Ketogeen dieet en slapen: Zo kun jij keto slapeloosheid voorkomen!

Het ketogeen dieet, oftewel keto dieet, heeft net zoals eigenlijk alle andere diëten vele voordelen maar ook zeker een aantal nadelen.

Eén van die nadelen is dat wanneer je pas met het ketogeen dieet begint dit tijdelijk voor een verstoorde slaap en slapeloosheid kan zorgen.

Op korte termijn zorgt het keto dieet namelijk voor een lager serotonine- en melatonine niveau in je lichaam terwijl je daarnaast meer energie hebt.

Dit terwijl het ketogeen dieet er op lange termijn juist voor kan zorgen dat je dieper slaapt en minder slaap nodig hebt om toch fris en vol energie op te staan.

Daarnaast helpt het keto dieet je (uiteraard) af te vallen maar ook je huid te verbeteren, je mentale fitheid verbeteren en het risico op verschillende aandoeningen en ziektes verminderen.

Ketogeen dieet en slapen

Hoe werkt het ketogeen dieet?

Het principe achter het ketogeen dieet is dat je vetten in gaat zetten om energie uit te vergaren in plaats van koolhydraten.

Normaal gesproken worden koolhydraten in je lichaam afgebroken tot glucose (suiker) waarna het in je bloedbaan terechtkomt en naar je lichaamscellen wordt vervoerd.

Wanneer je echter volgens het keto dieet eet krijg je bijna tot geen koolhydraten binnen waardoor er een zeer beperkte hoeveelheid glucose in je lichaam komt.

Hierdoor komt je lichaam in principe energie tekort omdat het niet alle energie uit de glucose kan halen en daarom een andere bron van energie moet aanboren.

Deze vindt het lichaam in de aanwezige vetten. De lever breekt vervolgens de vetten af waardoor er ketogenen in de bloedbaan belanden.

Ketonen worden vervolgens door je lichaam gebruikt als energie en wanneer je lichaam vetten gebruikt om energie uit te halen ben je in ‘ketose’.

Ketose is een een metabolische staat van het lichaam wanneer het vetten gebruikt als energiebron in plaats van glucose.

Wil jij meer informatie over het keto dieet en hoe jij deze ook zelf kunt gaan gebruiken?

>> Check de Keto Revolutie voor meer informatie over de keto lifestyle!

Invloed keto dieet op je slaap

Zoals gezegd kan het volgen van het keto dieet (tijdelijk) grote invloed op je slaap hebben en iedereen weet dat je slaapkwaliteit weer een grote invloed op je algehele gezondheid heeft.

>> Kleine disclaimer is dat niet iedereen het dieet hetzelfde zal ervaren, toch wil ik je aanraden je vooraf goed te laten informeren voordat je met een specifiek dieet begint.

Op korte termijn kan het volgen van het ketogeen dieet je slaap negatief beïnvloeden volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

De verklaring hiervoor is dat je normaal z’n energie uit glucose haalt waardoor het lichaam meer L-tryptofaan naar je hersenen stuurt.

Dit bevordert de productie van serotonine en dit is een neurotransmitter die erom bekend staat dat het je lichaam helpt ontspannen en je helpt beter te slapen.

Serotonine wordt op haar beurt vervolgens omgezet naar het welbekende “slaaphormoon” melatonine.

Omdat het ketogeen dieet weinig (of geen) koolhydraten bevat krijg je dus ook minder L-tryptofaan binnen waardoor je serotonine- en melatonine niveau daalt.

Echter wanneer je de eerste opstartproblemen van het dieet overwonnen hebt zul je veel vaster en dieper slapen, tenminste volgens dieetgoeroe Saskia v/d Walle.

Uit recent onderzoek bleek zelfs dat hoewel je wellicht ’s nachts minder slaapuren maakt je wel meer tijd in de REM-slaapfase doorbrengt.

Uiteindelijk ligt het ook vooral aan jezelf hoe goed of hoe slecht je slaapt maar het is wel degelijk van belang om te weten welke invloed je voedingspatroon op je nachtrust kan hebben.

Eieren en zalm keto dieet

Keto slapeloosheid bestrijden

Keto slapeloosheid is een bekend begrip onder mensen die deze levensstijl aanhangen maar waar wordt deze slapeloosheid door veroorzaakt?

Hieronder heb ik de 4 belangrijkste oorzaken van keto slapeloosheid voor je op een rij gezet:

#1: Keto griep

De meest voorkomende oorzaak waarom mensen slaapproblemen ervaren wanneer zij overschakelen op het ketogeen dieet is de gevreesde keto griep.

Dit komt vaak voor wanneer je niet langer koolhydraten neemt als hoofd energiebron maar juist vet hiervoor gaat gebruiken.

Enkele symptomen van keto griep zijn:

  • Buikpijn
  • Misselijkheid
  • Diarree of constipatie
  • Spierkrampen
  • Concentratieproblemen
  • Hunkering naar suiker
  • Hartkloppingen

Net als bij de reguliere griep het geval is duurt ook de keto griep gemiddeld 2 – 4 dagen en het is daarom te hopen dat je slapeloosheid samen met de griep verdwijnt.

#2: Je lichaam loopt over met energie

Keto slapeloosheidJe denkt wellicht dat het hebben van veel energie nooit slecht kan zijn maar wanneer je wilt slapen is dit anders.

Omdat deze gezonde vetten je lichaam van veel energie voorzien kan het voorkomen dat je ineens klaarwakker bent terwijl je naar bed gaat.

Daarnaast kan het voorkomen dat je juist veel te vroeg wakker wordt waarna je niet meer in slaap kunt vallen.

Deze slaapuren kun je uiteraard niet missen, vooral niet wanneer je pas net bent overgegaan op het ketogeen dieet.

#3: Meer stress door intermittent fasting

Intermittent fasting is een eetpatroon die vaak wordt gebruikt in combinatie met de keto lifestyle.

Bij intermittent fasting probeer je het laatste beetje glucose uit je lichaam te halen waardoor je lichaam sneller ketonen gaat produceren.

Toch kan dit alles er ook voor zorgen dat je lichaam meer cortisol gaat produceren. Cortisol is een stresshormoon die ervoor zorgt dat je meer gespannen en alert bent waardoor snel in slaap vallen vaak onmogelijk is.

Daarnaast kan intermittent fasting ervoor zorgen dat je vaak ’s nachts moet plassen en ook dit kan je slaap ernstig verstoren.

#4: Vaker ’s nachts plassen

Wanneer je in ketose raakt zal je lichaam snel door z’n glycogeen voorraad heen zijn en omdat een gram glycogeen 3 à 4 gram water bevat betekent dit dat je vaker moet plassen.

Afhankelijk van hoeveel glycogeen je nog in je hebt zul je waarschijnlijk vaker ’s nachts naar het toilet moeten dan je gewend bent en dit kan je nachtrust zeker verpesten.

‘S nachts plassen, oftewel nocturie, komt bijzonder vaak voor bij ouderen en het wordt ook daadwerkelijk erger wanneer je ouder wordt.

Mensen die vaak midden in de nacht uit bed moeten om te urineren vinden het vaak lastig om weer in slaap te vallen, slapen over het algemeen erg slecht en worden minder goed uitgerust wakker.

Hoe kun je beter leren slapen?

Perfect Slapen in 7 Stappen coverAfvallen wanneer je te zwaar bent is altijd goed voor je lichaam maar ook voor je slaap. Echter je wilt niet dat je tijdens dit traject ook nog eens ernstige slaapproblemen oploopt.

Daarom wil ik je de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw aanraden om ook tijdens het keto dieet het meeste uit je slaap te kunnen halen.

Je doet dit aan de hand van een uniek stappenplan waarmee je gegarandeerd sneller in slaap valt en langer slaapt.

Je kunt deze online slaaptraining ook gratis uitproberen, want je krijgt gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

>> Lees hier mijn uitgebreide review van de 7-Stappen methode!

Of klik hier om deze populaire slaaptraining direct te downloaden >> Ruim 15.000 cursisten gingen je al voor!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *