Wanneer is slapeloosheid gevaarlijk? Dit zijn de signalen dat je actie moet ondernemen!

vermoeide man door slapeloosheidIedereen moet slapen, toch is niet iedereen in staat om altijd in slaap te vallen wanneer hij of zij dit wil.

Het is dan ook niet verrassend dat slapeloosheid de afgelopen jaren bijna epidemische vormen heeft aangenomen en dit heeft vooral te maken met onze overvolle agenda’s en bijbehorende stress.

Zo heeft meer dan een kwart van alle Nederlanders op enig punt in hun leven last van slapeloosheid en slaapproblemen.

Wanneer is slapeloosheid gevaarlijk?

Wanneer is slapeloosheid gevaarlijk?Ok, een nachtje korter slapen dan de andere nachten daar ga je echt niet dood aan, maar wanneer is slapeloosheid wel gevaarlijk?

Je zult het antwoord op deze vraag waarschijnlijk niet leuk vinden, want wanneer en vanaf welk punt slapeloosheid echt gevaarlijk wordt verschilt namelijk per persoon.

Waar de ene persoon zich na een week van slecht en weinig slapen al futloos, ongeconcentreerd en depressief voelt zal een ander dit pas na een maand zo ervaren.

Je zult dit dan ook meestal voor jezelf moeten bepalen vanaf welk punt jij het gevaarlijk vindt worden en er niet meer mee om kunt gaan.

Enkele kenmerken van chronische slapeloosheid zijn:

  • Grotere kans op overgewicht
  • Hart- en vaatziekten
  • Hoge bloeddruk
  • Diabetes
  • Depressiviteit
  • Verminderd concentratie- en beoordelingsvermogen
  • Grotere kans op een beroerte
  • Slechtere spermakwaliteit

Vooral de vergrote kans op overgewicht, hoge bloeddruk, diabetes, beroerte, hart- en vaatziekten en concentratieverlies kan natuurlijk direct gevaarlijk voor je gezondheid zijn.

Echter het zijn in veel gevallen vooral wat je er zelf mee doet, want als je oververmoeid in je auto stapt of zware machines bestuurt dan is dat een bijzonder gevaarlijke combinatie en is het risico op ongelukken zeer groot.

Wat is slapeloosheid precies?

Hoewel er geen standaard definitie voor de term ‘slapeloosheid’ bestaat gaat men in de meeste gevallen uit van de volgende criteria:

  • Het duurt langer dan 30 minuten voor je in slaap valt
  • Je wordt té vroeg wakker
  • Je slaapt minder dan 6 uren per nacht

Deze drie criteria in combinatie met enkele van de bovenstaande gevaren van slapeloosheid kunnen tot de diagnose insomnie leiden, insomnie is de medische term voor slapeloosheid.

Zoals je ziet is het een groot misverstand dat veel mensen denken dat slapeloosheid er alleen voor zorgt dat je moeilijk in slaap valt maar bestaat het uit meer symptomen.

Wanneer je dus aan bovenstaande criteria voldoet en je overdag vermoeid, futloos en ongeconcentreerd voelt kan het zijn dat je insomnie hebt.

Als je je echter prima voelt na een nacht van 6 uur of minder en hier geen hinder van ondervindt kan het zijn dat je simpelweg een korte slaper bent.

Slapeloosheid / insomnie is gevaarlijk

Verschillende soorten insomnie

Slapeloosheid, of insomnie / insomnia, is onder te verdelen in de volgende categorieën gebaseerd op de duur van het probleem:

  1. Kortstondige slapeloosheid: Deze vorm duurt een paar dagen tot maximaal een week.
  2. Acute slapeloosheid: Deze vorm van insomnie duurt een aantal weken tot 2 maanden.
  3. Chronische slapeloosheid: Dit is de meest gevaarlijke vorm van slapeloosheid en kan maanden of zelfs jaren aanhouden.

Het lijkt me duidelijk dat des te langer het slaapprobleem aanhoudt des te serieuzer en gevaarlijker het wordt.

Hierdoor is het des te belangrijker om het in een vroeg stadium aan te pakken om mogelijke verstrekkende gevolgen te voorkomen.

Voorkomen is altijd beter dan genezen en wanneer je dus zelfs een klein slaapprobleem ervaart dan doe je er goed aan de oorzaken voor jezelf te analyseren en mogelijke oplossingen te bedenken.

Oorzaken slapeloosheid

De mogelijke oorzaken van slapeloosheid zijn ook weer onder te verdelen in drie categorieën waarbij de eerste twee het moeilijkst zijn om zelf op korte termijn te veranderen.

De verschillende categorieën zijn:

  1. Geestelijke problemen
  2. Lichamelijke problemen
  3. Slechte slaaphygiëne

#1: Geestelijke problemen:

Stress oorzaak van slaapverlammingBepaalde geestelijke problemen die van invloed kunnen zijn op je slaapkwaliteit zijn vaak moeilijk te veranderen op korte termijn.

Sommige mentale problemen kunnen een natuurlijk onderdeel van je leven zijn zoals bijvoorbeeld stress, verdriet of angst.

Andere psychische problemen die slapeloosheid veroorzaken zijn in de loop der jaren gegroeid zoals bijvoorbeeld depressie, schizofrenie en PTSS.

#2: Lichamelijke problemen:

Naast geestelijke problemen zijn er ook een aantal lichamelijke oorzaken voor slapeloosheid denk bijvoorbeeld eens aan: artritis, astma of hartaandoeningen.

Bovendien kunnen ook tijdelijke veranderingen je hormoonhuishouding zoals bijvoorbeeld tijdens de menstruatie bij vrouwen voor slapeloze nachten zorgen.

#3: Slechte slaaphygiëne:

Gelukkig bevat de derde categorie – het hebben van een slechte slaaphygiëne – een aantal slaapverstorende zaken die je meestal vrij eenvoudig op korte termijn kunt oplossen.

Denk bijvoorbeeld aan de volgende zaken:

  • Te lichte slaapkamer
  • Geluiden van buiten die je in je slaapkamer hoort
  • Te warme slaapkamertemperatuur
  • Jetlag
  • Je eet te vet, te pittig of te zwaar voor je naar bed gaat
  • Te veel cafeïne drinken
  • Alcohol drinken voor je gaat slapen
  • Je deelt het bed met een luidruchtige snurker
  • … enzovoorts

>> Wist je overigens dat wanneer je naast een hevige snurker slaapt je tot wel 300 uur slaap per jaar mis kunt lopen?

Al deze zaken lijken wellicht klein maar kunnen een grote impact op je slaap hebben en het hebben van een goede slaaphygiëne en een gezonde levensstijl is essentieel voor je slaap.

Gevolgen van slapeloosheid op je dagelijkse leven

Auto-ongeluk door slapeloosheidSlapeloosheid kan zowel kleine als grote gevolgen hebben voor je dagelijkse leven zoals uiteraard vermoeidheid en slechtere mentale prestaties.

Hoewel dit misschien niet zo erg klinkt is het goed om te weten dat er bij meer dan een kwart van alle auto-ongelukken in Nederland een vermoeide bestuurder betrokken is.

Daarnaast kost ernstige slapeloosheid veel geld kunnen de verliezen voor Nederlandse bedrijven hierdoor jaarlijks oplopen tot wel 5 miljard door ziekteverzuim en productieverlies.

Op lange termijn kan insomnie voor slaapapneu en geheugenverlies zorgen en heb je 30% meer kans om overgewicht te krijgen.

Deze gevolgen kunnen nog veel erger worden wanneer er ook andere ziektes en aandoeningen bij komen kijken waardoor slapeloosheid zelfs levensbedreigend kan worden.

Conclusie

Wanneer is slapeloosheid gevaarlijk? Slapeloosheid is gevaarlijk wanneer je vaak weken achter elkaar te weinig en slecht slaapt.

Als je aan jezelf merkt dat je snel geïrriteerd en depressief wordt en dat je zelf het gevoel krijgt dat je niet meer alles onder controle hebt.

Dit kantelpunt komt echter bij iedereen op een ander moment en wordt door ieder persoon verschillend ervaren en ik wil je daarom aanraden je slaapproblemen op te lossen met behulp van de 7-Stappen methode online slaaptraining voordat je hierdoor in gevaarlijke situaties belandt.

Los je slaapproblemen op!

Perfect Slapen in 7 Stappen + gratis eBook Dieper SlapenSlaapexpert William van der Klaauw weet zeker dat hij met zijn 7-Stappen methode al je slaapproblemen gegarandeerd kan oplossen.

Je leert in het 120+ pagina’s tellend eBook o.a. hoe je de juiste slaaphormonen produceert en hoe je lichaamstemperatuur ervoor kan zorgen dat je snel in slaap valt.

Van der Klaauw is zo zeker van zijn zaak dat je zijn slaaptraining GRATIS mag uitproberen, want dankzij de niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent zonder lastige vragen of voorwaarden.

Als je deze slaaptraining nu download krijg je bovendien 50% korting en kun je direct aan de slag met de eerste oefeningen! Het hardcover boek krijg je de volgende dag thuisgestuurd.

KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE EN DIRECT DOWNLOADEN!

Deze populaire slaaptraining is inmiddels al meer dan 15.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *