Slapen in een slaapzak: 11 Slaaptips voor backpackers en kampeerders!

Beter slapen in een slaapzakAls backpacker of kampeerder heb je niet altijd de beschikking over een comfortabel bed, laat staan een kingsize boxspring en moet je vaak slapen in een slaapzak op een dun matrasje in een hostel of een tent.

Hoewel veel mensen (vooral jongeren) intens genieten van het reizen over de hele wereld blijft het vinden van een goede en betaalbare slaapplek vaak bijzonder lastig.

Hierdoor zijn ze vaak genoodzaakt om in hun auto te slapen of te slapen in een tent en dit doe je dan meestal in een slaapzak.

Daarom heb ik 11 tips voor jou verzameld hoe je beter kunt slapen in een slaapzak en overdag  optimaal van je omgeving kunt genieten.

Laten we echter eerst eens kijken waarom je vaak slechter slaapt als je reist en ver van huis bent.

Waarom slaap je op reis vaak slechter dan thuis?

Is het de nieuwe en steeds wisselende omgeving, ligt het aan de voeding en het andere eetpatroon of is het iets totaal anders?

Ver van huis wordt er inderdaad vaak anders gegeten dan hier in Nederland of België en je darmen en spijsverteringskanaal zal hieraan moeten wennen.

Wanneer je spijsvertering, of metabolisme, het erg druk heeft met vooral de pittigere keukens dan kun je hier tijdens je slaap veel last van hebben.

Daarnaast zijn de eetmoment in het buitenland vaak veel later dan thuis en wanneer je dan niet ook je bedtijd aanpast bestaat de kans dat je met een te volle maag naar bed gaat waardoor je niet kunt slapen.

Maar uiteraard ook de steeds wisselende omgevingen en de adrenaline kick die hiermee gepaard gaat kan ervoor zorgen dat je uren in je slaapzak ligt te piekeren, draaien en je dag te herbeleven.

Echter ook simpelweg de geur van je eigen bedje, die mega donkere en stille slaapkamer die je thuis hebt en de privacy die je op reis niet hebt kunnen voor slapeloze nachten zorgen.

Slapen in een slaapzak

Beter slapen in een slaapzak

Ik heb goed nieuws voor jou, want wanneer je goed op een aantal zaken let dan kun je op een eenvoudige manier je slaapkwaliteit in een slaapzak verbeteren.

Daarom volgen nu mijn 11 tips die jij kunt toepassen om beter te slapen in een slaapzak:

#1: Kies de juiste slaapzak

De eerste tip die ik voor je heb lijkt me bijna overbodig maar om goed te slapen in een slaapzak is het uiteraard super belangrijk om een goede slaapzak te kopen.

Enkele aandachtspunten bij het kopen van een slaapzak zijn:

  • Hoe goed ventileert de slaapzak
  • Zitten er materialen in waar je allergisch voor kunt zijn (katoen, wol / dons)
  • Is de slaapzak warm genoeg
  • Hoe zwaar is de slaapzak
  • Droogt ‘ie snel
  • … en uiteraard wat is de prijs

Het is belangrijk dat je een slaapzak koopt bij een gerenommeerde winkel om er zeker van te zijn dat je van goed advies wordt voorzien en geen kat in de zak koopt (haha).

>> Let op: Koop altijd een slaapzak die ongeveer 30 centimeter langer is dan je zelf bent om genoeg ruimte te hebben om te kunnen rekken en strekken tijdens je slaap en jezelf helemaal op te kunnen rollen.

Check bijvoorbeeld de volgende slaapzakken die te verkrijgen zijn via bol.com:

#2: Oefen thuis al te slapen in je slaapzak

Slaapzakken in een tentAls je van tevoren weet dat je maanden van huis bent en gaat backpacken dan doe je er goed aan om thuis al te oefenen met het slapen in je slaapzak.

Probeer hierbij zoveel mogelijk de slaapomgeving van tijdens je reis te imiteren om daadwerkelijk goed te kunnen wennen.

Wellicht overbodig om te vermelden maar je moet natuurlijk niet in je slaapzak op je luxe kingsize bed gaan liggen, want dat is waarschijnlijk niet de realiteit van onderweg.

#3: Leer ontspannen

Reizen en backpacken brengt naast de bijzondere ervaringen die je opdoet vaak ook veel spanning met zich mee.

Je raakt onderweg van alles kwijt, je regent helemaal nat, je moet uren zoeken om een goede slaapplaats etc. Al deze zaken kunnen voor enorme stress zorgen.

Wanneer je dan na een zware dag eindelijk in je hostel of tentje belandt ben je vaak meer gestresst en mentaal moe dan lichamelijk uitgeput en dit kan ervoor zorgen dat je slecht in slaap kunt vallen.

De oplossing is even eenvoudig als moeilijk, namelijk ontspannen.

Zo kun je meestal prima buiten zitten mediteren of yoga oefeningen doen om alle hectiek van de dag van je af te zetten en in alle rust genieten van de prachtige locatie.

#4: Blijf fit

Door veel te bewegen en te sporten voel je je niet alleen fitter maar slaap je ook beter.

Je zult dit echter wel rustig moeten opbouwen, want als je ineens vanuit het niets 10 uur lang gaat hiken en klimmen kan dit je slaap juist weer negatief beïnvloeden.

Als je dit echter rustig opbouwt zul je na een week merken dat sneller in slaap valt, vooral vanwege het feit dat je bloeddruk lager zal zijn.

Maar wanneer je na een zware bergwandeling bij je tent of hostel bent aangekomen wil ik je afraden direct na het avondeten in bed te duiken.

Je brein en lichaam is dan vaak nog hyperactief waardoor je moeilijk in slaap zult vallen of juist midden in de nacht alweer wakker wordt.

Daarom kun je beter anderhalf tot 2 uur wachten voor je gaat slapen om zo je lichaam en geest eerst tot rust te brengen voor je probeert te gaan slapen.

#5: Houd je normale bedtijd aan

De grootste reden waarom mensen op reis vaak slechter slapen dan thuis is volgens slaapexperts dat ze hun vaste bedtijd die ze thuis hanteren veranderen.

Zo gaat de gemiddelde Nederlander tussen 10 uur en half 12 ’s avonds naar bed terwijl backpackers op reis vaak tussen 7 en half 9 al naar bed gaan.

Zelfs wanneer je ernstig slaapgebrek hebt zul je waarschijnlijk niet veel eerder dan normaal in slaap kunnen vallen. Lukt dit wel dan word je vaak veel te vroeg wakker en is je slaap- waakritme verstoord.

Dit heeft te maken met je interne biologische klok, ook wel circadiane ritme genoemd, die jou aan je ‘normale’ bedtijden probeert te houden.

Om de tijd te doden voor je in slaap kunt vallen kun je bijvoorbeeld een boek lezen, spelletjes spelen of een goede gesprekken voeren met je reisgenoten.

De grootste reden waarom mensen op reis vaak slechter slapen dan thuis is dat ze afstappen van hun reguliere bedtijd en andere gewoontes rondom de slaap! (Tom v/d Petten, slaapexpert)

#6: Kies de juiste slaaplocatie

Hoewel je dit niet altijd in de hand hebt is het belangrijk om goede slaaplocaties te kiezen waar jij je goed bij voelt.

Zo zullen dezelfde zaken die je thuis uit je slaap houden ook in je slaapzak op reis uit je slaap houden.

Zo zijn er bijvoorbeeld mensen die houden van een kabbelend beekje op de achtergrond terwijl anderen hier een hekel aan hebben, dit kun je van tevoren al uitzoeken.

Ook zijn er mensen die graag in hun tentje onder de bomen slapen terwijl anderen juist houden van het zonnetje op hun tent.

Daarnaast kan kamperen in het hooggebergte je slaap ook ernstig verstoren. Zo kun je wanneer je slaapt op extreme hoogte spontaan last krijgen van slaapapneu.

De enige remedie tegen dit probleem is om af te dalen naar een meer gebruikelijke hoogte om te gaan slapen.

#7: Kies je reisgenoten zorgvuldig

Wanneer je zo op elkaars lip zit zoals met backpacken het geval is is het belangrijk je reisgenoten zorgvuldig te kiezen.

Dit is niet alleen erg belangrijk voor hoe de trip gaat zijn maar ook zeker voor hoe goed je zult slapen tijdens de reis.

Zo kan je kamer- of tentgenoot luidruchtig snurken en wanneer je dit niet van tevoren weet dan kan dit je slaap ernstig verstoren.

Wanneer dit het geval is dan doe je er goed aan om beide afzonderlijk in een tent of kamer te slapen om het maximale uit je nachtrust te halen.

#8: Wen aan je nieuwe ‘thuis’

Slaapzak opgeroldVeel mensen slapen slecht tijdens de eerste paar nachten op een vreemde locatie en het maakt hierbij niet uit of dit nou een tent, hotelkamer of een nieuwe huis is.

Als je gaat backpacken verander je dagelijks van locatie maar wanneer je dit in een tent doet blijft de binnenkant van je tent wel hetzelfde.

Je kunt thuis al oefenen door in je eigen tuin in je tent en in je slaapzak te slapen om gewend te raken aan de geur, geluiden en warmte.

#9: Volg je vaste slaaproutine

De beste manier om te wennen aan een nieuwe slaapomgeving is om je vaste slaaproutine van thuis zo veel mogelijk aan te houden.

Lees je thuis bijvoorbeeld altijd een half uur voor je gaat slapen doe dit dan tijdens je reis ook.

Dit wordt ook wel je slaaphygiëne genoemd en het is wetenschappelijk bewezen dat een slechte slaaphygiëne samen met stress de grootste veroorzakers van slapeloosheid zijn, dit geldt voor zowel thuis als op reis.

#10: Naakt slapen in een slaapzak?

Een bekend fabeltje is dat je juist warmer bent wanneer je naakt slaapt in een slaapzak dan wanneer je met (nacht)kleding aan slaapt.

Een slaapzak is ontworpen om warmte vast te houden en te voorkomen dat deze warmte kan ontsnappen.

Slaap je dus met een lange onderbroek aan in je slaapzak dan zorgt dit voor een extra laag isolatie tussen jou en de koude buitenlucht.

Toch zijn er een aantal zeer specifieke uitzonderingen op deze regel en kun je in de volgende gevallen juist wel beter naakt slapen:

  • Als je te veel extra kleding draagt tijdens het slapen dan isoleert je slaapzak juist minder goed en ontsnapt de warme lucht.
  • Je draagt te strakke (onder)kleding of sokken waardoor je bloedcirculatie terugloopt en je ledematen kouder aanvoelen.
  • Je draagt natte/vochtige kleding die de isolatie van je slaapzak juist tegenwerkt terwijl je lichaamswarmte je kleding droogt. Het vocht verdwijnt niet simpelweg uit je slaapzak maar je slaapzak neemt dit vocht over en wordt hierdoor minder effectief.
  • Je draagt te veel kleren waardoor je erg zweet tijdens het slapen. Terwijl je zweet droogt neemt je slaapzak dit vocht over en koelt deze juist af.

#11: Los je slaapproblemen thuis al op

Perfect Slapen in 7 Stappen coverWanneer je thuis al slaapproblemen hebt is de kans klein dat deze zomaar oplossen als je gaat kamperen of backpacken en in een slaapzak gaat slapen.

Om iedere nacht gegarandeerd sneller in slaap te vallen wil ik je de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw aanraden.

>> Check hier mijn eerlijke en uitgebreide review van de 7-Stappen methode

Je leert in deze online slaaptraining in 7 specifieke stappen je slaapproblemen bij de wortel aan te pakken en op een natuurlijke manier op te lossen, zonder slaappillen o.i.d. te gebruiken.

Dit doe je o.a. door te leren hoe je de juiste slaaphormonen op het juiste moment kunt produceren en hoe je lichaamstemperatuur ervoor zorgt of je wel of niet in slaap kunt vallen.

Je loopt trouwens geen enkel risico, want niet goed = geld terug. Als je dus niet tevreden bent dan krijg je gewoon je geld terug zonder lastige vragen!

KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE EN DIRECT BEGINNEN!

Deze populaire online slaaptraining is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *