Heb je een probleem als je té snel in slaap valt?

Sneller in slaap vallen is voor veel mensen die uren wakker liggen de ultieme droom, maar wist je dat té snel in slaap vallen ook kan duiden op een slaapstoornis?

Het klinkt inderdaad opmerkelijk, want veel mensen lijden tegenwoordig aan slapeloosheid en hebben serieuze inslaapproblemen en nu vertel ik je dat je ook weer niet té snel in slaap moet vallen.

Laat ik het verder uitleggen:

Té snel in slaap vallen

Hoe word je slaperig?

Het is belangrijk om eerst te begrijpen hoe en waarom je slaperig wordt. Dit heeft namelijk te maken met het stofje adenosine wat in je hersenen geproduceerd wordt.

Omdat je gedurende de dag energie verbruikt en je metabolisme z’n werk doet stijgt het adenosine niveau in je brein gestaag.

Dit is de reden waarom je steeds vermoeider en slaperiger wordt naarmate je langer wakker bent.

Tijdens de slaap verdwijnt dit stofje uit je hersenen dankzij ons lymfatisch systeem en dit resulteert erin dat je adenosine niveau ’s ochtends het laagst is en jij je dus energiek en fris voelt.

Echter vanaf het moment dat je ontwaakt begint je adenosinespiegel alweer te stijgen, dit proces wordt ‘homeostatische slaapdruk’ genoemd.

Wanneer je bijvoorbeeld meer dan 24 uur wakker bent dan ben je logischerwijs erg moe, slaperig, val je waarschijnlijk bijzonder snel in slaap en slaap je soms zelfs langer dan normaal.

Op dat moment is je adenosine niveau erg hoog en zorgt dit er eigenlijk voor dat je niet langer wakker kunt blijven en in slaap valt.

Ook als je later opblijft dan je normaal gesproken doet dan zul je merken dat je veelal sneller in slaap valt omdat je meer van dit stofje hebt geproduceerd.

Maar wat is er aan de hand wanneer je adenosine niveau altijd erg hoog is?

Hoe snel is té snel in slaap vallen?

Hoe snel is té snel in slaap vallen?Hoe lang het duurt voor je daadwerkelijk in slaap valt is waarschijnlijk lastig om zelf te beoordelen maar het is afhankelijk van een aantal verschillende factoren.

Dit heeft er met name mee te maken dat je de periode net voordat je in slaap valt waarschijnlijk niet kunt herinneren en dat je dus niet weet hoe lang je precies aan het wegdommelen bent.

Resultaat hiervan kan zijn dat je het gevoel hebt dat je veel sneller in slaap bent gevallen dan in werkelijkheid het geval was puur vanwege het feit dat je de minuten voordat je inslaapt niet terug kunt halen omdat het niet wordt opgeslagen in je lange termijn geheugen.

Aan de andere kant verwarren veel mensen de lichtste slaapfase (fase #1) met wakker zijn wanneer ze uit deze eerste slaapfase ontwaken.

Wanneer je deze resultaten van anderen doortrekt dan kun jij waarschijnlijk ook het gevoel hebben dat je langer wakker was terwijl je al licht sliep en wellicht wakker schrok.

Meten is weten!

De enige echte manier om vast te stellen hoe lang het duurt voor je precies in slaap valt is door de elektrische activiteit van je hersenen te meten (polysomnografie).

Dit kan gedaan worden in een slaapkliniek tijdens een slaaponderzoek waarbij elektroden op je hoofd worden geplaatst om je hersengolven te meten.

Naast het vertragen van deze elektrische golven in je brein (Theta golven) verlies je ook je spierkracht en wordt je lichaam letterlijk verslapt wanneer je in slaap valt.

Theta golven hebben een frequentie van 5 – 8 per seconde terwijl een wakker en alert brein dubbel zoveel elektrische activiteit vertoont.

Toch ben je zelfs tijdens de lichtste slaapfase niet bij bewustzijn en reageer je niet op geluiden of bewegingen uit je omgeving, tenzij deze te drastisch of luid zijn.

Een gemiddelde volwassene zonder overmatige vermoeidheid zou binnen 15 – 30 minuten in slaap moeten kunnen vallen.

Duurt het echter structureel langer dan een half uur voor je in slaap valt dan kan dit een teken van slapeloosheid, oftewel insomnie, zijn.

Val je echter (bijna) altijd binnen 5 minuten in slaap dan kan dit duiden op overmatige vermoeidheid.

Wanneer je standaard binnen een paar minuten in slaap valt is dat te snel en kan dit duiden op een slechte slaapkwaliteit of een onderliggende slaapstoornis.

Overmatige vermoeidheid herkennen

Oorzaken van overmatige vermoeidheid

De meest voorkomende oorzaak van slaperigheid is slaaptekort. Wanneer je niet voldoende slaapt om goed uitgerust te zijn en alle adenosine te verdrijven dan val je sneller in slaap.

Hoeveel slaap je nodig hebt is voor iedereen verschillend maar ligt gemiddeld op ongeveer 8 uur per nacht.

Als je super snel in slaap valt, powernaps nodig hebt, ieder weekend uitslaapt of vaak op de bank in slaap valt kan dit duiden op slaaptekort.

Simpelweg langer slapen kan je slaapgebrek oplossen en ervoor zorgen dat je iets langzamer inslaapt.

Wanneer de kwaliteit van je slaap echter niet goed is dan kan ook dit ervoor zorgen dat je te snel in slaap valt.

De meest voorkomende oorzaak van een verstoorde nachtrust is slaapapneu waarin men luidruchtig snurkt en meermaals kort stopt met ademen tijdens de slaap waardoor de slaper vaak licht ontwaakt gedurende de nacht.

Daarnaast kan slaapapneu ook nog met andere symptomen worden geassocieerd, waaronder tandenknarsen en vaak ’s nachts plassen.

Gelukkig zijn er goede oplossingen om slaapapneu tegen te gaan en je slaapkwaliteit te verbeteren, zoals een anti snurk tongstabilisator.

Maar ook het rusteloze benen syndroom en narcolepsie zijn enkele slaapstoornissen die voor een verstoorde slaap kunnen zorgen.

Wanneer de oorzaak van overmatige vermoeidheid niet met zekerheid vast te stellen is wordt het vaak idiopathische hypersomnie genoemd.

Overmatige vermoeidheid herkennen

De eenvoudigste manier om overmatige vermoeidheid te vast te stellen is met behulp van de Epworth Sleepiness Scale (ESS).

Wanneer je een hoge score haalt in deze test (10 of hoger) dan duidt dit direct op overmatige slaperigheid.

Daarnaast wordt vaak gebruik gemaakt van een zogenaamde multiple sleep latency test (MSLT) om vermoeidheid vast te stellen.

Bij een MSLT word je onderzocht en krijg je iedere 2 uur de kans om een powernap van 20 – 30 minuten te doen.

Tijdens deze test wordt het als abnormaal gezien wanneer de deelnemer binnen 8 minuten in slaap valt en zelfs in de diepe REM-slaapfase belandt tijdens twee of meer dutjes.

Conclusie

Het is normaal om na ongeveer een kwartier tot een half uur nadat je naar bed bent gegaan in slaap te vallen.

Val je echter altijd direct in slaap wanneer je hoofd het kussen raakt dan doe je er goed aan je slaapkwaliteit en slaapkwantiteit eens onder de loep te (laten) nemen.

Als je iedere nacht té snel in slaap valt (binnen 10 minuten) dan doe je er goed aan je huisarts of slaapspecialist te raadplegen of een (online) slaaptraining te volgen.

ELKE DAG FIT EN VOL ENERGIE WAKKER WORDEN?
Perfect Slapen in 7 Stappen coverWil jij weten hoe je elke dag fit en vol energie wakker kunt worden? Slaapexpert William van der Klaauw helpt je met zijn unieke online slaaptraining GEGARANDEERD beter slapen!

Je leert in zijn 7-Stappen methode hoe je ervoor zorgt dat je lichaam de juiste slaaphormonen produceert en je slaapkwaliteit kunt verbeteren.

Je kunt het 120+ pagina’s tellende eBook direct downloaden op je pc, smartphone of tablet waardoor je meteen aan de slag kunt.

Je loopt overigens geen enkel risico, want dankzij de niet-goed-geld-terug garantie krijg je gewoon je geld terug als je niet tevreden bent, zonder lastige vragen of voorwaarden!

GEGARANDEERD JE SLAAPPROBLEMEN OPLOSSEN? KLIK HIER!

Ruim 15.000 tevreden slapers zijn je inmiddels voorgegaan!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.