Slaappillen veilig gebruiken [11 Gouden tips + Natuurlijk alternatief voor slaappillen]

Slaappillen veilig gebruikenJe hebt inmiddels al meerdere nachten slecht geslapen en vraagt je af of het verstandig is om slaappillen te gaan gebruiken en hoe je deze slaappillen veilig kunt gebruiken.

Veel mensen beginnen met slaappillen omdat slapeloosheid en ernstig slaaptekort hun leven ernstig beïnvloeden.

Ongeveer een kwart van alle Nederlanders lijdt aan chronische of regelmatige slapeloosheid en dit kan ernstige gevolgen hebben voor hun gezondheid.

Zo lijken steeds meer mensen zich tijdens hun werk extreem slaperig te voelen en zelfs (bijna) in slaap te vallen achter het stuur.

Daarnaast kan slaapgebrek voor hoofdpijn, overgewicht, hart- en vaatziekten en depressie zorgen.

Hoewel je voor de meeste slaapmedicatie wel een doktersrecept nodig hebt lijken Nederlandse huisartsen deze wel heel gemakkelijk voor te schrijven en is het dus geen probleem om ze te bemachtigen.

Veel huisartsen lijken niet meer de moeite willen doen om de onderliggende oorzaak voor de slaapproblemen van hun patiënten te ontdekken waardoor ze al snel kiezen voor een snelle oplossing: het uitschrijven van een recept voor slaappillen. (Tom v/d Petten, slaapexpert)

Dit is wat je moet weten om slaappillen veilig te gebruiken.

TYPES SLAAPMEDICATIE

Types slaappillenDe slaapmiddeltjes die je wel vrij in de winkel en apotheek kunt krijgen zijn meestal natuurlijk en minder sterk.

Denk bijvoorbeeld aan middelen met een hoge concentratie melatonine, valeriaan en calcium.

Anderen kiezen voor sterkere slaapmiddelen die speciaal zijn ontworpen tegen slapeloosheid (insomnie) zoals verschillende benzodiazepines.

Deze zware slaappillen hebben wel verschillende risico’s en bijwerkingen zoals bijvoorbeeld verslaving en het nemen van een overdosis.

Tegenwoordig schrijven huisartsen steeds vaker nieuwere slaappillen met gamma-aminoboterzuur (GABA) voor omdat deze minder verslavingsgevoelig zijn.

Toch zijn ook deze niet volledig risicoloos.

Volgens slaapexperts helpen deze GABA medicijnen patiënten sneller in slaap vallen, langer doorslapen of beide en zijn ze een soort verbeterde versie van de benzodiazepines.

Je kunt er echter wel vanuit gaan dat de medicijnen die door de autoriteiten zijn goedgekeurd veilig en effectief zijn en relatief weinig bijwerkingen zullen hebben.

Toch moet je wel voorzichtig omgaan met alle soorten slaappillen en moet je deze bijvoorbeeld nooit innemen in combinatie met alcohol.

Slaappillen kunnen ook voor vreemd slaapgedrag zorgen, zoals: slaapwandelen, praten in de slaap of het hebben van vreemde slaapstuipen, vooral wanneer deze verkeerd worden gebruikt.

11 GOUDEN TIPS VOOR VEILIG GEBRUIK VAN SLAAPPILLEN

Om je op weg te helpen met het antwoord vinden op je vraag of je slaappillen wilt gaan gebruiken en hoe je deze dan veilig kunt gebruiken heb ik tien gouden tips voor je verzameld.

Klik hier voor het beste natuurlijke alternatief voor slaappillen welke inmiddels door ruim 15.000 mensen is gebruikt! >>

#1: Raadpleeg je huisarts

Raadpleeg je huisartsWanneer je last hebt van slapeloosheid doe je er goed aan om eerst je huisarts te raadplegen en indien nodig een doorverwijzing naar een slaapdeskundige te krijgen.

Zij kunnen wellicht de ware oorzaak van je insomnie achterhalen, bijvoorbeeld: een slaapstoornis, medisch probleem, stress of depressie.

Als je slapeloosheid gaat behandelen – met slaappillen – zonder de onderliggende oorzaak aan te pakken blijft dit probleem op de achtergrond altijd bij je waardoor je nooit kunt stoppen met slaappillen.

Wees hierbij eerlijk tegen je huisarts en vertel hem of haar uitvoerig over alle medische problemen die je hebt en andere medicatie en middelen (drugs) die je neemt.

Je dokter moet er namelijk zeker van zijn dat de slaapmedicatie niet wordt gecombineerd met andere medicijnen waarvan dit niet wenselijk is wanneer je slaappillen voorgeschreven krijgt.

Uiteraard moet je eerst alle uitleg en instructies op de verpakking goed doorlezen om nog beter te begrijpen hoe je ze veilig kunt gebruiken.

#2: Volg een strakke planning

Zorg ervoor dat je ook daadwerkelijk genoeg tijd hebt om een goede nachtrust te kunnen krijgen, meestal 7 à 8 uur.

Het is belangrijk om ook het innemen van de slaappillen goed te plannen en deze ongeveer een kwartier tot een half uur voor je naar bed gaat in te nemen.

De meeste slaappillen bereiken namelijk na ongeveer anderhalf uur na inname een piek in hun werking.

Het is dus belangrijk dat je dan al lekker gesetteld bent in je bed en al bent weggedommeld op de eerste impulsen van het medicijn.

#3: Kom tot rust nadat je een slaappil hebt genomen

Je gaat dus naar bed binnen enkele minuten nadat je een slaappil hebt genomen om “vreemd” slaapgedrag zoveel mogelijk te voorkomen of in te perken.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die slaappillen gebruiken hebben gegeten, gebeld, seks gehad en autogereden terwijl ze niet volledig wakker waren en ze wisten hier naderhand ook niets meer van.

Je belandt namelijk in een soort ‘slaapwandelfase’ terwijl je nog (deels) wakker bent in plaats van dat dit gebeurt vanuit je slaap, hierdoor kunnen bizarre situaties ontstaan.

Het is ook erg makkelijk om afgeleid te worden en toch later op bed te belanden dan je van plan was.

Je bent iets vergeten of moet nog een wasje draaien en voor je het weet drink je de wasverzachter omdat je brein al is gaan slapen.

#4: Combineer slaappillen niet met alcohol en drugs

Dronken man slaaptSlaappillen innemen in combinatie met alcohol en drugs is een bijzonder slecht idee.

Alcohol kan op zichzelf je slaap al ernstig verstoren, laat staan dat je het ook nog in combinatie met slaappillen neemt.

Dit kan de verdovende werking van het slaapmedicijn namelijk versterken waardoor je je verward en duizelig kunt voelen en zelfs flauw kunt vallen.

Ook andere medicijnen gaan vaak slecht samen met slaappillen, het is daarom belangrijk dat je hier vooraf goed naar informeert.

#5: Houd eventuele bijwerkingen niet stil

Als je je overdag slaperig, duizelig en niet happy voelt is het verstandig om je dokter te raadplegen of je bijvoorbeeld de dosering of het type slaappil moet wijzigen.

Slaappillen hebben namelijk veel bijwerkingen waar je last van kunt hebben, zoals:

  • Duizeligheid
  • Hoofdpijn
  • Misselijkheid
  • Je krijgt een opgeblazen gevoel
  • Constipatie
  • Extreme slaperigheid overdag
  • Vergeetachtigheid
  • … en andere allergische reacties

Vooral ouderen en mensen met andere ziektes en medische problemen hebben een vergrote kans op hevige bijwerkingen bij het slikken van slaappillen tegen slapeloosheid.

Om veilig slaappillen te kunnen blijven gebruiken is het dus belangrijk deze bijwerkingen te melden waardoor je samen met je dokter of slaapexpert kunt zoeken naar een oplossing.

#6: Ga niet autorijden na het innemen van een slaappil

Slaaptips voor drukke mensenStel je hebt net een slaappil ingenomen en bent van plan om meteen naar bed te gaan, maar je komt erachter dat je toch nog snel even naar de supermarkt moet.

Ik wil je ten strengste afraden om op dit moment met je auto naar de winkel te rijden omdat je simpelweg niet alert genoeg bent en niet in staat bent om te rijden.

Ik zou het overigens helemaal uitstellen tot de volgende dag en ook niet lopend naar de supermarkt gaan wanneer dit een optie is.

Klik hier voor het beste natuurlijke alternatief voor slaappillen welke inmiddels door ruim 15.000 mensen is gebruikt! >>

#7: Verhoog de dosering niet op eigen houtje

Vooral de oudere benzodiazepines verloren na verloop van tijd hun werking omdat patiënten een grotere tolerantie kregen.

Veel mensen verhoogden uit zichzelf de dosering om toch weer de oude werking te krijgen met als gevolg dat ze verslaafd raakten aan deze slaapmedicijnen.

Dit probleem komt gelukkig steeds minder voor met de hedendaagse GABA slaappillen omdat je hier bijna geen tolerantie voor opbouwt en deze dus ook hun werking niet verliezen over een langere periode.

Wanneer je toch de dosering verhoogt zonder overleg met je huisarts of slaapdeskundige heb je een groot risico op allerlei bijwerkingen.

#8: Wees eerlijk over het gebruik van slaapmedicatie

Wees eerlijk tegenover jezelf maar ook zeker tegenover je huisarts over welke slaapmedicatie je gebruikt en de dosering hiervan.

Vooral als je het gebruik van slaappillen op recept combineert met natuurlijke slaapmiddelen is het belangrijk dat je hier eerlijk over bent.

Temeer omdat dit in de meeste gevallen juist een tegenovergestelde werking heeft en je juist onrustiger slaapt, als je al slaapt.

Je kunt beter open en eerlijk zijn en samenwerken met je huisarts om de voor jou beste oplossing te vinden.

Veel mensen slapen bijvoorbeeld slecht omdat ze te maken hebben met pijn, depressie of stress.

In deze gevallen is het nemen van slaappillen vaak helemaal niet de beste oplossing maar kan beter de onderliggende problemen behandeld worden om weer beter te gaan slapen.

#9: Koop nooit slaappillen op straat

Slaappillen zijn verslavendIk hoef je hier waarschijnlijk niet op te wijzen, maar ik wil je aanraden om nooit slaappillen op staat of via illegale kanalen te kopen.

Als je huisarts het niet nodig acht om slaapmedicatie voor te schrijven dan doet hij of zij dit om een goede reden en heb je het waarschijnlijk niet nodig.

Je weet nooit wat je op straat koopt en welke stoffen er in deze pillen verwerkt zijn en hoe gevaarlijk deze dus kunnen zijn.

Mede omdat deze pillen meestal niet in de originele verpakking zitten weet je dus bovendien niet hoe je deze veilig kunt gebruiken.

Je huisarts zal je bovendien meestal begeleiden in het vinden van een betere oplossing voor je slaapproblemen waar je op lange termijn meer profijt van zult hebben.

#10: Stop niet uit jezelf met het nemen van slaappillen

Ok, dit klinkt wellicht een beetje tegenstrijdig omdat ik je juist wil aanraden om natuurlijke alternatieven te proberen in plaats van slaappillen.

Maar wanneer je al een langere periode slaappillen gebruikt om in slaap te vallen is het niet verstandig om van de ene op de andere dag hier ineens mee te stoppen zonder dit te overleggen met je huisarts of slaapdeskundige.

Je kunt dan te maken krijgen met hevige ontwenningsverschijnselen als:

  • Paniekaanvallen
  • Misselijkheid
  • Spierkrampen
  • Hoofdpijn

Overigens zal niet iedereen te maken krijgen met ontwenningsverschijnselen, dit is namelijk sterk afhankelijk van het type slaappil, de dosering en hoe lang je deze al gebruikt.

Echter voor je het heft in eigen handen neemt kun je beter met je huisarts overleggen hoe je het gebruik van slaappillen af kunt bouwen en uiteindelijk stoppen.

Dit kun je op twee verschillende manieren doen, namelijk:

  1. Wanneer je elke avond/nacht een slaappil neemt kun je 1 nacht uitkiezen om deze niet te nemen. Wanneer je dit goed afgaat kun je een tweede avond overslaan om uiteindelijk geen enkele slaappil meer te nemen.
  2. De tweede manier is om heel langzaam de dosering terug te brengen terwijl je de slaapmedicatie nog wel elke avond neemt. Dit doe je totdat de dosering uiteindelijk niet meer de moeite waard is en jij geen slaappillen meer hoeft te nemen.

Nogmaals doe dit altijd onder begeleiding van je huisarts of slaapexpert en bepaal in samenspraak welke methode je kiest en hoe lang je erover gaat doen.

Groente eten

#11: Maak ook veranderingen in je levensstijl

Als je lijdt aan hardnekkige slapeloosheid is het belangrijk om ook je eigen levensstijl eens goed onder de loep te nemen.

Slaappillen kunnen op korte termijn wonderen verrichten, maar op lange termijn juist een last worden.

Wanneer je slapeloosheid wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld stress of relatieproblemen is het zaak om deze snel op te lossen zodat je ook snel kunt stoppen met het nemen van slaappillen.

Enkele veranderingen in je levensstijl die je bijvoorbeeld kunt doorvoeren en je slaap bevorderen zijn:

  • Drink niet teveel cafeïne overdag
  • Eet gezonder (groente en fruit)
  • Drink niet teveel alcohol
  • Stop, of minder, met roken
  • Volg een vaste slaaproutine en bedtijd (ook in het weekend)
  • … Volg de 7-Stappen methode

NATUURLIJK ALTERNATIEF VOOR SLAAPPILLEN

Voor je überhaupt met slaappillen gaat beginnen wil ik je aanraden de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw te volgen.

Perfect Slapen in 7 Stappen coverJe leert in deze online slaaptraining hoe je met subtiele aanpassingen in je levensstijl sneller in slaap kunt vallen en langer door kunt slapen.

Van der Klaauw leert je aan de hand van duidelijke uitleg hoe je je slaapproblemen voorgoed uit je leven kunt bannen.

Zo leer je hoe je de juiste slaaphormonen op het juiste moment kunt produceren en hoe je de natuurlijke schommelingen in je lichaamstemperatuur kunt benutten om beter te slapen.

Je kunt de 7-Stappen methode ook GRATIS uitproberen, want dankzij de niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

Wil jij meer informatie over Perfect Slapen in 7 Stappen? Inmiddels is het populaire boek al meer dan 15.000 keer gedownload!

JA! IK WIL MEER INFORMATIE!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *