Slecht slapen door schildklierproblemen? [9 Bruikbare oplossingen!]

Slecht slapen door schildklierproblemenEen veelvoorkomende klacht die mensen met schildklierproblemen hebben is dat ze erg slecht slapen.

Dit kan zowel bij een traag werkende schildklier (Hypothyreoïdie) als bij een juist te snel werkende schildklier (Hyperthyreoïdie) voorkomen en is dus een serieus probleem.

Ik ga je meteen uit de droom helpen: Nee, slaappillen zijn niet de oplossing voor je slaapprobleem.

Je moet proberen je lichaam alle ingrediënten te geven zodat deze kan functioneren zoals de bedoeling is.

SLECHT SLAPEN DOOR SCHILDKLIERPROBLEMEN

SchildklierGezonde mensen hebben overdag veel energie en slapen de hele nacht door en zullen slechts zelden slecht slapen.

Overigens kleven er aan het gebruik van slaappillen veel risico’s en bijwerkingen en sterven er jaarlijks wereldwijd zelfs 5 miljoen mensen aan het gebruik van slaapmedicatie.

Slaappillen helpen je inderdaad makkelijk in slaap te vallen, maar ze zullen nooit de oorzaak van het slaapprobleem oplossen.

Het is een feit dat je nooit echt kerngezond zult zijn als je slecht slaapt.

Slapeloosheid is dat je moeilijk inslaapt of doorslaapt, of dat je slaapkwaliteit gedurende de nacht erg laag is.

Chronische slapeloosheid is een belangrijke aanwijzing dat er iets mis is met je lichaam.

SLAPELOOSHEID HEEFT EEN VERWOESTEND EFFECT OP JE LICHAAM

Wanneer je dit niet oplost kan slapeloosheid een verwoestende werking op je lichaam en geest hebben.

Als je niet (genoeg) slaapt kan je lichaam niet herstellen van de dag daarvoor waardoor je nooit echt genoeg energie kan bijtanken om je fit te voelen.

Je schildklierhormonen werken samen met je hersenen en bijnieren om de productie van deze hormonen te reguleren.

Je schildklier is verantwoordelijk voor de metabolisme van elke cel in je lichaam.

De delicate natuurlijke balans in je schildklierhormonen kan worden verstoord door bijvoorbeeld:

  • Verkeerde voeding
  • Gifstoffen
  • Allergenen
  • Infecties
  • Stress

Als je hormonen uit balans zijn dan kan je hele lichaam hier de gevolgen van ondervinden.

Slapeloosheid (insomnie) wordt veroorzaakt door een gebrek aan de juiste voedingsstoffen in je lichaam.

Deze tekorten worden op hun beurt veroorzaakt door slechte voeding en een verminderde spijsvertering.

MINERALEN EN AMINOZUREN OM GOED TE SLAPEN

Je lichaam heeft mineralen en aminozuren nodig om goed te kunnen slapen.

Hoewel het waar is dat stress een grote veroorzaker van slapeloosheid is ligt dit niet aan de stress zelf.

De diepere onderliggende oorzaak is namelijk een lagere weerstand tegen stress en een verhoogde geïrriteerdheid in je zenuwstelsel door ontbrekende voedingsstoffen.

Tekorten van bepaalde voedingsstoffen veroorzaken een biochemische onbalans waardoor je hersenen op hol kunnen slaan.

Dit gebeurt juist wanneer je je hoofd op je kussen legt en er midden in de nacht allerlei random gedachten door je hoofd spoken waardoor je niet kunt slapen.

De meest voorkomende oorzaak van slapeloosheid is een nachtelijke onbalans in de cortisolspiegel.

CORTISOL, HET ‘STRESSHORMOON’

Endocriene stelselCortisol wordt ook wel het ‘stresshormoon’ genoemd omdat je lichaam meer cortisol produceert als je stress ervaart.

Je cortisolspiegel hoort in de ochtend hoog te zijn als je net wakker wordt en gedurende de dag te dalen.

Echter wanneer je echter gestresst bent dan is je cortisolspiegel ook later op de dag en in de avond veel te hoog waardoor je een overvloed aan energie hebt en wakker blijft.

Daarnaast kunnen onbalans in andere neurotransmitters, zoals GABA (Gamma-aminoboterzuur) en melatonine in je hersenen ervoor zorgen dat je slecht slaapt.

Je bijnieren zijn net als je schildklieren onderdeel van het endocriene stelsel.

Wanneer je weinig schildklierhormoon produceert maak je ook minder bijnierhormoon aan, ze werken namelijk samen.

Bijnieruitputting is een symptoom van langdurige stress.

Omdat je bijnieren overwerkt raken voel je je uitgeput, depressief, slaap je slecht en verlies je spieren terwijl je vetpercentage toeneemt.

Je schildklierfunctie staat in nauw verband met je bijnierfunctie en deze worden sterk beïnvloed door hoe je omgaat met stress.

OMGAAN MET STRESS

Hoe goed of slecht je kunt dealen met stress is weer afhankelijk van of je lichaam genoeg goede voedingsstoffen binnenkrijgt.

Tegenwoordig staat bijna iedereen onder hoogspanning, resultaat hiervan is dat het lichaam meer adrenaline en cortisol aanmaakt en dit heeft een negatieve invloed op de werking van de schildklier.

Je lijf maakt namelijk minder schildklierhormonen aan als je stress hebt, terwijl je eigenlijk juist meer nodig hebt om goed om te kunnen gaan met stress.

Chronische stress kan ervoor zorgen dat je bijnieruitputting krijgt en dit gaat vaak hand-in-hand met schildklierproblemen.

9 SLAAPTIPS VOOR MENSEN MET SCHILDKLIERPROBLEMEN

Slapende vrouwSlecht slapen door schildklierproblemen is uiteraard bijzonder vervelend en dit moet je zo snel mogelijk proberen op te lossen.

Uiteraard kun je het beste eerst met je behandelend arts achter de oorzaak van de gezondheidsproblemen komen om deze te kunnen behandelen.

Toch kun je ook een aantal eenvoudige en subtiele veranderingen in je levensstijl doorvoeren die je slaapkwaliteit positief kunnen beïnvloeden.

#1: Sporten in de ochtend, relaxen in de avond

Door ’s ochtends te gaan sporten begin je je dag goed en kun je alle stress even vergeten, bovendien is dit een goede manier om alvast wat energie kwijt te raken.

Daarnaast is het verstandig om ’s avonds juist je lichaam en geest tot rust te brengen, dit kun je doen door bijvoorbeeld te mediteren, yoga te doen of een warme douche of bad te nemen.

#2: Eet een proteïnerijke snack voor het slapen

Als je kort voor het slapen een kleine snack vol proteïne, bijvoorbeeld noten, humus of een gekookt ei, neemt voorziet dit je lichaam van de benodigde L-Tryptofaan.

L-Tryptofaan helpt je lichaam de slaaphormonen melatonine en serotonine aan te maken.

#3: Maak een wandeling in de zon

Het is erg belangrijk dat je voldoende natuurlijk daglicht tot je neemt om je vitamine D in balans te houden.

Je kunt eventueel ook kiezen voor een vitamine D supplement voor de donkere dagen in de herfst en winter, raadpleeg wel altijd eerst je huisarts.

#4: Eet voldoende vitamine A

Ik wil je aanraden om genoeg vitamine A tot je te nemen, dit kun je in grote getale vinden in o.a. zoete aardappelen, spinazie, boerenkool en snijbiet.

#5: Organische kokosolie

Gebruik organische kokosolie om in te koken, smoothies van te maken en je kunt het zelfs op je huid smeren.

#6: Drink kamillethee

Het drinken van kamillethee kan je helpen ontspannen en je geest tot rust te brengen.

Drink ongeveer een uur tot anderhalf uur voor je naar bed gaat een kop kamillethee en je weet dat je volledig ontspannen in bed belandt.

Bovendien geeft kamille simpelweg een heerlijke smaak en is deze ideaal als avonddrankje.

#7: Passiebloem

De passiebloem wordt al eeuwen door natuurgenezers gebruikt om emotionele balans te herstellen en heeft een ontspannende werking op je zenuwstelsel.

Hierdoor werkt passiebloem als een natuurlijk anti-stressmiddel. Ook van de zaden van de  passiebloem kun je heerlijke slaapverwekkende thee trekken.

#8: Neem je schildkliermedicijnen voor je gaat slapen

Ik wil je aanraden je schildkliermedicijnen niet langer in de ochtend, maar vlak voor je gaat slapen te nemen.

Voor sommige schildklier patiënten kan dit de slapeloosheid volledig oplossen terwijl het bij andere patiënten de symptomen alleen maar verergert.

Elk lichaam is uiteraard uniek en daarom reageren mensen hier ook verschillend op, maar het is zeker het proberen waard.

Overleg wel altijd met je behandelend arts over deze veranderingen in de inname van je medicijnen.

#9: Volg een (online) slaaptraining

Perfect Slapen in 7 Stappen + gratis eBook Dieper SlapenVeel mensen zijn erg sceptisch over het volgen van een online slaaptraining, toch kan ik het je ten zeerste aanraden.

Ik heb persoonlijk veel gehad aan de duidelijke aanpak en uitleg van de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw.

In deze training leer je hoe je juist wèl de juiste slaaphormonen aan kunt maken en hoe je de natuurlijke schommelingen van je lichaamstemperatuur in kunt zetten om beter te slapen.

Je kunt het 120+ pagina’s tellende eBook nu met 50% korting downloaden en krijgt hier tijdelijk de E-cursus ‘Dieper Slapen’ gratis bij.

Na het downloaden van het eBook kun je direct aan de slag met de training en krijgt het fysieke hardcover boek de volgende dag thuisgestuurd.

Je kunt Perfect Slapen in 7 Stappen ook gratis uitproberen, want dankzij de 90 dagen niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

DOWNLOAD DE ONLINE SLAAPTRAINING NU!

Deze populaire training is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *