Buiten slapen: 8 Redenen waarom buiten slapen goed voor je is!

Buiten slapenUit meerdere recente wetenschappelijke onderzoeken doet blijken dat buiten slapen een goede manier om van slapeloosheid af te komen.

Uiteraard is dit met ons Nederlandse klimaat makkelijker gezegd dan gedaan maar het is zeker een goede tip voor tijdens de zomermaanden.

Slaapkwaliteit wordt namelijk ernstig beïnvloed door zaken als: spanning, stress, angst, geluid, kunstmatig licht, temperatuur en luchtkwaliteit.

Buiten slapen

Goed slapen is bijzonder belangrijk, want naast gezonde voeding en genoeg bewegen wordt slaap vaak genoemd als de derde pilaar van een goede gezondheid.

Dus wanneer je komende zomer écht goed uit wilt rusten en energie op wilt doen voor de koudere maanden dan heb ik hier 8 redenen voor je waarom je echt een keer buiten moet gaan slapen.

Buiten slapen beter slapen

#1: Blootstelling aan natuurlijk zonlicht

Uit onderzoek is gebleken dat wanneer je jezelf meer blootstelt aan natuurlijk zonlicht jij je biologische klok kunt resetten en weer in een natuurlijker slaap- waakritme kunt komen.

Hieruit blijkt dat wanneer je biologische klok, oftewel circadiane ritme, en je slaap- waakritme synchroon zijn aan de natuurlijke dag- nachtcyclus je brein het minst actief is tegen het einde van je nachtrust waardoor je gemakkelijk wakker kunt worden en op kunt staan.

Buiten slapen en wakker worden met je gezicht in natuurlijk daglicht is de meest natuurlijke manier om te ontwaken en een bijkomend voordeel is dat je minder chagrijnig bent zo vroeg in de ochtend.

#2: Het verandert je melatonine niveau

Hoe vaak ben je niet tè laat opgebleven en meer hoofdstukken gelezen dan je eigenlijk van plan was of toch nog even die ene aflevering van die ene serie gekeken.

Juist deze ‘late night’ activiteiten kunnen ervoor zorgen dat je niet in slaap kunt vallen en tot diep in de nacht wakker ligt terwijl je wel weer vroeg op moet staan.

Uit onderzoek van de vermaarde Harvard universiteit in de Verenigde Staten is gebleken dat blootstelling aan heldere fluorescerende voor het slapen een negatieve werking op de slaapkwaliteit heeft.

Dit onderdrukt namelijk de productie van het hormoon melatonine dat je slaap- waakritme reguleert.

Hierdoor worden ook je lichaamstemperatuur, bloeddruk en bloedsuikerspiegel beïnvloed wat op zijn beurt een weer een grote invloed op je slaap heeft.

#3: Beschermt je immuunsysteem

Uit Japans onderzoek is gebleken dat een bepaald stofje dat planten produceren om zichzelf te beschermen die ook het menselijk immuunsysteem kan beschermen.

De Japanners noemen dit verschijnsel Shinrin-yoku, oftewel ‘bosbaden’.

Uit dit onderzoek kwam naar voren dat mensen die dagelijks twee uur door het bos lopen een lagere concentratie cortisol, lagere bloeddruk en een minder snelle hartslag hebben.

Door buiten te slapen produceer je meer witte bloedlichamen en zelfs als je dit slechts één dag doet dan kan het je immuunsysteem al een week lang versterken.

#4: De frisse lucht geeft je meer spierkracht

Je hersenen verbruiken het meerendeel van de zuurstof die je inademt en het is daarom geen verrassing dat des te beter de luchtkwaliteit die je inademt des te beter je brein werkt.

Zo kun je door een nacht in de buitenlucht al helderder nadenken.

Maar dit is niet het enige, want de frisse lucht helpt ook de spieren in je lichaam en geeft je meer kracht een een beter vermogen te herstellen.

Het helpt je spieren melkzuur af te breken waardoor je spieren sneller kunnen herstellen van intensieve activiteiten.

#5:Slechte luchtkwaliteit is slecht voor je lichaam

Als je een airco hebt in je huis dan is de kans groot dat de luchtkwaliteit niet optimaal is.

Zelfs als je geen air conditioner hebt is de kans groot dat er zich een substantiële hoeveelheid koolstofdioxide (CO2) in je huis bevindt.

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat muffe huizen met een hoge concentratie CO2 je stofwisseling vertragen waardoor je je erg duf en sloom kunt gaan voelen.

Zoals je ook in het vorige punt kon lezen helpt zuivere en frisse lucht je lichaam en brein optimaal te functioneren en een slechte luchtkwaliteit heeft dus een tegenovergestelde werking.

Buiten slapen helpt je om dit tegen te gaan en de muffe lucht uit je longen, brein en spieren te trekken en te vervangen met gezonde buitenlucht.

#6: Minder stress

Uit onderzoek is gebleken dat je al door het zien van bomen stress kunt verminderen, zelfs wanneer je naar bomen op een foto kijkt zal je bloeddruk en cortisolspiegel dalen.

Kijk je echter in de buitenlucht naar échte bomen dan wordt dit effect alleen maar groter.

Als je in de positie bent om buiten in een bos te slapen zul je niet alleen alle fysieke voordelen ervan ervaren maar je ook zeker mentaal fitter voelen.

Het zijn echter niet alleen de bomen die ervoor zorgen dat je minder stress hebt, ook de ontspannende klanken uit de natuur rondom je helpen je te ontspannen en geven je een beter humeur.

Het is daarom ook niet voor niets dat veel ontspanningsmuziek en slaapmuziek gebruik maken van natuurgeluiden om baby’s en volwassenen sneller in slaap te laten vallen.

Door simpelweg buiten of in een tent te slapen is de beste manier om aan de alledaagse drukte te ontsnappen en het spanningsveld in je lichaam te verlagen.

Dakloze slaapt buiten

#7: Je valt af

Serieus, als je iets te zwaar bent dan kan buiten slapen je helpen gewicht te verliezen vooral als je dit doet wanneer het buiten iets frisser is.

Wij mensen hebben in ons lichaam namelijk iets wat ‘bruin vet’ wordt genoemd en uit onderzoek blijkt dat dit bruine vet een grote rol speelt in het reguleren van de lichaamstemperatuur.

Bruin vet helpt je juist gewicht te verliezen dit in tegenstelling tot “normaal” vet.

Door een aantal keren per week – ook in koeler weer – buiten te slapen kan er een verandering in je lichaamstemperatuur ontstaan die het hele jaar aan kan houden.

Het lijkt me duidelijk dat je niet naakt buiten moet gaan slapen tijdens een sneeuwstorm.

#8: Je innerlijke rust vinden

Met onze steeds drukker wordende agenda’s zit een burnout tegenwoordig in een klein hoekje.

Door simpelweg eropuit te trekken en even loskomen van je drukke schema kun je instant meer innerlijke rust vinden waardoor je ook beter zult slapen.

Door alleen of met je gezin tijd buiten door te brengen en dus ook buiten te slapen zul je je relaxter voelen en overvloeien met vernieuwde energie.

Er kleven grote gezondheidsvoordelen aan buiten slapen zonder afgeleid te worden door je buren of smartphone.

Laat de opkomende zon je op een natuurlijke manier ontwaken en je begint de dag op de best mogelijke manier.

Wil jij zowel buiten als binnen beter slapen?

Perfect Slapen in 7 Stappen coverBen jij op zoek naar meer van dit soort praktische slaaptips? Dan wil ik je de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw aanraden.

In mijn uitgebreide review van deze unieke online slaaptraining vertel ik je er meer over.

Je kunt ook direct naar de downloadpagina gaan via de onderstaande link waarmee je direct aan de slag kunt gaan.

Je loopt daarnaast geen enkel risico, want dankzij de niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE EN DIRECT BEGINNEN!

Deze populaire slaaptraining is al meer dan 15.000 keer gedownload!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *