Overmatige slaperigheid overdag SNEL oplossen [Stappenplan + GRATIS bonustip!]

Overmatige slaperigheid overdag SNEL oplossenBen jij overdag extreem moe en wil je deze overmatige slaperigheid overdag snel oplossen?

Check dan het volgende stappenplan (5 stappen) en scroll ook zeker door tot het einde om toegang te krijgen tot de online slaaptraining welke je GRATIS kunt uitproberen!

Hoewel de meeste artikelen over het oplossen van slaperigheid overdag schrijven over simpele tips om snel weer energie te krijgen wil ik in dit artikel echt dieper op het onderwerp ingaan.

TIJDELIJKE OPLOSSINGEN VOOR SLAPERIGHEID OVERDAG

Want jezelf overdag (tijdelijk) van extra energie voorzien is niet moeilijk, dit doe je simpelweg door jezelf een adrenalineboost te geven.

Dit kun je bijvoorbeeld doen door intensief te sporten, een kop koffie te drinken, snel veel proteïne te eten en nog talloze andere methodes.

Echter lost dit het onderliggende probleem niet op, je raakt simpelweg gewend aan je slaperigheid overdag en het dagelijks maskeren hiervan.

Toch blijft het probleem zich elke dag aandienen als je er niets aan doet.

OVERMATIGE SLAPERIGHEID OVERDAG SNEL OPLOSSEN

Overmatige slaperigheid overdagAls je genoeg slaapt zou je in theorie in staat moeten zijn om een volledige werkdag door te komen zonder je extreem vermoeid of slaperig te voelen.

Als jij nadat je wakker bent geworden na slechts een aantal uren werk alweer overmatige slaperigheid ervaart is er echt iets mis.

Maar wat is er dan mis? In 99% van de gevallen kan overmatige slaperigheid overdag direct gelinkt worden aan een slechte slaapkwaliteit gedurende de nacht.

Om deze slaperigheid definitief en snel op te lossen wil ik je adviseren de volgende 5 stappen te volgen:

#1: Analyseer je slaap

De meest voor de hand liggende stap om dit slaapprobleem op te lossen is door je eigen slaap nauwlettend in de gaten te houden en te analyseren.

Als je ontdekt dat je ’s nachts slechts 6 uur of minder slaapt dan kun je proberen dit met 1 à 2 uur te verlengen en te ontdekken of dit verandering brengt in je slaperigheid overdag.

(Check de gratis bonustip onderaan deze pagina hoe je beter en langer kunt leren slapen!)

Het is hierbij belangrijk om te weten dat je niet alle tijd die je in bed ligt ook daadwerkelijk slaapt.

Het duurt vaak wel een kwartier tot een uur voor je in slaap valt en je slaap kan ook onderbroken worden omdat je bijvoorbeeld ’s nachts moet plassen.

Om je slaap goed te kunnen analyseren kun je het beste een slaapdagboek bijhouden en deze zo nauwkeurig mogelijk invullen.

Klik hier voor een gratis voorbeeld van een slaapdagboek (Engels) om uit te printen.

#2: Ga vroeger naar bed

Vroeger naar bedWanneer je wel 7 of meer uren slaapt maar nog steeds overdag overmatige slaperigheid ervaart dan ga je waarschijnlijk te laat naar bed.

Je zult je in dit geval veel fitter en energieker voelen als je 1 à 2 uur vroeger naar bed gaat waardoor je dichterbij zonsopkomst wakker wordt.

Dit heeft te maken met je interne biologische klok wat je lichaamseigen slaappatroon aanstuurt en in direct verband staat met zonsopkomst en zonsondergang.

Ga 1 of 2 uur vroeger naar bed om dichter bij je lichaamseigen biologische slaappatroon te komen waardoor je fitter en energieker wakker wordt! (Tom v/d Petten, slaapexpert)

#3: Verbeter je slaapkwaliteit

Ok, dus je krijgt genoeg slaap en je gaat elke avond rond 10 uur naar bed maar bent overdag nog steeds erg vermoeid en slaperig.

Waarschijnlijk slaap je erg slecht en dan heb ik het niet over het aantal uren slaap die je krijgt maar de kwaliteit van deze slaapuren.

De belangrijkste oorzaak van overmatige slaperigheid overdag is dat je ’s nachts vaak (licht) wakker wordt.

Afhankelijk van je gezondheid en leeftijd kan je lichaam prima een aantal dagen functioneren op 4 – 5 uur onafgebroken slaap.

Echter na slechts één nacht waarin je steeds wakker wordt midden in je slaapcyclus zul je je al erg slecht voelen.

Enkele symptomen van meerdere keren wakker worden tijdens het slapen zijn:

  • Hoofdpijn
  • Snel geïrriteerd
  • Duizeligheid
  • Microslaapjes
  • … en nog veel meer

Dit kun je doen om je slaapkwaliteit te verbeteren

  1. Slaapkwaliteit verbeterenHet is verstandig om vanaf anderhalf uur voor je naar bed gaat niets meer te drinken. Zorg ervoor dat je laatste glas drinken water is en je gaat plassen voor je in bed stapt.
  2. Probeer elke dag rond hetzelfde tijdstip te gaan slapen en wakker te worden, ook in het weekend en tijdens vakantie. Alleen hierdoor kun je je slaapkwaliteit al binnen enkele dagen sterk verbeteren.
  3. Zorg ervoor dat je je avondeten tenminste 3 uur voor je gaat slapen nuttigt. Dit doe je omdat je lichaam simpelweg niet in staat is om te gaan slapen totdat je spijsvertering het diner heeft verwerkt.
  4. Schakel je computer en smartphone tenminste een uur voor je gaat slapen uit zodat je brein tot rust kan komen na alle prikkels. Bovendien zorgt het blauwe licht van de beeldschermen ervoor dat je minder of geen slaaphormonen aanmaakt en dus moeilijk in slaap valt.

#4: Zorg ervoor dat je voldoende beweegt

Het menselijk lichaam is gemaakt om te spelen en werken en kan simpelweg niet goed functioneren wanneer het niet genoeg beweging krijgt.

Wanneer je de hele dag niets anders doet dan slapen en tv kijken dan zul je je vaak nòg veel vermoeider zijn dan wanneer je overdag actief bezig bent geweest.

Dit is één van de merkwaardige verschijnselen van weinig beweging, lichaam en geest raken gewend aan te weinig beweging en actie dat het hier erg slaperig van wordt.

Zo zie je dat je je altijd erg moe zult voelen als je niet genoeg beweegt, hoe vreemd dit misschien ook lijkt.

Door vaker en meer te bewegen zul je beter slapen en simpel gevolg hiervan is dat je overdag minder slaperig bent.

Zorg ervoor dat je elke dag beweegt en wanneer je geen tijd hebt om te sporten zorg er dan tenminste voor dat je elke dag een lange wandeling in je drukke schema weet te proppen.

Slaapvriendelijk dieet

#5: Zorg voor een slaapvriendelijk dieet

Net zoals je lichaam beweging nodig heeft doe je er ook goed aan slaapvriendelijke en slaapverwekkende ingrediënten aan je dieet toe te voegen om overdag goed te kunnen functioneren.

Probeer indien mogelijk zoveel mogelijk het suikergehalte van je dieet naar beneden te brengen door bijvoorbeeld minder te snoepen en frisdrank te drinken.

Daarnaast is het verstandig om minder cafeïne te drinken en koffie en energiedrankjes in ieder geval niet in de namiddag of avond te drinken.

Probeer ook zo weinig mogelijk voeding met conserveermiddelen te eten en vervang dit door verse voedingsstoffen als groente, fruit en noten.

Om je slaapkwaliteit te verbeteren kun je ingrediënten met tryptofaan eten, want wanneer je lichaam dit stofje omzet naar serotonine helpt het je sneller in slaap vallen en voorkomt het dat je ’s nachts wakker wordt.

Er zijn verschillende alledaagse ingrediënten die tryptofaan bevatten en die jij eenvoudig in je dieet kunt inpassen, bijvoorbeeld:

  • Dadels
  • Tonijn
  • Volkoren crackers
  • Bananen

Aan de andere kant moet je voorkomen dat je voor je gaat slapen voedingsstoffen met tyramine eet.

Tyramine verhoogt de productie van een ander stimulerend stofje in je hersenen genaamd noradrenaline en komt voor in bacon, aardappels en kaas.

BONUSTIP: VOLG DE 7-STAPPEN METHODE

Perfect Slapen in 7 Stappen + gratis eBook Dieper SlapenDe 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw is een complete online slaaptraining met gegarandeerd resultaat.

Hij is zo overtuigd van zijn slaapcursus en dat je het gewenste resultaat zult behalen dat je de 7-Stappen methode zelfs GRATIS kunt uitproberen.

Ben je binnen 90 dagen niet tevreden of is het anders dan je had verwacht dan krijg je gewoon je geld terug, zonder lastige vragen.

Perfect Slapen in 7 Stappen is een 120+ pagina’s tellend eBook die je direct als PDF-bestand kunt downloaden op je computer, smartphone of tablet. (Het fysieke boek krijg je thuisgestuurd!)

Je leert o.a. hoe je sneller in slaap valt door het aanmaken van de juiste slaaphormonen en hoe je stress kunt verminderen om beter te slapen.

Ik zou zeggen, probeer de 7-Stappen methode gewoon via de link hieronder en kom erachter of het ook jouw slaapprobleem kan oplossen!

KLIK HIER EN DOWNLOAD DE 7-STAPPEN METHODE!

Deze populaire slaaptraining is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.