Vitamine B12-tekort: Hierdoor ben je overdag moe, maar kun je ’s nachts niet slapen!

Vitamine B12-tekortBijna niets in het leven is zo belangrijk als een goede nachtrust voor je gezondheid.

Toch kampen wereldwijd miljoenen mensen nog steeds met ernstige slaapproblemen en dit kan te maken hebben met een vitamine B12-tekort.

Veel mensen proberen hun slaapproblemen “op te lossen” door veel te veel koffie en andere stimulerende middelen te nuttigen.

Hiermee lossen ze het probleem echter niet op en kan dit vooral op lange termijn ernstige gevolgen voor de gezondheid hebben.

VITAMINE B12-TEKORT

Vooral vegetariërs, vrouwen die anticonceptiepillen slikken, ouderen en diabetici slapen slecht door een tekort aan vitamine B12.

Vitamine B12 is een essentiële voedingsstof is voor ons lichaam en wanneer je er te weinig van hebt kan dit je zenuwstelsel en je geheugen aantasten.

Vroeger dacht men dat alleen vegetariërs en veganisten een groot risico liepen op een B12-tekort omdat dit stofje vooral gevonden wordt in dierlijke producten.

De wetenschap staat echter niet stil en men is erachter gekomen dat ook andere groepen gevaar lopen.

Het blijkt nu dat ongeveer 20% van de Nederlander boven de 60 een tekort heeft aan vitamine B12.

Eén van de oorzaken hiervan is dat mensen deze vitamine minder goed kunnen opnemen naarmate we ouder worden.

Te weinig maagsap, het gebruik van te veel alcohol, hormoonpillen en slaappillen zorgen ervoor dat we vitamine B12 nòg slechter kunnen opnemen.

Uit recent onderzoek is zelfs gebleken dat ongeveer 25% van de mensen met diabetes type-2 die metformine nemen vaak een groot tekort aan vitamine B12 hebben.

FUNCTIES VAN VITAMINE B12 (OVERDAG & ‘S NACHTS)

Vrouw slaapt op haar buikOm de invloed van een vitamine B12-tekort op je slaapkwaliteit goed te begrijpen is het belangrijk om eerst de functies van B12 eens onder de loep te nemen.

  • Productie van rode bloedcellen die zuurstof vervoeren door het gehele lichaam
  • Vet en koolhydraten verbranden (celmetabolisme)
  • Energieniveau beheren
  • Zorgt voor mentale balans
  • Versterkt je zenuwstelsel
  • Productie van het “slaaphormoon” melatonine
  • Versterkt het immuunsysteem
  • … en het helpt het aminozuur homocysteïne om te zetten naar methionine

INVLOED OP HET ZENUWSTELSEL EN SLAAPKWALITEIT

Vitamine B12-tekort beïnvloedt meerdere lichaamsfuncties waar het vitamine bij betrokken is en waar het een belangrijke rol speelt bij het omzetten van vet en koolhydraten en het zenuwstelsel.

Een gebrek aan B12 kan voor overmatige vermoeidheid, concentratieproblemen, geheugenproblemen, stemmingswisselingen en slaapproblemen zorgen.

INCOMPLEET DIEET EN SLECHTE ABSORBTIE

Vlees op de bbqZoals gezegd kun je vitamine B12 voornamelijk vinden in dierlijke voedingsbronnen en zijn de beste bronnen: lever, vlees en vis.

Kleinere hoeveelheden kunnen gevonden worden in eieren en zuivelproducten en dit is ook de reden waarom vooral vegetariërs een groot risico op een tekort hebben.

In India bijvoorbeeld waar de overgrote hoeveelheid van de inwoners vegetariërs zijn hebben ruim 75% van de volwassenen een vitamine B12-tekort en dit heeft grote gevolgen voor hun gezondheid.

Echter niet alleen vegetariërs lopen gevaar, het blijkt namelijk dat voor het opnemen van vitamine B12 uit voedsel ook een proteïne genaamd intrinsieke factor aanwezig moet zijn wat in het slijmvlies in de maag geproduceerd wordt.

Het menselijke verouderingsproces kan onze spijsvertering en de productie van intrinsieke factor aantasten.

Te weinig maagsappen – een groot probleem onder ouderen – en het gebruik van antacidum kunnen ook de opname van Vitamine B12 negatief beïnvloeden.

Overmatig gebruik van alcohol, gebruik van anticonceptie, slikken van hormoonpillen tijdens de overgang, slaappillen en metformine tegen diabetes type-2 kan de mogelijkheid van je lichaam om dit vitamine te kunnen gebruiken zelfs inperken.

Wist je trouwens dat geheugenproblemen, dementie en slaapproblemen vaak gelinkt kunnen worden aan het verouderingsproces zonder behandeling met vitamine B12?

BLOEDPRIKKEN

Een tekort aan vitamine B12 kan eenvoudig ontdekt worden door een simpele bloedtest.

Vitamine B12-tekort komt vaak aan het licht in combinatie met een gebrek aan foliumzuur in het bloed.

SUPPLEMENTEN EN INJECTIES

Vitamine B12 supplementenVitamine B12 supplementen werken het beste wanneer je genoeg maagsappen hebt.

Deze supplementen kunnen daarnaast het beste genomen worden in combinatie met foliumzuur en andere B-vitamines die goed samenwerken met vitamine B12.

Vitamine B12 supplementen kunnen overigen beter niet genomen worden in combinatie met antacidum en zuurremmers.

Het is voor ons lichaam moeilijker om vitamine B12 op te nemen dan andere voedingsstoffen en naarmate we ouder worden wordt dit steeds moeilijker.

De synthetische vorm van vitamine B12 heet cyanocobalamine en deze stof wordt uiteraard veelvuldig in supplementen verwerkt.

De dosering is hierin relatief vrij hoog om voor een goede opname te zorgen.

In uitzonderlijke gevallen wordt B12 als injectie gegeven, maar dit komt zeer weinig voor.

Omdat veel mensen slaappillen slikken om hun slaapproblemen op te lossen ontstaat een volgend probleem, omdat slaappillen het vitamine B12-tekort juist verergeren.

HANDIGE SLAAPTIPS

  • Zorg ervoor dat je genoeg magnesium eet
  • Eet een uitgebalanceerd dieet met voldoende groente en fruit
  • Houd je bloedsuikerspiegel op peil
  • Zorg ervoor dat je overdag genoeg daglicht en frisse lucht krijgt en veel beweegt
  • Drink geen koffie en energiedrankjes na 2 uur ’s middags
  • Je slaapkamer moet volledig donker en stil zijn om goed te kunnen slapen
  • Neem een warm bad of douche voor je gaat slapen
  • Zorg ervoor dat je ruim een uur voor je bedtijd zowel lichamelijk als geestelijk tot rust komt
  • Leg je smartphone, laptop en tablet in een andere ruimte als je naar bed gaat
  • Probeer niet te veel te piekeren in bed, je stress verergert hierdoor waardoor je juist niet in slaap kunt vallen

PRO-TIP: VOLG DE 7-STAPPEN METHODE

Perfect Slapen in 7 Stappen + gratis eBook Dieper SlapenBen jij op zoek naar meer praktische slaaptips en oefeningen om sneller in slaap te vallen en in slaap te blijven?

De 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw lost volgens de auteur zelf GEGARANDEERD al je slaapproblemen op.

Hij is zelfs zo overtuigd van zijn methode dat je deze GRATIS mag uitproberen, want dankzij de niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent.

Je kunt dit populaire eBook direct downloaden als PDF-bestand op je smartphone, tablet en computer waardoor je meteen aan de slag kunt.

MEER INFORMATIE OVER DE 7-STAPPEN METHODE!

Dit populaire eBook is inmiddels al ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.