Slaperig na het eten: Voorkom de bekende energiedip na de lunch!

Als je terugkomt van je lunchpauze en weer met frisse moed aan het werk wilt gaan vraag je jezelf soms af: “Waarom ben ik altijd zo slaperig na het eten van mijn lunch?”

Heeft dit bijvoorbeeld te maken met hoe lang en hoe goed je afgelopen nacht hebt geslapen of juist wat je net als lunch hebt gegeten?

Een derde optie is dat deze energiedip in de middag te maken heeft met het natuurlijke verloop van je circadiane ritme, ook wel biologische klok genoemd.

In dit artikel ga ik je verder uitleggen waarom je vaak slaperig wordt na het eten van je lunch en hoe je dit kunt voorkomen zonder liters koffie of energiedrankjes te drinken of een middagdutje te doen.

Slaperig na het eten

Word je slaperig door wat je hebt gegeten?

Het is doodnormaal dat je je slaperig voelt na het eten van je lunch en hoewel dit niet juist is denken veel mensen dat het daadwerkelijk aan het eten ligt.

Zo denken veel mensen dat er een grote verschuiving in de bloedstroom van de hersenen naar de buik of darmen plaatsvindt.

Hoewel dit in eerste instantie een prima verklaring zou kunnen zijn is dit niet het geval en raakt het kant noch wal.

Want als dit het geval is waarom voelen je je dan niet net zo vermoeid en slaperig na het eten van je ontbijt of avondeten?

Je zou toch zeggen dat dezelfde verschuiving in je bloedstroom ook dan opgaat. Nee de waarheid is dat deze slaperigheid na de lunch niet te maken heeft met het eten zelf maar met iets anders.

Broodje omelet als lunch

Zorgt melatonine in je eten voor slaperigheid?

Anderen denken dat er zich in je lunch sporen van het zogenaamde ‘slaaphormoon’ melatonine bevinden die deze slaperigheid veroorzaken.

Hoewel melatonine inderdaad een belangrijke rol speelt in je natuurlijke slaap- waakritme zijn de hoeveelheden die in een enkele maaltijd voor kunnen komen niet zo groot dat het deze uitwerking kan hebben.

Er zijn echter wel producten waar je je slaperig van kunt gaan voelen, zoals ingrediënten die tryptofaan bevatten zoals kalkoen.

Tryptofaan wordt in je lichaam omgezet naar serotonine waarna het wederom verandert in melatonine waarvan je inderdaad slaperig kunt worden.

Daarnaast kun je je ook slaperig voelen na het drinken van alcohol omdat dit het effect van adenosine versterkt.

Dit verklaart echter in de meeste gevallen niet waarom je je juist na de lunchpauze zo slaperig voelt omdat natuurlijk bijna niemand alcohol drinkt in de lunchpauze.

Welke rol speelt je biologische klok?

Club sandwich lunch slaperigheidHet heeft zelfs weinig te maken met wat je eet en of je überhaupt iets eet. Het heeft echter wel alles te maken met een natuurlijke neiging om te willen slapen rond lunchtijd of net erna.

Hier zijn twee oorzaken voor te vinden, namelijk:

  1. Je circadiane ritme (biologische klok)
  2. Natuurlijke drang te gaan slapen

Bovenstaande natuurlijke drang om te gaan slapen heeft te maken met een overproductie van een stofje in je hersenen genaamd adenosine.

Want des te langer je wakker blijft, des te meer adenosine zich ophoopt waardoor je lichaam ernaar gaat verlangen om te gaan slapen.

Deze opbouw van adenosine bereikt z’n piek in de avond vlak voordat je naar bed gaat maar is ook aanzienlijk hoger in de middag vergeleken met in de ochtend.

Je moet echter je biologische klok ook niet vergeten omdat ook deze indirect bijdraagt aan deze slaperigheid midden overdag.

Je circadiane ritme is eigenlijk een alarmeringssysteem in je lichaam die je beschermt tegen allerlei verschillende dreigingen en je scherp en alert houdt.

Deze alertheid stijgt gedurende de dag om je wakker te houden en probeert de ook alsmaar stijgende hoeveelheid adenosine af te remmen.

De meeste mensen ervaren zo’n 6 – 8 uur nadat ze zijn opgestaan een natuurlijke dip in dit patroon waardoor de onderliggende vermoeidheid naar boven komt en je je slaperig begint te voelen.

Dit is precies de reden waarom veel mensen zich tussen 1 en 3 uur ’s middags erg slaperig voelen.

Mensen die van nature een vertraagd slaap- waakritme hebben – ook wel nachtuilen genoemd – ervaren deze middagdip vaak ook vele uren later, soms zelfs in het begin van de avond.

Conclusie

Perfect Slapen in 7 Stappen + gratis eBook Dieper SlapenHoewel je slaperig voelen na de lunch doodnormaal is en eenvoudig te verklaren is kunnen er wel momenten zijn dat je gewoon té slaperig bent.

Wanneer je bijvoorbeeld incidenteel slecht geslapen hebt, last van chronische slapeloosheid hebt of zelfs een ernstige slaapstoornis als slaapapneu hebt kan dit het effect nog eens versterken.

De beste manier om deze slaperigheid tegen te gaan is om er geen aandacht aan te schenken en stug door te werken dan zul je zien dat dit gevoel binnen 1 à 2 uur uit zichzelf weer verdwijnt wanneer je biologische klok zich herpakt.

Een flinke kop koffie, energiedrankje of korte powernap kan ook wonderen verrichten echter heeft niet iedereen hier altijd de gelegenheid toe.

Daarnaast kun je het effect grotendeels tegengaan door ’s nachts langer te slapen en een betere nachtrust te pakken.

>> Leer hier hoe je binnen 2 minuten in slaap kunt vallen! (Bewezen methode van de Amerikaanse marine)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.