Kiwi als slaapmedicijn: Is de kiwi de volgende superfood voor je slaap?

Kiwi superfood om te slapenZonder het te weten heb je misschien altijd een goed slaapmedicijn in huis en nee dan heb ik het niet over slaappillen maar over de kiwi die jou kan helpen beter te slapen.

Veel Nederlanders hebben namelijk standaard kiwi’s op de fruitschaal liggen en deze kunnen goed van pas komen als je slaapproblemen hebt.

De kiwi zit namelijk volgepropt met vitamine C en antioxidanten wat onder andere je immuunsysteem versterkt, je cellen beschermt en celvernieuwing stimuleert.

Dankzij het hoge vezel- en kaliumgehalte blijkt het eten van kiwi’s bijzonder goed voor je hart en ademhalingsfuncties te zijn.

Zo wordt het eten van kiwi’s standaard als eerste aangeraden bij kinderen met ademhalingsproblemen.

KIWI’S ALS SUPERFOOD

Met al deze voordelen van deze bijzondere fruitsoort zal het niet als een verrassing komen dat de kiwi vaak een ‘superfood’ genoemd wordt.

De zogenaamde superfoods zijn voedingsstoffen met een geweldige voedingswaarde en gigantische gezondheidsvoordelen in een (relatief) klein ingrediënt.

Enkele voorbeelden van bekende superfoods zijn:

  • Chiazaden
  • Spinazie
  • Broccoli
  • Quinoa
  • Ginseng
  • Gember
  • Goji bessen
  • Walnoten
  • … en dus ook kiwi’s

Check ook: Mijn lijst met superfoods die je slaap bevorderen >>

DE KIWI ALS SLAAPMEDICIJN

Kiwi eten in bedZoals gezegd ga ik in ik mij in dit artikel specifiek richten op de kiwi en hoe deze fruitsoort je slaap positief kan beïnvloeden.

Uit recent onderzoek van de Taiwanese Taipei Medical University blijkt namelijk dat deze voordelen enorm kunnen zijn.

Zij ontdekten namelijk dat het dagelijks eten van een kiwi direct in verband gebracht kan worden met een significante verbetering van zowel de slaapkwaliteit als de kwantiteit.

Tijdens hun onderzoek hebben ze 22 vrouwen en 2 mannen van leeftijden variërend van 20 tot 55 jaar nauwlettend gevolgd.

Ze hadden allemaal stuk voor stuk te maken met slaapproblemen en een verstoorde nachtrust.

Gedurende een periode van 4 weken aten alle kandidaten 2 kiwi’s binnen een uur voor ze naar bed gingen.

Wetenschappers verkregen data over de slaap van de kandidaten via:

  • Het zelf bijhouden van een slaapdagboek
  • Invullen van een vragenlijst over hun slaap
  • … en het dragen van een sleep tracker die de slaapkwaliteit en slaapkwantiteit mat

Nadat de kandidaten 4 weken kiwi’s hadden gegeten voor ze gingen slapen kwamen ze tot de volgende conclusie:

  1. Ze vielen sneller in slaap: De tijd die het duurde voordat ze in slaap vielen werd met ruim 35% verminderd.
  2. Ze sliepen vaster: Ze konden bijna 29% langer doorslapen.
  3. De slaapkwaliteit werd beter: Aan de hand van de ingevulde vragenlijst ontdekten ze dat de slaapkwaliteit van de kandidaten met ruim 42% omhoog ging.
  4. Ze sliepen efficiënter: Ze lagen ruim 5% minder lang wakker in bed.
  5. Ze sliepen langer: Tot slot sliepen de kandidaten ook ruim 13%. Op een gemiddelde nachtrust betekent dit dat ze ruim een uur langer konden slapen.

Zoals je ziet zijn dit geweldige resultaten en ook een sterke verbetering in zowel slaapkwaliteit alsook kwantiteit en efficiëntie van de slaap.

Hoewel de Taipei Medical University zelf ook zegt dat er nog veel meer onderzoek nodig is om de slaapbevorderende effecten van de kiwi exact te begrijpen zijn de eerste resultaten zeer bemoedigend.

WAAROM HELPEN KIWI’S JE BETER TE SLAPEN?

Maar waarom helpen kiwi’s je beter te slapen? Nou, een kiwi heeft een aantal sterke slaapverwekkende eigenschappen.

Zo bevat een kiwi niet alleen veel antioxidanten maar is ‘ie ook rijk aan serotonine.

Kiwi's

Kiwi’s zitten vol antioxidanten!

Antioxidanten in de kiwi

Dezelfde antioxidanten die jou vele gezondheidsvoordelen kunnen verschaffen helpen je ook beter te slapen.

De relatie tussen antioxidanten en slaap is er eentje die de wetenschap nog niet volledig begrijpt maar zeker aanwezig is.

Zo is wel bekend dat een slechte slaapkwaliteit meestal gepaard gaat met een vermindering van antioxidanten.

Daarnaast lijken antioxidanten zichzelf te herstellen wanneer je weer meer slaapt, soort vicieuze cirkel dus.

Meerdere wetenschappelijke onderzoeken hebben de negatieve effecten van slaapapneu op het functioneren van verschillende antioxidanten aangetoond.

Daarnaast is de antioxiderende werking van vitamine C zeer effectief gebleken tegen hart- en vaatziekten die komen kijken bij slaapapneu.

Maar hoe zit het dan met de rol van antioxidanten en met name ingrediënten die rijk zij aan antioxidanten bij het verbeteren van je slaap?

Het bovengenoemde onderzoek heeft aangetoond dat kiwi’s maar ook andere voedingsstoffen die rijk zijn aan antioxidanten, zoals bijvoorbeeld aardbeien, slaapproblemen kunnen verlichten.

Antioxidanten zijn stoffen die ons beschermen tegen vrije radicalen en daarmee tegen allerlei (chronische) ziektes waaronder kanker. (Energieke Vrouwen Academie)

Serotonine

Kiwi in een smoothieNaast het feit dat de kiwi een krachtige antioxidant is bevatten kiwi’s ook een hoog gehalte serotonine.

Serotonine is een hormoon die ook functie doet als neurotransmitter en deel uitmaakt van meerdere fysiologische processen.

Daarnaast helpt het je bij het leren en dingen onthouden en helpt het je eetlust en gemoedstoestand te reguleren.

Een tekort aan serotonine wordt al vele jaren gelinkt aan depressies en andere geestelijke stoornissen hoewel dit nooit volledig onomstotelijk is bewezen.

Echter serotonine is ook bepalend voor een aantal aspecten van je slaap, zoals hoe snel je in slaap valt en hoe lang je kunt doorslapen.

Daarnaast is het hormoon serotonine betrokken bij het reguleren van het doorlopen van verschillende slaapfases, waaronder de tijd die je doorbrengt in de diepste slaapfase.

Ook is serotonine grotendeels verantwoordelijk voor hoe fris, fruitig en alert je bent als je wakker wordt.

Uit onderzoek is gebleken dat door het manipuleren van de hoeveelheid serotonine in je lichaam, zowel naar boven als naar beneden, je kan helpen slapen of je juist uit je slaap houdt.

Serotonine werkt nauw samen met het zogenaamde ‘slaaphormoon’ melatonine bij het reguleren van je biologische klok (circadiane ritme) en andere belangrijke fysiologische functies.

Uit onderzoek is zelfs gebleken dat het verhogen van je serotonine ervoor zorgt dat je lichaam ook meer melatonine produceert.

Dankzij het opvallend hoge gehalte serotonine in de kiwi kan het eten van deze fruitsoort je slaap dus bevorderen.

Serotonine is een neurotransmitter. Deze stof heeft verschillende belangrijke functies bij de spijsvertering. Onder andere het hongergevoel en de neiging tot slapen wordt door deze stof gereguleerd. (InfoNu.nl)

ANDERE ‘SUPERFOODS’ DIE JE HELPEN SLAPEN

SuperfoodsZoals gezegd zijn kiwi’s de enige superfoods die je beter helpen slapen en helpen ook ingrediënten die rijk aan magnesium en kalium je ontspannen en sneller in slaap vallen.

Enkele superfoods die hiervoor kunnen zorgen zijn:

  • Broccoli
  • Bananen
  • Verschillende soorten noten
  • Verschillende soorten zaden
  • Citrusvrucht
  • Tomaten
  • Zuivelproducten
  • Soja

CONCLUSIE

Dus, ga ik je adviseren om direct naar de supermarkt te lopen/fietsen/rijden om kiwi’s te kopen als je deze nog niet in huis hebt?

Ja! De kiwi is een gezonde en bovendien lekkere snack om te eten voor je naar bed gaat, want er is geen vraag over het feit dat een gezond en vitaminerijk dieet je slaap kan bevorderen.

Het eten van kiwi’s gaat echter niet in één klap je slapeloosheid en andere slaapproblemen oplossen.

Hiervoor heb je meestal een combinatie van meerdere factoren voor nodig, zoals aanpassingen in je levensstijl, stress verminderen, zorgen voor een goede slaaproutine en nog talloze andere factoren.

JE SLAAPPROBLEMEN OPLOSSEN!

Perfect Slapen in 7 Stappen + gratis eBook Dieper SlapenLig jij uren wakker in je bed? Of word je juist tè vroeg wakker? Dan wil ik je de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw aanraden.

Je leert in deze online slaaptraining talloze oefeningen en tips die jou helpen sneller in slaap te vallen en langer doorslapen.

De 7-Stappen methode kun je direct downloaden als PDF-bestand op je smartphone, tablet of laptop waardoor je meteen aan de slag kunt, het hardcover boek krijg je thuisgestuurd!

Je kunt de slaapcursus overigens ook GRATIS uitproberen, want dankzij de niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

KLIK HIER EN DOWNLOAD DE 7-STAPPEN METHODE!

Deze populaire slaaptraining is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.