Homeopathische slaapmiddelen die écht werken [Inclusief recepten]

Homeopatische slaapmiddelen die écht werkenHelaas hebben veel mensen te maken met ernstige slaapproblemen en vaak hebben zij alles al geprobeerd om dit op te lossen.

Alles behalve homeopathische slaapmiddelen en dat terwijl deze natuurlijke – en vaak alternatieve – middelen voor veel personen toch de sleutel tot het oplossen van hun slapeloosheid blijkt te zijn.

In dit artikel ga ik je mijn 10 favoriete homeopatische slaapmiddelen uit de doeken doen en geef ik je bovendien een aantal recepten die je vertellen hoe je deze ingrediënten kunt verwerken in je normale eetpatroon.

MILJOENEN NEDERLANDERS SLAPEN SLECHT

Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat 20% van alle Nederlanders van 12 jaar en ouder af en toe of chronisch te maken hebben met slaapproblemen.

Aangezien we tegenwoordig met meer dan 17 miljoen zijn betekent dit dus dat alleen in ons land al meer dan 3,5 miljoen mensen last hebben van slaapproblemen terwijl goed slapen toch essentieel voor de gezondheid is.

Wanneer je slaapt krijgt je lichaam en geest de kans zich opnieuw op te laden voor de volgende dag om vol energie alles te kunnen doen wat je wilt.

Vergeet echter niet hoe belangrijk slaap is voor je geestelijke gezondheid, want als je slecht slaapt kun je o.a. te maken krijgen met:

  • Concentratieproblemen
  • Stemmingswisselingen
  • Vergeetachtigheid
  • Evenwichtsproblemen

Dit komt bovenop de fysieke klachten die gepaard gaan met een slechte nachtrust, zoals: hoge bloeddruk, diabetes, hart- en vaatziekten en simpelweg geen energie hebben.

Slapeloosheid in Nederland

Hoeveel slaap heb je eigenlijk nodig?

De hoeveelheid slaap die je nodig hebt verschilt per persoon, echter kun je ervan uitgaan dat gezonde volwassenen ongeveer 7 – 9 uur slaap per nacht nodig hebben.

Wanneer lijdt aan chronisch slaapgebrek breng je hiermee niet alleen jezelf in gevaar maar ook de mensen om je heen, bedenk maar eens wat er kan gebeuren als je ongeconcentreerd en extreem slaperig aan het verkeer deelneemt.

Gelukkig zijn er wel manieren om hiermee om te gaan en jezelf te leren hoe je beter kunt slapen, waaronder dus een aantal homeopathische middelen.

Check hieronder hoeveel slaap je per leeftijdscategorie gemiddeld op een dag (24 uur) nodig hebt.

Baby (0 – 1 jaar)15 – 18 uur
Peuter (1 – 3 jaar)12 – 15 uur
Kleuter (3 – 6 jaar)11 – 14 uur
Kind (6 – 9 jaar)10 – 13 uur
Kind (9 – 12 jaar)9 – 11 uur
Tiener (13 – 19 jaar)8 – 10 uur
Volwassen (20 – 65 jaar)7 – 9 uur
65+7 – 8 uur

HOMEOPATHISCHE SLAAPMIDDELEN

We hebben allemaal een interne biologische klok die ons slaap- waakritme reguleert en door deze te leren synchroniseren kun je op een eenvoudige manier beter slapen.

Wanneer je een gezond slaapritme hebt gevonden voel je je overdag frisser en energieker.

We weten inmiddels allemaal dat het hebben van een goede slaap hygiëne cruciaal is en dat je moet voorkomen dat je overdag teveel cafeïne drinkt en voor je naar bed gaat niet meer met elektronica in de weer moet zijn.

Dit om blootstelling aan blauw licht te verminderen, maar ook om de kans op nomofobie (Wikipedia) te verminderen.

Gelukkig kan een goede slaaphygiëne in combinatie met een gezonde levensstijl en natuurlijke slaapmiddelen hèt verschil maken tussen goed en slecht slapen.

Denk bijvoorbeeld aan valeriaan, magnesium en kamillethee en een aantal andere middeltjes die ik hieronder met je door ga nemen.

#1: Calcium helpt lichaam en geest ontspannen

Calcium kalk melkWist je dat het mineraal calcium, oftewel kalk, je kan helpen beter te slapen?

Uit slaaponderzoek is gebleken dat het calcium gehalte in je lichaam tijdens de REM-slaapfase het hoogst is.

Als je dit omdraait betekent dit dus letterlijk dat je nooit diep kunt slapen wanneer je een tekort aan kalk hebt.

Wetenschappers hebben ontdekt dat je lichaamscellen calcium nodig hebben om het “slaaphormoon” melatonine te produceren.

Het drinken van een glas glas warme melk voor je gaat slapen kan je al de benodigde hoeveelheden calcium en magnesium verschaffen.

#2: Magnesium kan je helpen in slaap te vallen

Nu we het toch over magnesium hebben, ook dit mineraal speelt een grote rol in je slaapkwaliteit en een tekort kan voor ernstige slaapproblemen zorgen.

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat een hogere magnesiumspiegel je kan helpen sneller in slaap te vallen en dit blijkt vooral goed te werken in combinatie met calcium.

Dit heeft vooral te maken met het feit dat magnesium je lichaam helpt ontspannen waardoor je rustiger en dieper slaapt.

Naast het drinken van warme melk kunnen ook ingrediënten als: spinazie, pompoenzaden en donkere chocolade je helpen sneller in te slapen omdat zij van nature ook veel magnesium bevatten.

#3: Koolhydraten als slaapmiddel?

Het is alom bekend dat het nuttigen van een zware maaltijd vlak voor je gaat slapen je slaap negatief kan beïnvloeden.

Maar wist je dat er ook bepaalde specifieke ingrediënten en voedingsstoffen zijn die je slaap juist kunnen verbeteren?

Nee, je hoeft echt niet extra calorieën tot je te nemen maar hier en daar kleine aanpassingen maken in je dieet kan al wonderen verrichten.

Een goed voorbeeld hiervan zijn koolhydraten. Ok, je kunt niet altijd en alleen maar koolhydraten eten, want dan word je al snel heel erg zwaar.

Toch zijn ze wel bijzonder goed voor je slaap omdat ze veel tryptofaan bevatten en dit aminozuur helpt je brein te ontspannen.

Enkele voorbeelden van slaapbevorderende koolhydraten zijn:

  • Volkoren havermout
  • Bruine rijst
  • Mais
  • Quinoa

#4: Slaapangst en stress overwinnen met passiebloem

PassiebloemPassiebloem heeft vele gezondheidsvoordelen, waaronder het verlichten van (slaap)angst en een overall kalmerende werking.

Wanneer je last van angst, paniekaanvallen of stress hebt is het verdomd moeilijk om in slaap te vallen, simpelweg omdat je de razende gedachten je brein niet kunt uitschakelen.

Uit wetenschappelijk onderzoek is zelfs gebleken dat passiebloem angsten en paniekaanvallen voor of tijdens het slapen net zo goed kan bestrijden als reguliere slaapmiddelen.

Tijdens het onderzoek kregen de kandidaten de ene keer een echte slaappil terwijl ze de andere keer passiebloem kregen toegediend.

Hoewel het slaapmiddel sneller werkte bleek dat je ook met passiebloem je zorgen kunt verminderen, echter de vervelende bijwerkingen van slaappillen bleven uit.

Hieruit blijkt maar weer dat passiebloem een van de krachtigste homeopatische slaapmiddelen is die je kunt krijgen.

Je kunt passiebloem extract kopen als druppels bij je plaatselijke drogist of je kunt er zelf een heerlijke slaapverwekkende thee van trekken.

#5: Aromatherapie

Het is al lang geen geheim meer dat aromatherapie een homeopatische oplossing is voor vrijwel alle medische condities en slaap is hierin geen uitzondering.

Voorgeschreven medicatie hebben vaak veel bijwerkingen en zorgen er onder andere voor dat je vaak “groggy” wakker wordt, essentiële oliën hebben praktisch geen bijwerkingen.

Enkele slaapverwekkende aroma’s zijn:

  • Bergamotolie
  • Lavendelolie
  • Sandelhoutolie
  • … en natuurlijk “good old” wierook

#6: Valeriaan

Valeriaan is een plant die al sinds de oudheid door natuurgenezers helende krachten wordt toegeschreven, met name dankzij de ontspannende en verdovende werking.

Valeriaan wordt vaak gebruikt in combinatie met kamille, bijvoorbeeld in de Slaap Lekker Thee van Pickwick.

Door het verhogen van het aminozuur GABA (gamma-aminoboterzuur) kunnen je hersencellen meer tot rust komen waardoor je beter kunt ontspannen.

GABA blokkeert letterlijk hersensignalen die voor stress en paniek zorgen waardoor het ook één van de beste homeopatische middelen tegen paniekaanvallen is.

Wanneer je niet graag thee drinkt dan kun je het ook in kleine capsules kopen bij je plaatselijke drogist.

#7: Sint-janskruid

Sint-janskruidDaarnaast wordt slapeloosheid vaak veroorzaakt door depressiviteit en juist dan kan sint-janskruid uitkomst bieden.

Sint-janskruid bevat de stofjes hyperforine en adhyperforine en deze hebben dezelfde werking als antidepressiva.

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat mensen met slaapproblemen eerder depressief worden, maar ook dat mensen die depressief zijn eerder slaapproblemen zullen vertonen, soort van vicieuze cirkel.

Daarnaast beïnvloedt depressiviteit meerdere aspecten van je slaap, waaronder het in slaap vallen en in slaap blijven.

Door sint-janskruid te gebruiken als homeopathisch slaapmiddel kun je hopelijk die goede nachtrust vinden waar je al zo lang naar verlangd.

#8: Klaproos

De klaproos, oftewel papaver, heeft een natuurlijke kalmerende en slaapverwekkende werking en wordt vaak aangeraden bij slapeloosheid.

Je kunt de zaden van de klaproos rechtstreeks in je voeding verwerken, zoals bijvoorbeeld bij maanzaad het geval is.

Daarnaast kunnen de zaden ook uitgeperst worden tot een olie om in te bakken of om als dressing over je salade te gebruiken, bovendien kun je ook de bladeren rauw of gekookt eten.

Toch moet je wel oppassen met klaproos, want hoewel deze plant geen aanzienlijke bijwerkingen heb je wel al snel kans op een overdosis.

De symptomen van een overdosis klaproos zijn o.a.:

  • Misselijkheid
  • Diarree met bloed
  • Kolieken
  • Koorts

#9: Banaan

BananenJe zou het misschien niet zeggen maar onze kromme gele vriend de banaan kan jou helpen beter te slapen.

Een banaan bevat namelijk niet alleen vitamine B12 maar ook bepaalde stofjes die zorgen voor de productie van serotonine in je hersenen.

Serotonine is één van die stofjes die je brein helpt bij het produceren van het welbekende slaaphormoon melatonine dat er uiteindelijk voor zorgt dat je in slaap valt.

Volg dit recept om op een snelle en eenvoudige manier een heerlijke bananen smoothie te maken:

Doe 1 banaan, 1,2 dl magere yoghurt, 150 gram aardbeien en 0,6 dl melk in de blender en mix dit tot je een gladde smoothie hebt. Je kunt het direct drinken!

#10: Kurkuma (thee)

Het laatste homeopathische slaapmiddeltje die ik voor je heb is kurkuma, dit wordt vaak verwerkt in thee en wordt dan ook wel ‘Golden Milk’ genoemd.

Kurkuma, ook wel geelwortel genoemd, heeft een natuurlijke helende, rustgevende en ontstekingsremmende werking.

Het wordt daarom ook gebruikt om allerlei uiteenlopende ziektes en aandoeningen te behandelen.

Wil jij weten hoe je een heerlijke slaapverwekkende thee met kurkuma maakt? Check dan zeker het volgende recept!

  1. Kook 125 ml water
  2. Verwarm 200 ml ongezoete amandelmelk
  3. Meng het water en de amandelmelk door elkaar
  4. Voeg er vervolgens 1/2 tl kaneel, 1/2 tl gember, 2 tl kurkuma, 1 tl agave siroop, snufje kardemom en een snufje peper aan toe.
  5. Goed roeren!
  6. Geniet van je heerlijke kurkuma thee, oftewel Golden Milk!

VOLG EEN ONLINE SLAAPTRAINING

Perfect Slapen in 7 Stappen + gratis eBook Dieper SlapenWanneer jij wel wat extra begeleiding kunt gebruiken bij het oplossen van je slaapproblemen wil ik je de 7-Stappen methode van slaapexpert William van der Klaauw aanraden.

Je leert in deze online slaapcursus wat de onderliggende oorzaken van je slapeloosheid zijn en hoe je deze bij de wortel aan kunt pakken.

Zo leer je bijvoorbeeld hoe je de juiste slaaphormonen op het juiste moment kunt produceren en hoe je je eigen lichaamstemperatuur kunt beïnvloeden om sneller in slaap te vallen.

Je kunt het 120+ pagina’s tellend eBook meteen als PDF-bestand downloaden op je pc, smartphone of tablet waardoor je direct met het eerste hoofdstuk kunt beginnen.

Je loopt overigens geen enkel risico en kunt de 7-Stappen methode gratis uitproberen, want dankzij de niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent!

KLIK HIER EN DOWNLOAD DE 7-STAPPEN METHODE!

Dit populaire eBook is inmiddels ruim 15.000 keer gedownload!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *