De beste manieren om snel in slaap te vallen

Snel in slaap vallenWil jij leren hoe je snel in slaap kunt vallen? Dit zijn de beste manieren om niet langer uren wakker in bed te liggen en snel in slaap te vallen.

We weten allemaal dat je na het nemen van warme melk en een warm bad erg ontspannen en slaperig naar bed gaat, echter veel mensen hebben zelfs dan nog steeds moeite om in slaap te vallen.

In Nederland gebruiken ongeveer een miljoen mensen slaappillen om makkelijker in slaap te kunnen vallen, echter is het gebruik van slaappillen niet zonder risico en bijwerkingen.

BESTE MANIEREN OM SNEL IN SLAAP TE VALLEN

Beste manieren om snel in slaap te vallenEr zijn echter een aantal goede natuurlijke manieren die jou kunnen helpen sneller in slaap te vallen en langer door te slapen.

Hieronder heb ik de 16 beste manieren voor je verzameld om snel in slaap te vallen, een aantal hiervan zijn relatief nieuw en merkwaardig te noemen en zullen niet voor iedereen werken.

Er zal echter altijd wel een aantal tips tussen zitten die jou helpen makkelijker te kunnen slapen.

Daarnaast heb ik aan het einde van dit artikel nog een extra slaaptip, namelijk een online slaaptraining die mij persoonlijk van mijn slapeloosheid heeft afgeholpen.

#1: ADEM DOOR JE LINKER NEUSGAT

Deze yoga methode wordt veel gebruikt om de bloeddruk te verlagen en te ontspannen, maar kan dus ook goed gebruikt worden om snel in slaap te vallen.

Je doet dit door op je linkerzij te gaan liggen en met een vinger je rechter neusgat dichtdrukt, waarna je langzaam en diep inademt door je linker neusgat.

Deze techniek werkt in bijzonder goed bij mensen die last hebben van opvliegers tijdens de overgang waardoor ze moeilijk slapen.

#2: KROM JE TENEN

Slapend persoon voetenJe kunt je lichaam voorbereiden om te gaan slapen door je spieren te ontspannen, vandaar ook dat het nemen van een warm bad of een warme douche een grote aanrader is.

Daarnaast kan het helpen om op je rug te liggen en diep te ademen en tegelijkertijd je tenen zo ver mogelijk onder je voet te krommen, waarna je loslaat en dit een aantal keer herhaalt.

Als je dit een aantal keren hebt gedaan is je ademhaling tot rust gekomen en ben je klaar om te gaan slapen.

#3: PROBEER WAKKER TE BLIJVEN

Daag jezelf uit om zo lang mogelijk wakker te blijven, dit wordt door psychotherapeuten ook wel de “slaap paradox” genoemd.

Houd je ogen wijd open en zeg tegen jezelf: “Ik ga niet slapen, ik ga niet slapen enz.” 

Je brein zal dit juist opvatten als een teken om te gaan slapen en ook je ogen zullen snel dichtvallen naarmate de minuten verstrijken.

#4: ROL MET JE OGEN

Rol met je ogenBeweeg je ogen drie keer omhoog, naar beneden, naar links en naar rechts terwijl je oogleden gesloten zijn.

Je stimuleert je ogen hiermee om te doen wat ze ook natuurlijk doen als je in slaap valt en helpt hiermee de productie van het slaaphormoon melatonine op gang.

Tijdens je REM-slaap zijn je ogen namelijk erg actief, alhoewel je hier niets van zult merken.

#5: OVERDENK JE DAG

Door elk klein detail van je dag in je hoofd te overdenken kun je je hoofd vrijmaken van zorgen en stress.

Herinner gesprekken, gezichten en geluiden en naarmate je je dag tot in detail hebt herleefd zullen je hersenen kalmeren en val je snel in slaap.

#6: VISUALISEER

Vrouw slaaptVisualiserend mediteren werkt het beste als je (in gedachten) tenminste 3 zintuigen kunt gebruiken.

Ga in gedachten naar een tropisch paradijs of ga zeilen op een prachtige kalme zee en ruik de frisse lucht.

Terwijl je in gedachten naar je favoriete plek gaat zul je steeds kalmer worden en kom je tot rust.

#7: NEURIËN

Dankzij deze ultieme yoga techniek kun je volledig tot rust komen. Ga in een comfortabele houding liggen, sluit je ogen, ontspan je kaken en houd je mond dicht.

Adem zo diep mogelijk in door je neus en adem vervolgens heel rustig uit door je mond waarbij je gaat neuriën.

Doe dit gedurende ongeveer een halve minuut, waarna je stopt en dit ongeveer 5 keer herhaalt.

#8: DRUKKEN MAAR

VoetmassageEr zijn bepaalde plekken op het lichaam die je helpen snel in slaap te vallen als je er voorzichtig, maar toch stevig, op drukt.

Druk met je duim op de plek tussen je wenkbrauwen net boven je neus (zit een kleine deuk) en druk gedurende 20 seconden. Hierna laat je kort los en herhaal je dit nog tweemaal.

Vervolgens kom je een beetje overeind en leg je je rechter been over linkerbeen en druk je op dezelfde manier op de plek tussen je dikke teen en de teen ernaast.

Dit herhaal je met je andere been, waarna je nog een keer op de plek tussen je wenkbrauwen drukt. Je zult merken dat je meer tot rust bent gekomen.

#9: 4-7-8 ADEMHALINGSTECHNIEK

Met de 4-7-8 ademhalingstechniek kun je je ademhaling afremmen en tot rust brengen en volgens sommigen zelfs binnen een minuut in slaap vallen.

Naarmate je vermoeider en slaperiger wordt zal je ademhaling ook natuurlijk rustiger worden, maar het kan uiteraard geen kwaad om dit proces een handje te helpen.

Check in de video hieronder hoe je de 4-7-8 ademhalingstechniek zelf kunt uitvoeren.

#10: ONTDEK WAT VOOR JOU WERKT

De sleutel tot een goede slaaproutine is om een gewoonte te maken van dingen die voor jou werken.

Als je een aantal tips hebt geprobeerd en je merkt plots dat een bepaalde techniek voor jou meerdere nachten op rij ervoor heeft gezorgd dat je snel in slaap viel dan moet je deze blijven gebruiken voor gevallen dat je niet kunt slapen.

Na vele succesvolle nachten leert je lichaam deze technieken met slapen in verband te brengen en door dit te herhalen om je lichaam ervan te overtuigen dat het slaperig is.

#11: ZORG VOOR EEN LEGE BLAAS

ToiletNaarmate we ouder worden moeten we vaker (’s nachts) plassen omdat bepaalde hormoonfuncties minder actief zijn.

Probeer vanaf tenminste 2 uren voor je naar bed gaat niet meer te drinken en gebruik de “dubbele-plastechniek”.

Dit betekent dat je tweemaal naar het toilet gaat om te urineren en de tweede keer moet ongeveer een kwartier na de eerste keer zijn om ervoor te zorgen dat je blaas echt leeg is.

Volgens Japanse onderzoekers kan het ook helpen om niet meer dan 8 gram zout te eten op een dag om nachtelijke tripjes naar het toilet te voorkomen.

#12: MAAK EEN TAKENLIJST

In bed liggen malen over wat je de volgende dag allemaal moet doen en wat je eventueel vandaag bent vergeten is één van de grootste oorzaken van slapeloosheid.

Vaak ben je bang om dingen te vergeten die je nog moet doen en absoluut niet wilt vergeten.

In dit geval kun je het beste voor je gaat slapen een takenlijst voor de volgende dag op papier schrijven zodat je er niet langer aan hoeft te denken en snel in slaap kunt vallen.

Dit kun je ook denkbeeldig doen, veel mensen worden direct kalmer als ze hun taken in hun hoofd op papier zetten zonder dit daadwerkelijk te doen.

#13: SPORT IN DE OCHTEND

SkeelerenSporten / bewegen is één van de beste slaapmiddelen, maar net als bij andere slaapmiddelen kun je dit op een goede manier, maar ook op een verkeerde manier gebruiken.

Het draait allemaal om timing, want als je te vroeg in de ochtend gaat sporten is dit niet bevorderlijk voor je slaap maar ga je te dicht tegen je bedtijd sporten ook dan kan dit voor problemen zorgen.

Het beste moment om te sporten is op de late namiddag – vroege avond, dus ongeveer tussen 16:30 uur en 19:00 uur.

Ga dus lekker fietsen, skeeleren, wandelen met de hond, tuinieren of naar de sportschool zodat je minder energie overhoudt voor de avond waardoor je snel in slaap kunt vallen.

#14: DRINK KERSENSAP

Kersen bevatten melatonine, het lichaamseigen hormoon die onze slaap reguleert en dit heb je nodig om te gaan slapen.

Uit onderzoek is gebleken dat als je een half uur na het ontwaken in de ochtend en een half uur voor het slapen kersensap drinkt je ruim een uur langer slaapt, maar ook beter slaapt.

#15: KOM TOT RUST, GA MEDITEREN

Mediteren voor slapenHet woord ‘mediteren’ klinkt voor veel mensen nog steeds als een soort spirituele onzin en zij moeten er niets van hebben.

Echter deze ontspanningsoefeningen voor je brein kunnen je ontzettend goed helpen tot rust te komen en slaperig te worden.

Probeer elke avond voor je gaat slapen 10 – 20 minuten voor jezelf te nemen en in alle rust te mediteren om je hoofd leeg te maken, je zult zien dat je hierna erg ontspannen bent en makkelijk in slaap kunt vallen.

Wil je leren mediteren? Check dan de onderstaande video!

#16: ZORG VOOR EEN COMFORTABELE SLAAPOMGEVING

Comfortabele slaapomgevingJe slaapomgeving en de inrichting van je slaapkamer zijn van essentieel belang om snel in slaap te kunnen vallen en goed te slapen.

Zorg dat je onderstaande punten op orde hebt om goed te slapen:

  • Donkere slaapkamer met volledig verduisterende gordijnen
  • Stille en geluidsdichte slaapkamer, draag desnoods oordopjes
  • Geen overbodige lampjes in je kamer, ook niet op je wekkerradio
  • Ga niet in bed tv kijken voor je gaat slapen
  • Leg je smartphone weg en leg deze niet op je nachtkastje
  • Zorg voor een comfortabel matras en kussen
  • Koop een goed ademend matras en dekbed om zweet je kunnen afvoeren
  • Slaap je naast een snurkende bedpartner? Help hem of haar dan te stoppen met snurken

EXTRA SLAAPTIPS

Perfect Slapen in 7 Stappen boekWerken bovenstaande slaaptips voor jou niet, of wil je nog meer bruikbare tips en oefeningen om sneller in slaap te vallen en langer te kunnen slapen?

Dan wil ik je de online slaaptraining Perfect Slapen in 7 Stappen van harte aanraden om gegarandeerd snel in slaap te vallen en beter te kunnen slapen.

Je kunt na het downloaden direct beginnen en krijgt het fysieke boek overigens de volgende dag thuisbezorgd.

Op deze manier kun je meteen aan de slag en de eerste technieken en oefeningen vandaag al toepassen!

NIET-GOED-GELD-TERUG GARANTIE (+ KORTINGSLINK)

Als je Perfect Slapen in 7 Stappen nu download via onze exclusieve kortingslink hieronder krijg je bovendien 50% korting en een aantal gratis bonus eBooks.

Je kunt deze slaaptraining overigens gratis proberen, want dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent.

De technieken die ik in dit boek geleerd heb van slaapexpert William van der Klaauw hebben ervoor gezorgd dat ik elke avond makkelijk in slaap kan vallen, nu is het de beurt aan jou!

GA DIRECT NAAR DE GEHEIME KORTINGSPAGINA!

Ruim 7.500 tevreden cursisten gingen je al voor!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.