Wat gebeurt er als je niet slaapt?

      Geen reacties op Wat gebeurt er als je niet slaapt?

Wat gebeurt er als je niet slaapt?Wat gebeurt er als je niet slaapt? Bijna iedereen krijgt op een bepaald moment in hun leven te maken met slapeloze nachten, maar weet jij wat de gevolgen hiervan zijn?

Deze (tijdelijke) slapeloosheid kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door nachtelijke studeersessies of de komst van een baby.

Hoewel een enkele slapeloze nacht geen blijvende schade op zal leveren is dit bij chronische slapeloosheid wel het geval.

Daarom heb ik in dit artikel de gevolgen van niet slapen per stadium op een rijtje gezet.

WAT GEBEURT ER ALS JE NIET SLAAPT?

Als je vele nachten achter elkaar niet slaapt, of bijna niet slaapt, kan dit grote gezondheidsproblemen opleveren en uiteindelijk kun je hieraan zelfs doodgaan.

Nog steeds kunnen we de waarde van slapen op onze gezondheid niet goed op waarde schatten zeggen experts.

Dit terwijl slapen, goede voeding en bewegen de belangrijkste ingrediënten voor een goede gezondheid zijn.

Deze drie factoren zijn zelfs zo belangrijk, dus ook slapen, dat ze de hoogste prioriteit in ons leven zouden moeten krijgen.

Terwijl het in de maatschappij alom gewaardeerd wordt als je een nacht doorwerkt is dit erg slecht voor je lichaam.

Laten we eens bekijken wat gebrek aan slaap in verschillende stadia met ons lichaam doet.

NA 24 UUR ZONDER SLAAP

24 Uur zonder slaapWaarschijnlijk heeft bijna iedereen het weleens met 24 uur zonder slaap moeten doen en is dit ook het eerste stadium van slapeloosheid.

Het lijkt wellicht verrassend, maar na een volledige dag zonder slaap ga je dezelfde verschijnselen vertonen als iemand met ongeveer 2 à 3 glazen alcohol op.

Niet alleen neemt je beoordelingsvermogen af, maar je zult ook veel meer twijfelen en ook je oog-hand coördinatie zal verslechteren.

Daarnaast zul je emotioneler en minder oplettend zijn en bovendien zul je slechter horen.

Dit alles zorgt er natuurlijk voor dat de kans dat je een ongeluk krijgt vele malen groter is dan wanneer je wel een goede nachtrust hebt gehad.

NA 36 UUR ZONDER SLAAP

Na 36 uur zonder slaap komen de eerste serieuze gezondheidsrisico’s om de hoek kijken, omdat je afweersysteem kwetsbaarder wordt heb je een groter risico een virus op te lopen.

Ook zal je bloeddruk stijgen waardoor je meer kans op hart- en vaatziekten krijgt of zelfs een hartaanval.

Daarnaast zal ook je hormoonhuishouding de gevolgen merken en kunnen je emoties alle kanten opgaan.

Maar je zult ook je dagelijkse bezigheden op de autopiloot gaan uitvoeren en je hier naderhand niets meer van kunnen herinneren.

NA 48 UUR ZONDER SLAAP

48 Uur zonder slaapNa twee dagen zonder slaap begint je lichaam het gebrek aan slaap uit zichzelf te compenseren door korte microslaapjes in te lassen die je gewoon niet kunt voorkomen.

Een microslaap is een erg korte periode van een seconde tot een halve minuut “slapen” waarna je erg gedesoriënteerd en verward zult zijn.

Zoals gezegd kun je dit wegvallen gewoon niet voorkomen en je zult dan ook kort in slaap vallen waar je ook mee bezig bent.

Microslaap is te vergelijken met flauwvallen, waardoor je er niet van bewust bent dat het gebeurt.

Je zult in de verte blijven staren en vanzelf wegvallen en kort hierna weer wakker schrikken en je bent je er niet van bewust.

NA 72 UUR ZONDER SLAAP

Na drie dagen zonder geslapen te hebben kun je je niet meer concentreren, motiveren en zal ook je waarneming ernstig verminderd zijn.

Zelfs simpele gesprekken zullen voor jou een grote opgave zijn en kun je zelfs gaan hallucineren.

Daarnaast zal je bloeddruk gigantisch hoog zijn en zul je ook hartkloppingen ervaren waardoor je weet dat je ernstige gezondheidsrisico’s loopt.

HOELANG KAN EEN MENS ZONDER SLAAP?

Hoelang kan een mens zonder slaap?Zoals je hierboven hebt kunnen lezen kan een mens in de meeste gevallen maximaal 2 dagen zonder slaap omdat hij of zij op de derde dag al microslaapjes zal ervaren.

Het record aantal dagen zonder slaap staat op naam van de toen 17-jarige Randy Gardner die van 28 december 1963 tot 8 januari 1964 niet sliep.

Tijdens deze 264 uur zonder slaap had hij last van ernstige stemmingswisselingen, geheugenverlies en hallucinaties.

Ook verloor hij zijn oog-hand coördinatie voor een groot gedeelte en had hij moeite met communiceren.

Hoewel er vaak geclaimd is dat het record van Gardner is verbroken is zijn record toch uniek omdat deze zo goed goed gedocumenteerd is.

Zo staat het Australische record van wakker blijven namelijk op 18 dagen, 21 uren en 40 minuten.

Dit record wordt echter in twijfel getrokken omdat hier erg weinig documentatie van bijgehouden is.

Er is overigens ook een erfelijke ziekte genaamd fatale familiale insomnia waarbij mensen vervallen in een status van complete slapeloosheid.

Deze hersenziekte kan niet worden behandeld en de patiënt zal hier uiteindelijk (binnen 3 maanden na de diagnose) aan overlijden.

SLAPELOOSHEID VERHELPEN

Slapeloosheid verhelpenUiteraard kiest niet iedereen er vrijwillig voor om niet te gaan slapen en kan dit door vele verschillende slaapstoornissen worden veroorzaakt.

Een aantal voorbeelden hiervan zijn: insomnie, slaapapneu, rusteloze benen syndroom, slaapwandelen en vele anderen.

Het is daarom aan te raden om een (online) slaaptraining te volgen als je last hebt van de volgende symptomen:

  • Extreem vermoeid overdag
  • Snurken of ademnood tijdens het slapen
  • Een vervelend en onrustig trekkend gevoel in je benen
  • Tandenknarsen tijdens het slapen
  • Moeite om wakker te blijven als je niet actief bezig bent (zelfs in het verkeer)
  • Grote cafeïne- en suikerbehoefte overdag om wakker te kunnen blijven
  • Niet meer zonder slaappillen kunnen slapen

In al deze gevallen doe je er goed aan om een slaapcursus te volgen om weer op een natuurlijke manier in slaap te kunnen vallen en beter te leren slapen.

DE BESTE SLAAPTRAINING OP DIT MOMENT!

Perfect Slapen in 7 Stappen boekIk wil je dan ook van harte aanraden om de Perfect Slapen in 7 Stappen methode van William van der Klaauw te volgen als je last hebt van bovenstaande symptomen.

Dit is naar mijn mening de beste online slaaptraining die er is en heeft ook mij persoonlijk van mijn slaapprobleem afgeholpen.

Ook ik had namelijk last van slapeloosheid en kwam er dankzij deze slaapcursus achter dat dit grotendeels werd veroorzaakt door stress en onrust in mijn leven.

Hierdoor lag ik vaak uren wakker in mijn bed en piekerde ik over alles en zoals je kunt verwachten kon ik moeilijk in slaap vallen en hoe gek het ook klinkt, dit begint al overdag.

In dit 120+ pagina’s tellend eBook vond ik vele bruikbare tips en oefeningen om op een rustige manier naar bed te gaan en sneller in slaap te vallen.

Ik ben er daarom ook van overtuigd dat deze slaaptraining ook jou kan helpen makkelijker in slaap te vallen en langer te kunnen slapen.

Niet-goed-geld-terug garantie (+ Kortingslink)

Wat leer je precies in Perfect Slapen in 7 Stappen? Je leert onder andere het volgende:

  • Je biologische klok weer “gelijk” te zetten
  • De natuurlijke schommelingen van je lichaamstemperatuur onder controle te krijgen
  • De juiste slaaphormonen op het juiste moment aan te maken
  • Af te rekenen met stress en je slaapangst overwinnen

Dit alles doe je, zoals de titel al verklapt, aan de hand van 7 uitgebreide stappen boordevol met bruikbare tips en oefeningen.

Je kunt Perfect Slapen in 7 Stappen overigens gratis proberen, want dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent.

Bovendien als je Perfect Slapen in 7 Stappen nu download via onze exclusieve kortingslink krijg je ook nog een 50% korting en vele extra bonussen.

Wacht dus niet langer, download deze slaapcursus en leer hoe jij ook binnen enkele minuten in slaap kunt vallen en lekker uit kunt slapen!

GA DIRECT NAAR DE GEHEIME KORTINGSPAGINA!

Ruim 7.500 tevreden cursisten gingen je al voor!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.