedenverdieping bevindt.

Begeleid de slaapwandelaar terug naar bed: Het is belangrijk dat je de slaapwandelaar terug naar z’n bed probeert te begeleiden zonder veel fysiek contact te maken.

Dit doe je door kort achter hem te lopen en eventueel deuren voor hem te openen, zorg er echter wel voor dat je niet te dicht op de slaapwandelaar staat wanneer hij een trap moet beklimmen.

Stel hem gerust bij ontwaken: Slaapwandelaars kunnen zich het voorval zelden herinneren de volgende dag maar worden meestal wel verward, suf en gedesoriënteerd wakker.

Vertel open en eerlijk wat er is gebeurd en bied aan om de komende minuten (zo lang als nodig is) bij deze persoon te blijven tot de verwarring is afgenomen.

Zoals gezegd is het advies dat je een slaapwandelaar nooit wakker mag maken een fabel en is dit juist goed wanneer je de bovenstaande stappen volgt.

Het belangrijkste is dat je zorgvuldig te werk gaat en ervoor zorgt dat je zowel jezelf als de slaapwandelaar niet in gevaar brengt.

Slaapwandelen verminderen

Hoewel je slaapwandelen nooit in zijn geheel kunt uitbannen zijn er wel een aantal zaken die je kunt doen om het te verminderen, zoals:

  • Volg iedere avond een vaste slaaproutine waarin je elke dag rond hetzelfde tijdstip naar bed gaat en opstaat.
  • Ga zo ontspannen mogelijk naar bed. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een warm bad te nemen, boek te lezen of yoga oefeningen te doen voor je gaat slapen.
  • Probeer het gebruik van alcohol en drugs voor je gaat slapen te voorkomen.
  • Richt je huis zo in dat je geen gevaar loopt als je gaat slaapwandelen. Zo kun je bijvoorbeeld grote obstakels en scherpe voorwerpen verplaatsen en een traphekje plaatsen.

Wil jij leren hoe je rustiger en dieper kunt slapen?

Perfect Slapen in 7 Stappen coverDe 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw is een bewezen online slaaptraining die je helpt sneller in slaap te vallen en beter te slapen.

Je leert o.a. hoe je je eigen lichaamstemperatuur in kunt zetten voor een optimale slaapkwaliteit en hoe je de juiste slaaphormonen op het juiste moment kunt produceren.

Je kunt het 120+ pagina’s tellend eBook GRATIS uitproberen, want dankzij de niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent, zonder lastige vragen!

JA! IK WIL BETER EN DIEPER SLAPEN!

Bestseller met meer dan 15.000 downloads!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.