Dit is het verband tussen het coronavirus (COVID-19) en slaapproblemen!

Het coronavirus en de gevolgen ervan raakt iedereen, of je nou zelf corona hebt gehad of zwaar geraakt bent door alle maatregelen.

Veel mensen krijgen hierdoor ook te maken met ernstige slaapproblemen. Sterker nog, afgelopen jaar was ‘slapeloosheid’ zelfs een van de meest gegooglede woorden.

In dit artikel belicht ik het verband tussen het coronavirus (COVID-19) en slaapproblemen, hoe je dit kunt oplossen en voorkomen.

Dit is het verband tussen het coronavirus (COVID-19) en slaapproblemen!

Verband tussen het coronavirus en slaapproblemen

Echter waarom ervaren zo veel mensen slaapproblemen gedurende deze pandemie? Enkele redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld:

  • Stress
  • Angst
  • Verdriet
  • Verhoogde sensitiviteit
  • Onzekerheid
  • … en uiteraard het virus en de bijkomende ziekte zelf

Zoals je ziet ontstaan slaapproblemen met betrekking tot corona vooral door de emotionele gemoedstoestand van de mens.

Want wat gebeurt er bijvoorbeeld met mijn baan? Mag ik mijn geliefden binnenkort weer knuffelen? En de belangrijkste vraag van allemaal, zullen al mijn geliefden de coronacrisis overleven?

De coronapandemie heeft voor zoveel onzekerheid in onze levens gezorgd dat het ook bij veel mensen de slaaphygiëne verstoort.

Juist nu een goede slaapkwaliteit juist essentieel is voor een gezond en gebalanceerd immuunsysteem die we juist nu zo hard nodig hebben.

Social distancing en slaapproblemen

Sociale isolatie (social distancing) en slapeloosheid

Echter stoppen de problemen niet bij het gezondheidsaspect alleen, want alle gebeurtenissen hebben ook een negatieve invloed ons sociale leven, financiën en werkgelegenheid.

Hierdoor is het ook niet vreemd dat je normale slaappatroon (tijdelijk of blijvend) verandert. En hebben deze verstoorde slaappatronen dan te maken met de nieuwe dagindeling die men zich in deze tijd heeft moeten aanleren?

Absoluut, iedereen heeft namelijk een eigen interne biologische klok die zich aan een vast 24-uurs indeling wil houden.

Je interne klok volgt gedurende de dag verschillende aanwijzingen op, zoals vaste sociale rituelen, patronen en gewoontes.

Echter wanneer veel dingen in je dagelijkse routine tegelijk veranderen dan veranderen ook een aantal lichamelijke en geestelijke zaken.

Dankzij dit soort veranderingen ervaart men veelal meer stress, onzekerheid en angst en laat dit nou net een van de grootste oorzaken van slapeloosheid zijn.

Een grote crisis (pandemie), zorgen over werk, isolatie, quarantaine, school, gezondheid, financiën en familie houden je gedachten ook ’s nachts in z’n greep waardoor je slecht slaapt of zelfs bijna helemaal niet slaapt.

Meer gebruik van technologie en slaapproblemen

Ja er bestaat een groot verband tussen het gebruik van technologie en slaapproblemen maar dit heeft niet per se te maken met het coronavirus.

Iedereen doet er goed aan om alle elektronica met beeldschermen uit te schakelen voor hij of zij naar bed gaat, denk bijvoorbeeld aan smartphones, tables en tv’s.

Het blauwe licht dat deze beeldschermen uitstralen vertraagt namelijk de productie van het zogenaamde ‘slaaphormoon’ melatonine in je lichaam en verstoort letterlijk je biologische klok.

Echter tijdens deze pandemie is het gebruik van technologie wel gestegen omdat we meer tijd thuis moeten doorbrengen en veelal thuis werken.

Toch blijven dezelfde principes van kracht en moet je ervoor zorgen dat je regelmatig pauze neemt en je computer uitschakelt om je lichaam en vooral geest rust te gunnen voor je naar bed gaat.

Waarom is goed slapen juist nu zo belangrijk?

Goed slapen is altijd belangrijk maar juist op dit moment speelt het een belangrijke rol om je immuunsysteem op oorlogssterkte te houden.

Naast een goede nachtrust zijn ook gezond eten en genoeg bewegen erg belangrijk om je afweersysteem gezond te houden.

Het tegenovergestelde gebeurt juist wanneer je slecht slaapt, dit verzwakt je afweer juist en zorgt ervoor dat je vatbaarder bent voor ziektes en dus ook virussen zoals COVID-19.

Hoe kun je slapeloosheid voorkomen?

Er zijn veel verschillende oplossingen en het is voor iedereen verschillend wat voor jou werkt.

Probeer bijvoorbeeld de volgende slaaptips en aanpassingen in je levensstijl die je slaap bevorderen eens:

  • Volg een vaste slaaproutine: Wees consequent in je dagelijkse ritme en zorg ervoor dat je iedere dag rond hetzelfde tijdstip opstaat en weer naar bed gaat.
  • Eet gezond</u?: Het is belangrijk dat je gebalanceerd en gevarieerd eet met genoeg groente en fruit om je immuunsysteem op volle sterkte te houden.
  • Dagelijks bewegen: Door regelmatig te bewegen kun je zowel de slaapkwaliteit als de slaapduur verbeteren. Ga echter niet sporten vlak voor je naar bed gaat omdat dit juist stimulerend werkt en er juist voor zorgt dat je extra “wakker” je bed induikt.
  • Niet werken in je slaapkamer: Het is belangrijk dat je je slaapkamer associeert met een rustige en vertrouwde omgeving. Als je altijd werkt in je slaapkamer dan zul je ook minder positieve ervaringen op je slaapkamer hebben en dit kan je slaap juist verslechteren.
  • Doe alleen korte dutjes overdag: Wanneer je behoefte hebt om overdag te slapen zorg er dan voor dat deze dutjes of powernaps niet langer duren dan 30 minuten.
  • Zorg voor de juiste slaapkamertemperatuur: Zorg ervoor dat je slaapkamer niet te koud maar ook zeker niet te warm is. De aangeraden slaapkamertemperatuur om in te slapen ligt tussen 15 en 19 graden Celsius.
  • Geen koffie en alcohol voor je naar bed gaat: Je doet er goed aan het gebruik van cafeïne en alcohol voor je naar bed gaat te vermijden. De effecten van deze (stimulerende) stoffen werken nog uren door waardoor je moeilijk in slaap valt of juist eerder wakker wordt. Probeer daarnaast het eten van zware en pittige maaltijden voor je gaat slapen te vermijden. Deze zorgen voor activiteit in je spijsvertering en kunnen daarnaast voor brandend maagzuur en oprispingen zorgen waardoor je de slaap niet kunt vatten.

Slaappillen of natuurlijke slaapmiddelen en remedies?

In de verreweg de meeste gevallen van slapeloosheid bieden slaappillen niet de oplossing op lange termijn. Ik raad daarom het gebruik van slaapmedicatie af!

Het gebruik van natuurlijke slaapmiddelen en veranderingen in je levensstijl raad ik daarentegen wel aan om je ideale slaappatroon te hervinden.

Ik raad je aan om tijdens deze vreemde tijdens alle maatregelen en adviezen van de regering op te volgen en zeker niet met slaapmedicatie te starten.

Volg de online slaaptraining!

Perfect Slapen in 7 Stappen coverDe eerste en de beste stap in het oplossen van slapeloosheid is naar mijn mening het volgen van de 7-Stappen methode.

Je leert in deze online slaaptraining hoe je op een gezonde manier je natuurlijke slaapritme terug kunt krijgen.

Daarnaast leer je hoe je de juiste slaaphormonen op het juiste moment kunt produceren zodat je sneller in slaap kunt vallen en langer door kunt slapen.

Dit doe je onder andere door het juist inzetten en beïnvloeden van de natuurlijke schommelingen in je lichaamstemperatuur die medeverantwoordelijk zijn voor je slaap.

Als je de 7-Stappen methode aanschaft krijg je direct toegang tot de slaapcursus en kun je meteen beginnen.

Je loopt overigens geen enkel risico, want dankzij de niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE EN DIRECT BEGINNEN!

Deze populaire online slaaptraining is inmiddels ruim 10.000 keer gedownload!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.