Slaap je beter nadat je in een infrarood sauna bent geweest?

Dagelijks genieten veel mensen van een bezoekje aan de sauna, of het nou na het sporten is, onderdeel van een beauty arrangement of een sauna in je eigen huis, de warmte voelt heerlijk en helpt je ontspannen.

Er is tegenwoordig echter een nieuwe trend gaande die de mensen bezighoudt, namelijk de infrarood sauna.

De makers en verkopers van dit nieuwe sauna type claimen dat het talloze gezondheidsvoordelen met zich meebrengt, waaronder beter slapen.

Naast het feit dat je beter slaapt worden de volgen je je poriën ook beter kunnen ontgiften in een infrarood sauna en zou je nóg meer kunnen ontspannen dan in een reguliere sauna.

Slaap je beter nadat je in een infrarood sauna bent geweest?

Wat is een infrarood sauna?

Een infrarood sauna geeft op een andere manier hitte af als een gewone sauna.

Wat waar een traditionele sauna de lucht verwarmd en een verwarmde omgeving creëert gebruikt een infrarood sauna juist (infrarood) licht om je lichaam door middel van bestraling te verwarmen.

Omdat deze sauna’s je lichaam rechtstreeks bestralen verwarmd het licht alleen je lichaam en niet de lucht om je heen.

Een infrarood sauna kan dus dezelfde fysieke effecten teweeg brengen zoals een traditionele sauna (lichaamstemperatuur verhogen, hartslag versnellen en uiteraard hevig zweten) zonder de lucht te verhitten tot 85 graden celsius.

Dit maakt een infrarood sauna een aantrekkelijk alternatief voor mensen die een normale sauna oncomfortabel vinden maar wel graag de voordelen van een saunabezoek willen ervaren.

WIL JIJ GEGARANDEERD SNELLER IN SLAAP VALLEN? KLIK HIER!

Slaap je beter dankzij een infrarood sauna?

Veel mensen gaan graag naar de sauna omdat ze zich daar ultiem kunnen ontspannen, het blijkt echter dat je er meer aan overhoudt dan alleen ontspanning.

Zo blijkt uit recente wetenschappelijke onderzoeken (link 1, link 2) dat sauna’s daadwerkelijk goed voor je gezondheid zijn.

Hoewel verder onderzoek zeker vereist is konden wetenschappers toch al voorzichtig concluderen dat infrarood sauna therapie verschillende gezondheidsproblemen kan verlichten of verhelpen, zoals:

Of dit ook daadwerkelijk reëel is wordt nog onderzocht, maar een veelbelovend onderzoek uit 2015 deed al blijken dat mensen met chronische slapeloosheid een aantal symptomen ervan  konden verhelpen dankzij de infrarood sauna, waaronder stemmingswisselingen en vermoeidheid.

Zoals gezegd is nog veel meer wetenschappelijk onderzoek nodig om te bepalen of het bezoeken van een infrarood sauna je daadwerkelijk helpt om beter te slapen.

Er zijn echter twee verschillende manieren waarom deze sauna je indirect aan een betere slaap kan helpen, namelijk door je lichaamstemperatuur te verlagen en je geest helpen ontspannen.

Infrarood sauna

 

#1: Lichaamstemperatuur verlagen

Slapen is in z’n geheel een zeer ingewikkeld proces waarbij bijzonder veel mechanismen en processen betrokken zijn, waaronder thermoregulatie.

Thermoregulatie is het proces waarin je lichaamstemperatuur wordt bepaald en dit ligt ingewikkelder dan je aanvankelijk zou denken.

Gedurende de dag werkt je lichaam hard om je lichaamstemperatuur (relatief) stabiel te houden.

Echter je normale lichaamstemperatuur schommelt mee met je natuurlijke slaap- waakritme waarbij je lichaam in de avond afkoelt om je voor te bereiden op de nachtrust.

Deze afname in temperatuur geeft een seintje naar je hersenen dat het zogenaamde ‘slaaphormoon’ melatonine geproduceerd mag worden.

Je lichaamstemperatuur blijft deze dalende trend voortzetten terwijl je in slaap valt en bereikt ongeveer op de helft van je nachtrust z’n laagste punt.

Hierna stijgt je lichaamstemperatuur juist weer richting de ochtend en hierdoor zal ook het stresshormoon cortisol weer stijgen om je voor te bereiden op de dag die op het punt van beginnen staat.

Het is dus bijzonder belangrijk om je lichaam koel te houden wanneer je snel in slaap wilt vallen.

Dit verklaart ook waarom je juist op warme zomeravonden slaapproblemen kunt ervaren en waarom je sneller in slaap valt in een koele en donkere slaapkamer.

Ga in bad voor je gaat slapen!

Een bekende “hack” om sneller in slaap te vallen is bijvoorbeeld het thermoregulatie proces van je lichaam te beïnvloeden door een warm bad te nemen voor je gaat slapen.

Hoewel het bad (of douche) op zichzelf natuurlijk warm is daalt je lichaamstemperatuur juist sterk wanneer je eruit stapt omdat het warme water op je huid geleidelijk verdampt.

Deze snelle en sterke afkoeling van je lichaamstemperatuur zorgt ervoor dat je brein sneller in de ‘slaapmodus’ zal gaan en je dus sneller in slaap valt.

Een sauna werkt volgens hetzelfde principe omdat je lichaam eerst verwarmd wordt met behulp van infrarood straling.

Echter wanneer je de sauna verlaat zal je lichaamstemperatuur snel dalen en is je lichaam hierdoor goed voorbereid om te gaan slapen.

Vrouw in bad

#2: Tot rust komen en volledig ontspannen

Mensen die lijden aan chronische slapeloosheid weten als beste hoe moeilijk het is in slaap te vallen wanneer je nerveus, gespannen of bang bent.

Het is dan ook niet vreemd dat slaapproblemen en stress en angststoornissen veelal hand in hand gaan.

Gelukkig kunnen ook mensen zonder angst en stress de vruchten plukken van een verblijf in de sauna vanwege om volledig tot rust te komen en ontspannen.

Wanneer je voor je gaat slapen in een infrarood sauna plaatsneemt kalmeer je je lichaam en geest waardoor je sneller in slaapt maar ook rustiger slaapt waardoor je minder snel wakker wordt.

Met een kalme geest slaap je beter en langer dan met een rusteloze geest! (Tom v/d Petten, slaapexpert)

Als je een gewoonte maakt van voor je gaat slapen in een infrarood sauna te gaan dan kun je de kalmerende effecten zelfs voor langere tijd verlengen.

Vast onderdeel van je slaaproutine

Want het is niet alleen heerlijk ontspannen maar je brein zal ook een patroon leren herkennen als onderdeel van je vaste slaaproutine waarna je rustig in slaap valt.

Maar ook wanneer je overdag een infrarood sauna bezoekt kan dit voordelig zijn voor je nachtrust.

Want net zoals bij bijvoorbeeld yoga het geval is zul je merken dat alleen al deze vaste routine in je dagritme ervoor zorgt dat je meer rust in je hoofd hebt.

Daarnaast kun je uiteraard ook de rustgevende eigenschappen van je saunabezoek uitbreiden door er bijvoorbeeld een meditatiesessie aan vast te plakken of verschillende ademhalingsoefeningen te doen.

Slaap je beter nadat je in een infrarood sauna bent geweest?

Het uiteindelijke effect die een infrarood sauna op je slaap heeft wordt – samen met de vele andere geclaimde gezondheidsvoordelen – nog volop onderzocht.

Wetenschappers hebben echter geen schadelijke bijwerkingen of risico’s die het gebruik van een infrarood sauna met zich mee kan brengen gevonden.

Dus als je naar de sauna gaat voor je gaat slapen, je hier goed bij voelt en merkt dat je sneller in slaap valt en beter slaapt dan wil ik je aanraden hier vooral mee door te gaan.

Wil jij gegarandeerd sneller in slaap vallen?
Perfect Slapen in 7 Stappen coverAls je gegarandeerd sneller in slaap wilt vallen en beter wilt leren slapen dan wil ik je aanraden de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw te downloaden.

Je leert in deze online slaaptraining wat je precies moet doen en vooral ook moet laten in je dagelijkse leven om je slaapkwaliteit aanzienlijk te verbeteren.

Van der Klaauw is zo overtuigd van de werking van zijn slaapcursus dat hij succes garandeert en wanneer jij niet tevreden bent of niet de beloofde resultaten behaalt kun je gewoon je geld terugkrijgen, zonder lastige vragen of voorwaarden!

KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE EN DIRECT BEGINNEN!

Meer dan 15.000 mensen hebben inmiddels gebruik gemaakt van deze slaaptraining!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.